Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Crona skrev:
Drutten skrev:Vi tror det är solenoiden som dött. R.I.P!!! Det går inte att starta alls... :( :evil:
Testa att bygla den med en startkabel eller om man är lite vågligare med två skruvmejslar och se om starten går.
Man kan också använda en voltmätare men det är inte lika spännande :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Konstigt... Trots bygling startar inte bilen...hmmmmmmm :?
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Konstigt... Trots bygling startar inte bilen...hmmmmmmm :?
Ok då får ni ta fram voltmätaren, se så ni har 12 volt på båda sidor om solenoiden (aktiverad) så det inte är spänningsfall.
Om detta är ok så mät direkt på startmotorn (även jorden) har du 12 volt där också (aktiverad) så är startmotorn kass.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Ola »

En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara. :?

Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:
Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara. :?

Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
Om starten bara klickar när du sätter plusen rakt på startmotorn så hjälper det ju inte med en ny solenoid, om ni inte vill mäta och ändå vara helt säkra på att strömmen går fram till starten så sätt även en startkabel på minusen går inte starten då så ligger felet i startmotorn.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Fekkeman »

Crona skrev:
Drutten skrev:
Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara. :?

Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
Om starten bara klickar när du sätter plusen rakt på startmotorn så hjälper det ju inte med en ny solenoid, om ni inte vill mäta och ändå vara helt säkra på att strömmen går fram till starten så sätt även en startkabel på minusen går inte starten då så ligger felet i startmotorn.

//Thomas
Typ dåliga kol i startmotorn.

/Robban
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Hylsan »

man kan kolla batteriet också...har för mig att jag haft nått liknande strul. Ta ström från en bil som är igång, typ start-hjälp..

vet inte, men snabbt testat.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Tjena

Vi har gått till botten av problemet. Startmotorn är ok, har testat med enbart batteriet och den snurrar och gnistrar :D

Solenoiden är bekymret. Den har glapp i strömkabeln till startmotorn. Det har väl funkat ett par starter och sen säckat ihop. Men ny är på väg. Vi skulle ta bort kabeln och skrapa men då föll solenoidens plastskal samman och sprack. Skruven var så fastrostad...

Ang växlarna tror vi att vi har kommit en bit på spåret. Jag hade satt en sprint till växellådans ingångshylsa och det var väl inte helt optimalt i växelläges-synpunkt. :roll:

Staget gick ju att vicka massor av bara den detaljen. Sen satte jag staget 180 grader fel... Tydligen klassiskt.. Men jag var inte tillräckligt påläst. Nu får vi se när jag får nya bussningarna och de andra om det var det som är problemet. Att växelspaken betett sig som en visp har att göra med att när man ska lägga i backen så hade jag (pga felet med 180 grader) lyft ur bollen ur sin "skål" vilket gör att spaken bara vispar runt. Det är skönt när man hittar möjliga orsaker iallafall.

Nu ska jag montera lite pynt istället medan jag väntar.... :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Okej... Idag kom de två livräddningspaketen från England. Bytte solenoiden och bilen startade direkt :mrgreen:

Montera rodchangehuset och styrstången med nya sprintar till fästcylindern i växellådsingången och helt plötsligt kunde jag växla :shock: . Dock skriker backen men lite smällar får man väl ta :?

Nåja, jag kan åka nu och är lycklig. :lol:

Väntar nu på hi-los så man kommer ner en bit.... :rivstart:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick :cry:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Majk_ »

Drutten skrev:De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick :cry:
Inget som tjuvdrar ström då?? I min så är det bilstereon som är boven men har inte "orkat" fixat det än ;) I mitt fall räcker det med att dra ur strömkabeln till stereon om man nu inte vill "tanka" batteriet efter varje körning :lol:
Pelle Bus
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 juli 2012 kl. 08:59
Ort: Stockholm

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Pelle Bus »

Dålig jord
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick :cry:
Om du byglat startsolenoiden så kunde det inte vara den som var problemet.
Jag har sagt det tidigare MÄT spänningen på startmotorn när du håller nyckeln i startläget koppla voltmätaren direkt på plusen på starten och jorden sätter du på fästörat till starten.

Se om du har spänning här, finns det 12 volt på starten så är problemet starten, slå lätt med en hammare på starten och se om den hoppar igång.

Om du inte har 12 volt där så mät uppe vid startsolenoiden, så du har batterispänning på kabeln från batteriet, förresten när bilen inte startar fungerar ljuset? Om du har 12 volt men startsolenoiden inte dra så mär på den lilla kabeln från tändningslåset så du har aktiveringsspänning till solenoiden.

Hör av dig om resultatet så skall vi analyser det :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Drutten »

Hej igen.....

Det här tror vi:

Anledningen att den första solenoiden gick sönder tror vi är att stora tjocka strömkabeln mellan startmotorn och solenoiden hade ett sönderskavt gummihölje. Detta lilla "sår" låg an mot startmotorn och orsakade kortis varvid Solenoiden måste ha dött.

Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.

Så vi tejpade ihop hålet med eltejp och brummmmmm. Imorn åker jag och köper en ny kabel... Måste ha en hel.

Sen allt började funka igen så tog vi en provtur....

Plötsligt börjar motorn gå hur slött som helst och börjar hoppa och låter som en gammal gräsklippare....

Men lite har jag lärt mig så upp med huven och kolla tändkablarna och ja, en hade hoppat av....

På tal om det... Borde inte tändkablarna sitta hårt och stanna på fördelarlocket?? Mina känns lösa och kan bevisligen hoppa av i farten.... :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.

Haha ok det förklara ju saken, men visst är det bra med en voltmätare så slipper man gissa :mrgreen:

Självklart skall tändkablarna sitta ordentligt fast både på stiften och i fördelarlocket, testa att böja ut kopparhylsan längst ut på kabeln och se om den inte fastnar bättre.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar