Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hej igen

Nej, jag köpte "prickbort", enligt killen i affären skulle det var bland det mest effektiva. Det fanns även den varianten som du nämnde Hylsan och den skulle också vara bra.

Jag sprayade på växellådan och motorn för att testa och det rann bort mycket effektivt. Ska göra en rejälare avfettning på hela motorn när jag demonterat bort alla smådetaljer och pluggat hålen. Sen ska man vara ute eller ha gasmask för det är inga snälla saker att handskas med :roll: . Kan göra mycket dumt i lungorna om man andas in det.
Det svåra nu är att veta var jag kan vara när jag tvättar bort skiten. Bor i villa med garageuppfart och det känns lite bökigt att åka iväg med motorn till en gör-det-själv-hall bara för detta, funderar på att samla upp det första skitiga tvättvattnet i dunkar och åka till miljöstationen med det senare.. och sen när det värsta är borta ta och spola ner det i ett parti singel som vi har.. där växer det ändå massa ogräs som gärna kan dö :twisted:


När jag köpte kojan var jag helt beslutsam att allt skulle bytas, kostnaden att renovera en bil är ju aldrig vinnande ändå så varför inte tänkte jag. Nu har jag dock börjat se hur dyra vissa delar är, som vissa stag och liknande så jag har tänkt byta det som räknas.. dvs plåten i bilen ska vara helt frisk. Till delar som bara är rostiga använder jag mitt "fosforsyrabad" he he.. effektivt!

Alla gummidetaljer som är spruckna och gamla ska väck, dock behåller jag nog de grova dämparna i fram och bakvagn om det går, såg att de var rätt dyra och om de inte behöver bytas så behåller jag dem. Är det någon som bytt sina? Blir de slitna och dåliga så det är nödvändigt?

Funderade rätt mycket igår på hur man får dit nya damasker över yttre drivaxeln :shock:.. står säkert i handboken men hann inte forska vidare i det sen när jag kommit in i huset igen, var för trött..

Idag ska jag ut igen, återkommer senare

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Eftersom både du och jag kör samma race med att plocka ner totalt för att sen bygga upp á la IKEA så ser man ju vad som går att använda vs. förkasta samt bygga nytt!

Jag personligen kommer att bygga en helt ny bakvagn och förkasta allt vad trumpeter heter :mrgreen:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Jag bytte gummi o trumpeter när jag bytte bakvagnen. Lite meckigt att få bort den gamla skiten, gick med vinkelslip och massa tålamod då allt var fastrostat.
Enda nackdelen var väl egentligen att bilen nu är högre i bakändan, ser ut som en hotrod :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har jag strippat av den ännu mer. Lyktorna åkte bort, likaså huvudbromscylindern och slavcylindern. Min man svor rätt rejält då de skulle väck så jag är glad att han tog dem :mrgreen:

Är lite osäker på om fronten måste bytas, den ser rätt risig ut och knölig framförallt. Men det lär väl uppdagas efter blästringen.

Antennjävlen har jag inte klurat ut hur jag får bort än men det kommer....

ha det gott/Drutten
Bilagor
Koja utan ögon
Koja utan ögon
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av John Doe »

Ser att antennen sitter i hjulhuset så ni får allt ta bort däcket om det sitter kvar och försöka komma åt där från undersidan :mrgreen:
På många kojor så brukar man sätta antennen bak och vissa fram, så du får planera vart du kan tänkas ha den sen när du ska montera ihop den :lol:
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Kirill skrev:Ser att antennen sitter i hjulhuset så ni får allt ta bort däcket om det sitter kvar och försöka komma åt där från undersidan :mrgreen:
På många kojor så brukar man sätta antennen bak och vissa fram, så du får planera vart du kan tänkas ha den sen när du ska montera ihop den :lol:
Jag har demonterat hjulhusets övriga inneboenden.. (däck, spindlar, räfflade slangar, smuts och annat lurv.. :lol: ) men är den där antennen ditskruvad underifrån menar du? För mig ser det ut som en liten damask som satt så in i hel--te. Men lite smörjsprey och ännu mer tålamod kanske löser saken.

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av blacksaabrules »

Oftast så är antennfästen konstruerade i denna ordningen: Antennspröt, snygg gummi/plastkona, mutter för montering, snygg bricka för att få en stadig anliggning, gummibricka. Och kvar på "insidan" av plåten blir en aluminiumklump och kanske en bricka som är räfflad för lite jordning.

Hoppas attt det hjälper, brukar vara gott om oxid i muttern som gör den nästan omöjlig att demontera utan fula märken från ev skiftnyckel/polygrip.

/ Erik
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

blacksaabrules skrev:Oftast så är antennfästen konstruerade i denna ordningen: Antennspröt, snygg gummi/plastkona, mutter för montering, snygg bricka för att få en stadig anliggning, gummibricka. Och kvar på "insidan" av plåten blir en aluminiumklump och kanske en bricka som är räfflad för lite jordning.

Hoppas attt det hjälper, brukar vara gott om oxid i muttern som gör den nästan omöjlig att demontera utan fula märken från ev skiftnyckel/polygrip.

/ Erik
Det var ungefär det jag märkte. Polygripen gick bet, men sen ska jag iofs inte behålla den antennen så det är väl ok.. men varför skulle det gå smidigt, det är ju en lite envis (och rostig) koja :wink: ha ha..
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har vi demonterat ännu mera. Allt i motorutrymmet är nu väck. Har svurit lite och smörjt hur mycket som helst. Upptäckt att det är massa mer rost än jag visste från början :(

Rattstången är också borta efter diverse våldsamheter från min man :lol: Lite sur blev han allt och fick till slut borra upp fästet för att sprintern rostat fast ihop med skruven så det blev krig till slut.

Sen är alla genomföringar borttagna, instrumentpanelen ihop med främre kablaget. Det är också för jävla mycket rost på fel ställen i dörrstolparna.. fan.. inget kul.

Dörren på förarsidan är borttagen, ser bättre ut än väntat på rost-avseendet.

Vindrutetorkarna togs bort, en var ett helsike men till slut gick det.

Kopplingscylindern är också demonterad. Mycket lite olja i den kan jag säga.

Pedalstället togs också bort. Gaspedalen måste var modifierad.. så jäkla liten typ 1.5x1.5 cm stor.. ser ut som någon slipat ner den på kanterna :shock:

Imorron blir det Jana Motors!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bilagor
Naken koja
Naken koja
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hylsan skrev:Jag bytte gummi o trumpeter när jag bytte bakvagnen. Lite meckigt att få bort den gamla skiten, gick med vinkelslip och massa tålamod då allt var fastrostat.
Enda nackdelen var väl egentligen att bilen nu är högre i bakändan, ser ut som en hotrod :)

/Hylsan
Hej

varför blir den högre bak? Är det inte samma delar som innan? Nyfiken... :o
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

Drutten skrev: Pedalstället togs också bort. Gaspedalen måste var modifierad.. så jäkla liten typ 1.5x1.5 cm stor.. ser ut som någon slipat ner den på kanterna :shock:
Den ÄR jävligt liten - typ 2x3 cm
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Manne »

Drutten skrev:
Hylsan skrev:Jag bytte gummi o trumpeter när jag bytte bakvagnen. Lite meckigt att få bort den gamla skiten, gick med vinkelslip och massa tålamod då allt var fastrostat.
Enda nackdelen var väl egentligen att bilen nu är högre i bakändan, ser ut som en hotrod :)

/Hylsan
Hej

varför blir den högre bak? Är det inte samma delar som innan? Nyfiken... :o
Bättre spänst i nytt gummi, de gamla säckar helt enkelt ihop efter några år.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Hallå i kojorna!!

Har spenderat 2 timmar idag hos Jana. Har handlat på mig massa nya delar och nu j**lar ska det mekas :mrgreen:

Trevlig prick den där Jana, kom med tonvis med råd och visade en hel del tips och trix. Lite urplock på vad som inhandlades:

dämpare fram och bak
trummor fram och bak (får uppgradera till skivbromsar när motorn växer :lol: )
bakvagn
plåtar till det som jag nu bedömer måste bytas, kan bli mer....
bromsslangar bak
motorfästebussningar
bussningar till fram och bakvagn
repsatser till svingarmarna
Bromsbackar bak (glömde fram :lol: :lol: )
Nya damasker till drivaxel och annat på framvagnen
Verktyg för borttagning av trumpeten och gummidämparen
p-ändar (kulbultar)
fläktrem
packningar till motorn
luftfilter...

Ja, nu har jag att göra... börjar imorron!!


/Drutten
Bilagor
Första Jana-besöket
Första Jana-besöket
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har det hänt ännu mera.....

Innertaket är nu borta, under satt det nån typ av tjockt liggunderlag, det är lite svårare att få bort.

Hatthyllan är borta, likaså den konstiga fläkten och de upphöjda bältesfästena (som jag misstänker är ngt hemmabygge)

Bakre kofångaren, bensintanken och lyktorna är väck

De lister som sitter på "sömmarna" fram och bak var inte heller några problem att få bort. En liten skruvmejsel och sen småknacka med hammaren så lossnade de direkt :mrgreen:

Alla fasta rutor är också borta. Vi kom på att eftersom listerna ändå ska slängas så skar vi med mattkniv genom dem för att få ut rutorna. Nu är det bara dörrarnas kvar, och de är väl de svåraste :?

På Jana köpte jag reparationssatser till svingarmarna så min man demonterade de gamla delarna. Lagren som skulle var cylindriska var halva, dvs HELT UTSLITNA :shock: så det är inget onödigt vi gör, det känns mkt bra att veta.

Jag tänkte behålla de gamla bromssköldarna så idag har de fått hoppa i syrabad och får ligga där tills de ser rostfria ut. Kommer nog ta en stund...

Jepp, det var nog allt som hände idag. Känns som det är så lite när man skriver, känns mycket mer när man gör det i garaget...... :roll:

/Ha det bra i kojorna!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Fekkeman »

Bältesfästerna även kallade "tornen" är original, inget hemmabygge med andra ord. Rena (H)julafton hos Jana ju! :D

/Robban
Skriv svar