Konstigt... Trots bygling startar inte bilen...hmmmmmmmCrona skrev:Testa att bygla den med en startkabel eller om man är lite vågligare med två skruvmejslar och se om starten går.Drutten skrev:Vi tror det är solenoiden som dött. R.I.P!!! Det går inte att starta alls...
Man kan också använda en voltmätare men det är inte lika spännande
//Thomas
Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Ok då får ni ta fram voltmätaren, se så ni har 12 volt på båda sidor om solenoiden (aktiverad) så det inte är spänningsfall.Drutten skrev:Konstigt... Trots bygling startar inte bilen...hmmmmmmm
Om detta är ok så mät direkt på startmotorn (även jorden) har du 12 volt där också (aktiverad) så är startmotorn kass.
//Thomas
Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara.Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Om starten bara klickar när du sätter plusen rakt på startmotorn så hjälper det ju inte med en ny solenoid, om ni inte vill mäta och ändå vara helt säkra på att strömmen går fram till starten så sätt även en startkabel på minusen går inte starten då så ligger felet i startmotorn.Drutten skrev:Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara.Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
//Thomas
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Typ dåliga kol i startmotorn.Crona skrev:Om starten bara klickar när du sätter plusen rakt på startmotorn så hjälper det ju inte med en ny solenoid, om ni inte vill mäta och ändå vara helt säkra på att strömmen går fram till starten så sätt även en startkabel på minusen går inte starten då så ligger felet i startmotorn.Drutten skrev:Ja, det sitter en jord mellan motor och kaross... Vi är rätt förbryllade för vi har testat att sätta startkabel mellan plus från batteriet direkt till startmotorn men den klickar bara.Ola skrev:En tanke bara. Har du monterat nån jord kabel från karossen till motorn ?
Kan bli liknande fel då förutom att gasvajren brukar blir varm å lustig.
Liiiiite knäppt. Vi har skrapat rent för jord och kollat över elen och jämfört med schemat. Sätter nu förhoppningen till att nya solenoiden löser detta.... Känns lite typiskt nu när bilen äntligen är klar att det ska strula första veckan....
//Thomas
/Robban
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
man kan kolla batteriet också...har för mig att jag haft nått liknande strul. Ta ström från en bil som är igång, typ start-hjälp..
vet inte, men snabbt testat.
vet inte, men snabbt testat.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Tjena
Vi har gått till botten av problemet. Startmotorn är ok, har testat med enbart batteriet och den snurrar och gnistrar
Solenoiden är bekymret. Den har glapp i strömkabeln till startmotorn. Det har väl funkat ett par starter och sen säckat ihop. Men ny är på väg. Vi skulle ta bort kabeln och skrapa men då föll solenoidens plastskal samman och sprack. Skruven var så fastrostad...
Ang växlarna tror vi att vi har kommit en bit på spåret. Jag hade satt en sprint till växellådans ingångshylsa och det var väl inte helt optimalt i växelläges-synpunkt.
Staget gick ju att vicka massor av bara den detaljen. Sen satte jag staget 180 grader fel... Tydligen klassiskt.. Men jag var inte tillräckligt påläst. Nu får vi se när jag får nya bussningarna och de andra om det var det som är problemet. Att växelspaken betett sig som en visp har att göra med att när man ska lägga i backen så hade jag (pga felet med 180 grader) lyft ur bollen ur sin "skål" vilket gör att spaken bara vispar runt. Det är skönt när man hittar möjliga orsaker iallafall.
Nu ska jag montera lite pynt istället medan jag väntar....
Vi har gått till botten av problemet. Startmotorn är ok, har testat med enbart batteriet och den snurrar och gnistrar
Solenoiden är bekymret. Den har glapp i strömkabeln till startmotorn. Det har väl funkat ett par starter och sen säckat ihop. Men ny är på väg. Vi skulle ta bort kabeln och skrapa men då föll solenoidens plastskal samman och sprack. Skruven var så fastrostad...
Ang växlarna tror vi att vi har kommit en bit på spåret. Jag hade satt en sprint till växellådans ingångshylsa och det var väl inte helt optimalt i växelläges-synpunkt.
Staget gick ju att vicka massor av bara den detaljen. Sen satte jag staget 180 grader fel... Tydligen klassiskt.. Men jag var inte tillräckligt påläst. Nu får vi se när jag får nya bussningarna och de andra om det var det som är problemet. Att växelspaken betett sig som en visp har att göra med att när man ska lägga i backen så hade jag (pga felet med 180 grader) lyft ur bollen ur sin "skål" vilket gör att spaken bara vispar runt. Det är skönt när man hittar möjliga orsaker iallafall.
Nu ska jag montera lite pynt istället medan jag väntar....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Okej... Idag kom de två livräddningspaketen från England. Bytte solenoiden och bilen startade direkt
Montera rodchangehuset och styrstången med nya sprintar till fästcylindern i växellådsingången och helt plötsligt kunde jag växla . Dock skriker backen men lite smällar får man väl ta
Nåja, jag kan åka nu och är lycklig.
Väntar nu på hi-los så man kommer ner en bit....
Montera rodchangehuset och styrstången med nya sprintar till fästcylindern i växellådsingången och helt plötsligt kunde jag växla . Dock skriker backen men lite smällar får man väl ta
Nåja, jag kan åka nu och är lycklig.
Väntar nu på hi-los så man kommer ner en bit....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Inget som tjuvdrar ström då?? I min så är det bilstereon som är boven men har inte "orkat" fixat det än I mitt fall räcker det med att dra ur strömkabeln till stereon om man nu inte vill "tanka" batteriet efter varje körningDrutten skrev:De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Om du byglat startsolenoiden så kunde det inte vara den som var problemet.Drutten skrev:De e fan inte sant..... Jag körde och startade bilen ett par tre gånger.... Åkte runt och sen tvättade jag den. Höll väl på nån halvtimma... Och vad händer när jag ska starta den igen??? Klick
Jag har sagt det tidigare MÄT spänningen på startmotorn när du håller nyckeln i startläget koppla voltmätaren direkt på plusen på starten och jorden sätter du på fästörat till starten.
Se om du har spänning här, finns det 12 volt på starten så är problemet starten, slå lätt med en hammare på starten och se om den hoppar igång.
Om du inte har 12 volt där så mät uppe vid startsolenoiden, så du har batterispänning på kabeln från batteriet, förresten när bilen inte startar fungerar ljuset? Om du har 12 volt men startsolenoiden inte dra så mär på den lilla kabeln från tändningslåset så du har aktiveringsspänning till solenoiden.
Hör av dig om resultatet så skall vi analyser det
//Thomas
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Hej igen.....
Det här tror vi:
Anledningen att den första solenoiden gick sönder tror vi är att stora tjocka strömkabeln mellan startmotorn och solenoiden hade ett sönderskavt gummihölje. Detta lilla "sår" låg an mot startmotorn och orsakade kortis varvid Solenoiden måste ha dött.
Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.
Så vi tejpade ihop hålet med eltejp och brummmmmm. Imorn åker jag och köper en ny kabel... Måste ha en hel.
Sen allt började funka igen så tog vi en provtur....
Plötsligt börjar motorn gå hur slött som helst och börjar hoppa och låter som en gammal gräsklippare....
Men lite har jag lärt mig så upp med huven och kolla tändkablarna och ja, en hade hoppat av....
På tal om det... Borde inte tändkablarna sitta hårt och stanna på fördelarlocket?? Mina känns lösa och kan bevisligen hoppa av i farten....
Det här tror vi:
Anledningen att den första solenoiden gick sönder tror vi är att stora tjocka strömkabeln mellan startmotorn och solenoiden hade ett sönderskavt gummihölje. Detta lilla "sår" låg an mot startmotorn och orsakade kortis varvid Solenoiden måste ha dött.
Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.
Så vi tejpade ihop hålet med eltejp och brummmmmm. Imorn åker jag och köper en ny kabel... Måste ha en hel.
Sen allt började funka igen så tog vi en provtur....
Plötsligt börjar motorn gå hur slött som helst och börjar hoppa och låter som en gammal gräsklippare....
Men lite har jag lärt mig så upp med huven och kolla tändkablarna och ja, en hade hoppat av....
På tal om det... Borde inte tändkablarna sitta hårt och stanna på fördelarlocket?? Mina känns lösa och kan bevisligen hoppa av i farten....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012
Drutten skrev:Idag när jag drog på tändningen fick vi bara 4V ut från solenoiden till startmotorn. Det var då vi kände att kabeln var varm och vi började skärskådada den... Självklart så låg alltså det sönderskavda precis så att den höll att dra ur kraften när tändningen slogs på.
Haha ok det förklara ju saken, men visst är det bra med en voltmätare så slipper man gissa
Självklart skall tändkablarna sitta ordentligt fast både på stiften och i fördelarlocket, testa att böja ut kopparhylsan längst ut på kabeln och se om den inte fastnar bättre.
//Thomas