Hur breda fälgar ?

Däck och fälgdiskussion
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Hur breda fälgar ?

Inlägg av gusen »

Hur breda fälgar kan man ha utan skärm breddare ? Tänkte bredda original fälgarna

mvh. Mikael
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Fekkeman »

Vet inte på rak arm, men de får ju inte sticka utanför skärmkanten som du kanske vet, därav skärmbreddarna....

/Robban
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Dr_Cotton »

Det beror ju även på ET, däckens bredd och vad du har för bromsar. Jag kör med 5x10" ATS-fälgar som jag har för mig har ET 15, på dem har jag Yokohama A008 165/70/10. Bromsarna är vanliga dubbelverkande trummor fram. De sticker egentligen lite utanför i framkant på framskärmen men jag har fått den genom besiktning flera gånger ändå.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Dr_Cotton »

Hur hade du förresten tänkt med breddningen (jag antar att det är plåt?)? Ska du kapa upp 8st och skarva ihop eller kapa 4st och lägga i en remsa? Jag funderar nämligen också på att bredda plåtfälgar men vet inget om sånt. Går det t.ex. lätt att få tätt eller måste man ha slang?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Manne »

Tomba har ju en liten "guide" här...
http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopi ... %C3%A4lgar

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av gusen »

Ja hade väl tänkt att dela dom och valsa en ring och svetsa ihop dom.Men jag har inte hittat någon som vill göra allt. Jag fick bara till svar att de är rätt mycket jobb och därmed svårt att ta betalt för allt jobb. Men en kille kan dela dom åt mig i en svarv och han kan fixa valsade ringar. så frågan är om man ska ta svetsa ihop dom själv, men de ska ju helst bli bra balans i dom
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Tulka »

Trumbromsad? Billigare och bättre att skaffa "reverse rims"? Jag hittade iallafall 2 stycken på Värsta marknad i våras.

Tulka
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av gusen »

Ja den är trumbromsad än så länge,hur mycket bredare blir det med skivor? men vad är reverse rims? :shock:
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Tulka »

Bild

Skiljer ungefär 20mm mellan trumbromsar och S-bromsar.Tog en bild på "reverse rim"-fälgarna jag köpte men finns säkert någon bild på nätet så man ser hur det ser ut på en bil.Är gjorda för att passa på bilar med trumbromsoffset förstås.Beror ju lite på däcken också om det sticker ut.Smaksak,men jag tycker det är tufft med 145däck på bredare fälg.Svensksålda 1275 S hade ju det en gång i tiden.

Tulka
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av gusen »

Går det att lägga på 165 på original fälgar eller sväller de över för mycket? De ser kanske lite konstigt ut.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Manne »

gusen skrev:Går det att lägga på 165 på original fälgar eller sväller de över för mycket? De ser kanske lite konstigt ut.
Jag har 165:or på en omgång 4":s alufälgar och de ser rätt "svullna" ut. Orginalfälgar är väl 3.5" så det blir nog rätt brett för dem men det går kanske.
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Tulka »

165or på 3,5" tar i stötdämparen bak. Risk med bredare fälgar och tjockare dämpare också. Bra att ha åtminstone 6 mm frigång. Däcket kan röra sig vid kurvtagning.

Tulka
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av gusen »

Men om man byter till space trummor så går det väl,men då måste man väl ha skärm breddare?
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av Manne »

Varför inte köpa en omgång 5" alufälgar om du vill köra på 165:or?

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
gusen
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 09:54
Ort: Halmstad

Re: Hur breda fälgar ?

Inlägg av gusen »

Jag tänkte att jag skulle ha mina kromade fälgsidor som täcker hela fälgen.Sen var jag och provade hur dom sitter och då sprack min plan med att bredda dom för då passar inte dom.Så jag får väl köra på smala om jag inte kommer på nåt annat.
Skriv svar