Varm ljusknapp

Allt som har med elektronik att göra.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Varm ljusknapp

Inlägg av lennie »

Min ljusknapp blir väldigt varm och har smällt lite, så nu har jag det direkt kopplat de 3 kablarna in i knappen och då är det bara den tjocka "in kabeln" som blir varm. När jag mäter mellan kablarna har jag 12 volt mellan + och parkeringsljus kabeln och 2-3volt till halvljus. Inget av detta går ihop med min ellära så vad ska jag leta för fel?
Mvh Lennie
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av jonas »

Du ska ha 12v om du mäter från "in kabeln" och till jord.
Du ska ha 12v om du mäter från stiftet som går vidare till halvljus och till jord.
Du ska ha 12v om du mäter från stiftet som går vidare till parkeringsljuset och till jord

Har du bara 2-3volt till halvljus på stiftet bakpå ljusknappen skulle jag satsa på att byta ljusknappen!
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av lennie »

Jag menade mellan IN kabeln och Parkering kabeln alt Halvljus kabeln när knappen är borttagen. Jag förstår att en kabel och knappen kan bli varm om det går för mycket ström igenom men då borde nån av de tunna "ut" kablarna bli varma, inte tjocka "in" kabeln.
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av jonas »

lennie skrev: då borde nån av de tunna "ut" kablarna bli varma, inte tjocka "in" kabeln.
Hmmm... Du har helt rätt....
Ingen aning
stalkalle
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 september 2009 kl. 12:34
Ort: Stockholm, Östermalm/Djurgården

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av stalkalle »

Det kan vara jordfel i knappen.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av lennie »

knappen är inte jordad. enda jag kan komma på är "liten" kortslutning i park/bakljus som inte är nog för att utlösa säkringen men det borde ändå inte vara den tjocka kabeln som blir varm.
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av branserud »

Jord fel kan dra med sid mycket konstige saker. Kolla att alle systemer som berör ljus knappen du har god jord och att alla anslutningar till belysningen har god kontakt hela vägen
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Varm ljusknapp

Inlägg av lennie »

Har kopplat bort knappen och har ett relä nu istället och nu är inget varmt. Men... jag har besiktning snart och då måste jag väl ha en ljusknapp.
Skriv svar