Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Blir så himla grinig :evil: ... de där jääääävla gummikonerna var troligen limmade på trumpeterna, jag hade fått för mig att de var instuckna, satt som helvete... bläää... nu är det en bit av gummikonen som är bortsliten där fram... se själva... den andra tänker vi inte ta loss, den får åka till blästern som den är.. :evil:

Sen till det där kompressionsverktyget.. Jana skickade hem ett sådant för framram för en 76:a.. men skiten passar inte.. Gängan är för stor. Har någon annan varit med om samma sak??

Så nu står jag med en framram som inte kan demonteras och en jäkla gummikon som är halvt demolerad.. ja veckan kunde ju startat bättre.. :cry:

Tur att jag har mina röda nymålade smådelar att glädjas åt istället.. :|

/D
Bilagor
dumma gummiboll....
dumma gummiboll....
Nymålat...
Nymålat...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av bulten08 »

ska du byta ut gummidonen bak? för om du nu bara köper en ny till den sidan som gick sönder så kommer bilen att bli väldigt sne det bästa är nog att köpa hilos (justerbara trumpeter) och nya gummidon då de blir himlas höga när de sitter nya don där. ett tips bara /Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

Drutten skrev:Blir så himla grinig :evil: ... de där jääääävla gummikonerna var troligen limmade på trumpeterna, jag hade fått för mig att de var instuckna, satt som helvete... bläää... nu är det en bit av gummikonen som är bortsliten där fram... se själva... den andra tänker vi inte ta loss, den får åka till blästern som den är.. :evil:

Sen till det där kompressionsverktyget.. Jana skickade hem ett sådant för framram för en 76:a.. men skiten passar inte.. Gängan är för stor. Har någon annan varit med om samma sak??

/D
Du e inte ensam.
De (trumpet/gummidon) kan sitta ihop ganska mycket och det är inte helt ovanligt att det slutar med ngt som är trasigt..

När det gäller gängor i gummidonen...
Olika gängor på olika årsmodeller!
Kan ju varit ngn som krängt på fel/andra gummidon på din bil?!
Sedan kan ju gängorna ha beckat ihop/rostat då det rinner ner en massa gucka/vatten uppifrån om det inte suttit gummiknoppar/packningar, och då kan man ge sig på att verktyget inte funkar...

Om du tar loss framramen från bilen så kan det gå att få loss övre bärarmarna från ramen utan att komprimera gummidonen, men det krävs att man bänder lite... finns säkert folk på forumet som har provat det...?
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Dr_Cotton »

minitokig skrev:Om du tar loss framramen från bilen så kan det gå att få loss övre bärarmarna från ramen utan att komprimera gummidonen, men det krävs att man bänder lite... finns säkert folk på forumet som har provat det...?
Jag hade isär min losstagna framvagn i förrgår och det var inga problem någonstans att få loss övre bärarmarna. Använde ingen speciell procedur, värmde med gasbrännare på muttrarna så att de skulle vara lättare att lossa, sen slog jag loss bultarna till bärarmarna med en lagom stor slägga och ett mellanlägg i plast. Men mina gummidon kanske var så gamla och hoppressade så att de inte tryckte något alls på de andra komponenterna.

Det enda som kärvade i framvagnen var hydraulgenomföringarna till bromssystemet, orkade inte bråka så de offrades åt vinkelslipen direkt.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

minitokig skrev:
Om du tar loss framramen från bilen så kan det gå att få loss övre bärarmarna från ramen utan att komprimera gummidonen, men det krävs att man bänder lite... finns säkert folk på forumet som har provat det...?

Jag har framvagnen nere på golvet... går det alltså att bända loss skiten utan komprimeringsverktyget?

Känner att om inte Jana har rätt verktyg hemma står man nu och får skjuta på blästringen.. :cry: ...

När det gäller byte av gummikonen så kommer jag givetvis köpa till båda sidorna om jag ska fixa nytt!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

hjälper inte dig men jag kan säga att mitt gummi också gick sönder när vi försökte få loss skiten. Vet inte ifall det är som du säger att de limmar dit dem i fabriken men det kändes som det på mina också.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jag snackade med Jana förut, han skulle låna ut sitt kompressionsverktyg med ½"-gänga (det jag köpte hade 14 mm) så nu verkar det som planerna på kompression av främre gummikonerna i helgen löser sig. Jag ska dessutom skicka tillbaka det felaktiga verktyget till honom och få tillbaka pengarna. :)

Han sa också att det kunde vara ett helvete att få bort gummikonerna.. vilket jag upplevde igår. :evil: .. första gången jag kände att det var ett depp-mek :cry: De kunde sitta fastetsade så de upplevdes limmade...

På tal om fram- och bakvagnen förresten, min gamla rostiga visade sig vara en vätskefjädrande bakvagn, dock har jag torrfjädring på :o :o :?: :?: ... den här kojan börjar bli ett litet problem.. vet aldrig vilken årsmodell man ska köpa efter, och just 1976 byttes mycket delar så man vågar nog inte lita på att man vet vad man ska ha.

Idag ska jag riva bort undre bromsrören och demontera dörrarna med glasrutor och detaljer.. imorron skulle jag få leveransen med prylarna från Jana så då kan man dona lite med framvagnen igen...

Angående mina bromsköldar och syrabad: Syran har lossat oxiden till 75%.... det som är kvar är ju självklart på de svåråtkomliga ställena så jag får nog vackert skicka iväg dem på slutblästringen ändå. :shock:

Ja, det var allt för nu!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Funderar lite på det praktiska när man handlar från UK. Hur löser man det med betalningen. Försökte leta lite på minispares hemsida men det står inte nåt som jag kan hitta.
Betalar man in i förväg eller får man lösa ut paketet i sverige och betala då?? Själv har jag aldrig köpt något från utlandet som privatperson så kan ni som vet berätta?


Ikväll kommer kompressionsverktyget hem... så jag återkommer med redogörelse för hur det gick senare.
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Manne »

Från betalning till Minispares och liknande firmor görs med kort typ Mastercard eller Visa. Om du handlar från firmor som har försäljning på Ebay så brukar det oftast gå att betala med Paypal. Paypal är ett säkrare alternativ då säljaren/butiken aldrig får ditt kortnummer. Funkar så att du registrerar ett konto hos Paypal som är knutet till ditt Mastercard/Visa och din emailadress. Du kan läsa mera på Paypals hemsida.
https://www.paypal.com/se

/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

Drutten skrev:Funderar lite på det praktiska när man handlar från UK. Hur löser man det med betalningen. Försökte leta lite på minispares hemsida men det står inte nåt som jag kan hitta.
Betalar man in i förväg eller får man lösa ut paketet i sverige och betala då??
Hmmm...jag håller med, var precis inne på Minispares hemsida och hittade faktiskt ingenting heller :| .Men det är som Manne säger - Visa/Mastercard/Amex (all major credit cards som det heter :wink: ) Innan du godkänner ordern kommer du att få ett "ungefärligt" pris på frakten (stämmer oftast ganska bra med vad det sen blir) När du sen godkännt och skickat ordern kommer du att få en order confirmation men själva betalningen genomförs inte förrän din order är plockad (dvs du betalar inte för saker som eventuellt inte finns i lager). Om en vara inte finns kommer du att få en fråga om hur du vill hantera detta - (stryka varan från ordern eller lägga en backorder dvs. den skickas när den kommer in). Tänk på att frakten för en backorder läggs på den varan och ingår inte i den ursprungliga frakten för övriga produkter. Sen kommer sakerna att skikcas till dig "signed for", stora saker körs ut till dörren och små saker får du hämta hos ditt Postombud.

PS. Du kan gå ganska långt i din order utan att den skickas iväg - det är inte förrän du har fyllt i kreditkkortsnummret som ordern faktiskt går iväg. Jag brukar lägga en sak i korgen och sen gå till check out för att se vad frakten blir - sen kan man avbryta. Sen kan jag också tipsa om att frakten går i trappsteg - så har du kommit tex. till att frakten går på £25 så kan du ofta lägga till ganska mycket innan den går upp till £35. DS.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Tack grabbar för bra info. Jag kände att jag vill prova beställa "lätta" saker från UK. Sånt som alltså inte får bli fel... är nog struligt att lämna igen saker som är köpta från utlandet känner jag.

Känns mycket bra att pundet står lågt!! :mrgreen: :mrgreen:

Är det någon som använt forex "cash card" för inköpen hos leverantörer i UK? Fick tipset av jobbarkompis som brukar handla från USA.... Man sätter visst in summan man handlar för och då kan leverantören dra den men inget mer... dvs ingen kredit... men det förutsätter att mini-leverantörerna tar det kortet.
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

har inte provat 'forex'-kortet, men jag har använt swedbanks e-kort några gånger (dock funkar det inte med paypal längre :( ). Funkar utmärkt som visa-kort direkt mot leverantör.
Funkar på samma sätt, man "avsätter" en viss summa som man kan använda en viss tid och sedan "försvinner" det kortet.

Ska också se om jag kan få ihop en beställning på lite grejjer även om jag nog inte kommer renovera så mycket i vinter pga kall-garage :(

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hylsan skrev:har inte provat 'forex'-kortet, men jag har använt swedbanks e-kort några gånger (dock funkar det inte med paypal längre :( ). Funkar utmärkt som visa-kort direkt mot leverantör.
Funkar på samma sätt, man "avsätter" en viss summa som man kan använda en viss tid och sedan "försvinner" det kortet.

Ska också se om jag kan få ihop en beställning på lite grejjer även om jag nog inte kommer renovera så mycket i vinter pga kall-garage :(

/Hylsan
Ok, får väl kolla upp det där med lämpligt kort med banken isåfall... :?

Synd att du har kallgarage, med frusna fingrar går det inte att meka.. :( själv isolerade vi vårt villagarage då jag köpte kojan för att kunna hålla värmen därinne. Vi har en gasolvärmare (som vi i vanliga fall har i förtältet) som värmekälla för tillfället. Värmer ganska bra 8) så man kan ha den på då man jobbar men gasol är dyrt så vi ska köpa några radiatorer som håller runt 10 grader hela tiden så alla färger inte fryser och så man kan måla. Sen kan gasolen få vara komfortvärmare om man inte vill pälsa på sig massa kläder... :lol:

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jaha... kvällen startade bra.. skulle få rent motorhuven från isoleringen och allt och då upptäckte jag att det nog blir att köpa en ny.. ser ruskigt dålig ut och är uppsvetsad.. blääää..

Sen lyckades vi ta loss rutan i förardörren, även den var dålig i nederkanten...

Värmepistolen fungerade jättebra på bitumenplattorna på golven så det jobbade jag vidare med.

Tog isär pedalstället och ska lämna in till blästringen..

Ja, det var en kort resumé!!
:mrgreen:
Ha det gott i kojorna!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Ja, nu står kojskalet på släpvagn utanför huset tillsammans med framvagnen, bromssköldar, delar, trumpeter och mycket annat. Dörrarna är strippade, alla slitdelar verkar dåliga ( = det här kommer bli dyrt). Fästena som håller främre stötdämparna kunde jag ätit till kaffet om jag säger.. De var totalt genomrostiga! Har också insett att jag köpt för lite plåt.

Motorhuven måste köpas en ny, hittat nya hål och fler lär det bli. Det är både lycka och olycka på en gång i känslorna. Nu har jag kommit till det stadiet då jag undrar om det inte är lättare att beställa en ny kaross?!!! Men då kom min kära bilgalna granne upp och sa att då kommer ju bilen förlora sin själ :lol: och det är ju sant. Ne, jag ska laga pärlan men det kommer kosta.

Vad har ni andra summerat när ni helrenoverat?? Lite nyfiken. Själv har jag lagt 15 500:- redan nu på nya delar.. det räcker inte på långa vägar.....

Laddar inte upp några foton den här gången. Har testat två gånger men datorn har hängt sig då.. så jag återkommer med foton!
//D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar