Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

Kul att det går framåt med renoveringen

:D :D :D
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Nu ska bakvagnens stora gummidämpare demonteras. Hur i helsike kan den sitta kvar av sig själv? Enl haynes ska den bara "trilla bort"... men vi går "påt" igen idag...

Sen är det det lilla staget (fästet) på ytterkanterna som är nästa utmaning att få bort på bra sätt. Antagligen med hjälp av vinkelslipen... Sen är bakramen klar att åka till skroten.. :D

Återkommer....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Den där jäkla bakvagnen.. den var så sönderrostad att bulten som håller fästet för bakvagnen hade blivit uppätet.. se själva.. :o

Vinkelslipen var flitigt använd idag kan jag säga.

Demonterade de sista bältena och listerna utanpå karossen (de 4 smala som är dekor). Sen lade jag mina rostiga saker i syrabad och beskådade de gamla slitna trumpeterna och gummibälgarna. De är inte vackra men kommer nog bli i bra skick när blästern fått äta upp lite på dem.

Så de stackars bakvagnsdelarna åkte i metallskrotet på tippen idag. Likaså det gamla avgassystemet som var av.

Har köpt kopparpasta och zinkspray på ÖB också som jag tänkte börja använda på de delarna som ligger i syrabad för tillfället.

Jag köpte ju nya bromstrummor hos Jana men upptäckte att mina inte var så dåliga som jag trodde, mest rostiga så jag skickar med dem till blästraren så får jag sälja dem senare... är någon intresserad så hojta!

Bromsbackarna fram verkar knappt använts.. funderade på att sätta på dem igen och se hur de verkar innan jag köper nya.... De bak var däremot helt snedslitna...

Allt är nu borta från bilen med undantag av de sista bromsrören under och bakre elkablaget.. det ryker imorron om jag hinner... :D
Bilagor
Uppäten???
Uppäten???
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

uj, här händer det saker :)
Jo jag hade som sagt problem med min trumpet också.
Om man inte vill vänta på att gummit ska säcka ihop så kan man fila lite nere vid fästet till kulan.
Kommer inte riktigt ihåg men det var något i stil med 1:5, dvs slipa 1mm och den droppar 5mm.

Har dragit mig för att göra det på min då jag inbillar mig att jag måste plocka bort hela bakramen för att göra det, men det går kanske att plocka ur trumpeterna utan att montera ner ramen???

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jag kan säga att mina trumpeter och gummidämpare INTE hade gått att få bort utan att demontera hela bak ramen... men... vi gjorde så att vi dränkte in skarven på gummidämparen (där den är belagd med plåt) som sitter mot skålen på bakramen med rostlösarolja (typ WD40) och sen bände rejält med en liten kofot och då lossna fanskapet :D
Trumpeten har fortfarande inte lossnat från gummit så där har vi lite kvar att bråka med :twisted: Idag får man försöka lösa det på nåt vis... den har nypit fast ordentligt. Men då ska sägas att min bakram var ett rejält vrak... värre rosthög har sällan skådats.. men nu får den en ny fin ram som jag ska rostskydda bäst jag kan!!

Vidare ska delarna på framramen demonteras i veckan så jag får iväg allt på blästringen som jag vill ska ske snarast. Jag har bara 7 månader kvar på mig nu..

Har en fundering angående yttre skärmarna fram. Borde man ta bort dem inför en blästring? Det känns övermäktigt nu och då får man också köpa nya sen men kommer blästraren åt överallt därinne?? Tilläggas böra att mina inre främre skärmar är som cheddar.. (fulla med hål)....

Ha det bra i kojorna!

Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Har fortsatt envist att vara i garaget. Nu känns det fortfarande av färgångorna i svalget så man kanske skulle ta en paus :shock:

Idag har jag tagit upp fästena till bakvagnen ur syrabadet och slipat lite på dem och sen målat dem med hammarlack. Se före och efter bilderna... blev väldigt förtjust i färgen också... röd!!

Har försökt demontera bromssköldarna på framvagnen men gav upp och ägnade mig åt det där med målningen istället.

Försökte också få bort gummidämparna från trumpeterna men icke.. det fixade jag inte men skam den som ger sig :twisted:... fotade lite hur den ser ut, tänkte ni kunde tycka till om dess skick... :roll:

Japp, och förresten, syrabadet fungerar strålande på mina bromssköldar... de får ligga tills imorron sen ska jag måla dem blanksvarta och fota dem också.!

Mors i kojorna!



//Drutten
Bilagor
Frågan är om den är värd att rädda ens???
Frågan är om den är värd att rädda ens???
Envisa trumpet... och skitgummi!!
Envisa trumpet... och skitgummi!!
Före och efter målning av bakvagnsfästen
Före och efter målning av bakvagnsfästen
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Måste säga att jag är avis på ditt syrabad...kan jag skicka delarna till dig :D
Verkar förvisso inte så svårt att göra själv men är lite feg där...

hehe...snyggt med röda fästen...kanske jag skulle gjort på mina också fast blåa då.
Jag var lite tråkig och målade allt svart.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hej Hylsan!

Sorry, har för många delar själv men så här gör jag:

Häll syra i en balja med 5-10 liter vatten och lägg i delarna (så avrostade som möjligt med stålborste). Sen låter du bara det stå några dagar om det är mkt rost. Små stag och plattor går ganska fort (en dag) men bromssköldarna tar lite längre (3-4 dagar). Jag var på Woody igår och såg att de hade 1 liter 30%-ig HCl (saltsyra) för under 100-lappen. Stod vid disken där de blandar färgen åt kunderna. En 5-liters dunk kostade förstås lite mer..

Mitt syrabad består dock både av fosforsyra och saltsyra men det är det jag fått tag på. Jag tror jag hamnat på en totalkoncentration av ca 10% syra. Fosforsyran lämnar ett skyddande skikt på metallen. Saltsyran luktar lite äckligt och ryker lite... men håll det i väl ventilerade utrymmen. Jag har badet står nära garageporten med ventilationsöppningar...

Det är ju vätejonerna i syran man vill åt för att det ihop med syret i rosten tillsammans ska bilda vatten. Därmed försvinner oxiden. Det går långsammare i svagare syra men jag vill inte ha koncentrerade bad stå öppet i garaget. Vatten dunstar ju av vartefter och då kan man fylla på med lite vatten om det blir för liten mängd i badet.

Jag stoppar sedan ner delarna i ett svagt bad med lite målarsoda (basiskt) efteråt och sen sköljer jag rent i vatten. Efter det får sliprondellen ofta göra lite jobb också, svårt att få bort precis allt med syrabadet då det är lite tectyl och annan färg kvar. Det blir också gärna lite avlagringar på delarna vilka är gör ytan knögglig men jag slipar bort dessa. Ofta kan det vara lite rost kvar under de avlagringarna. Sen är det bra när delen värms upp av friktionen för då avdunstar vattnet från porerna snabbt. Sen är det bara på med grundfärg/hammarlack...

Eftersom jag är tjej så gillar jag ju rött :lol: Men jag kommer använda svart på bakvagnen och stora delarna.. det kan lätt bli för färgglatt där under annars :wink:

Nehej, nu måst jag ringa till Jana och beställa bussningar.. glömde köpa dessa när jag var där sist!

//D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

hum...men är det bara syra du har i badet (fosfor o salt) + vatten??
låter ju enkelt det må jag säga.

Är lite inne på att prova och köpa in ett kitt POR15 som sägs ju vara väldigt bra.
Kostade några hundralappar men det kan nog vara värt då man inte behövde ta bort så mycket rost.

Vad ska du ha för färg på skönheten?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hallå igen.

Salt är ju ingen syra så det går inte att använda. Det går att köpa (flytande) syra i flaskor på färghandeln. Sedan späder man ut den...

Det där med POR15 låter också bra... lycka till!

Ja, det där med färgen är svårt. :roll:
Från början när jag köpte kojan så tänkte jag inte göra en sån här grundlig renovering, ville bara byta bakvagnen och underhålla den och lacka om yttersidan.. men var efter felen uppenbararde sig och skicket på bilen inte var lika fint som jag trodde blir det totalrenovering och då kan man nu bestämma vilken färg man vill och då blir det svårt :?

De färger jag funderat på är Vit (svagt skimrande rosa) pärlemolack, Tahitiblå eller orange metallic... men jag har långt ifrån bestämt mig ännu..

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

POR 15 är bra produkter men det bygger på ett helt system där man måste alla komponenter (avfettning, metaready och färg) för att det ska ge bra resultat. Jag är lite nyfiken på syra-idén - det är inte så att syrabadet kan ha nån typ av negativ inverkan på metallens bärighet eller nåt. Jag har hört att vissa färger inte bör användas på tex svängarmar eftersom de påverkar hållfastheten i metallen.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Drutten skrev:Hallå igen.

Salt är ju ingen syra så det går inte att använda. Det går att köpa (flytande) syra i flaskor på färghandeln. Sedan späder man ut den...
Jag syftade på fosforsyra o saltsyra som du skrev du använde ;)
Kanske ska prova, om jag hittar nånstans att köpa syran...får kolla färghandeln som du nämnde.

Vit pärlemor kan bli schysst...lite klassisk girl-power!

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Ok, jag fattade fel.. :oops:

Det där med bärighet och syra:
Jag tror att bärigheten mer påverkas av att material försvunnit via rosten inte av syrabadet. Det får man bedöma från fall till fall. Vid blästring förtunnas ju också materialet. Bromssköldarna är nog det tunnaste jag behandlar.. men de kostar ju en slant också :wink:

På jobbet rengör vi oxiderade kopparytor med koncentrerad salpetersyra och det är kranar och liknande..det blir en våldsam reaktion där det bildas nitrösa gaser som inte är att leka med, därför ska man inte hålla på med den hemma... men principen är densamma för saltsyran och fosforsyran..

Det som är viktigt efter syra-badet är att man hejdar reduktionen via att man använder en neutralisering, tex målarsodan eller skölja med vatten. Sen krävs en snabb torkning, gärna med värmepistol eller torkskåp..

Det där med särskilda färger och hållbarhet har jag inte någon kunskap om, men det verkar konstigt i mina öron.. vet någon annan??

Kul att du tycker min pärlemovitrosa färg verkar fin.. det får jag inte höra här av grabbarna på jobbet :?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Dr_Cotton »

Det här med hållfasthet och färger/syror... Jag antar att det blir en kemisk reaktion mellan oxiden och syran, en reaktion som man t.o.m. kan jämföra med elektrolys. Jag har "avrostat" en hel del saker på min Fiat 850 mha elektrolys, bl.a. bärarmarna bak och fjädrarna bak. Kanske är det livsfarligt men det har hållt i tre år än så länge. Tänkte testa Druttens syrabad och jämföra det med elektrolysmetoden sen när jag börjar överhala fram och bakvagn på min mini.

När jag gör rent med elektrolys så bildas en svart hinna, antar att det är oxiden som omvandlats till... något. Denna har jag alltid försökt tvätta bort, någon som vet om det är nödvändigt? Blir det samma med syrabad?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jag får också en svart hinna som jag sedan försökter torka bort/tvätta bort då man vill måla efteråt så får det ju inte sitta kvar några feta rester på delarna. Det har också bildats som ett lager "smör" i botten på big-packet jag använt för smådelarna... yeck!! Tror min svarta hinna är fosforskikt och kolrester...

Elektrolytiskt bad är jämförbart, då vandrar jonerna till offeranoden med hjälp av ström istället och man har nog en lindrigare påverkan på materialet än med syran. Så länge man inte blandar till kungsvatten så kan man använda syrorna på metall, särskilt utspädd syra... Lycka till med kommande syrabad!! Akta sig bör man dock för flourvätesyra som är mkt aggresivt mot hälsan och emaljer...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar