instrumentpanelsknappar

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

instrumentpanelsknappar

Inlägg av Drutten »

hej

Jag äger ingen handbok (som följer med bilen) som beskriver vad knapparna går till.. en fråga är om en knapp jag har längst till vänster under panelen fram. Har lagt in en bild på den i bildarkivet i mitt album. Är det någon som vet vad den går till? Min verkar vara paj.. men om det är varningsblinkers eller så?

Om någon sen kollar vidare i albumet på den där mysko fläkten jag har på hatthyllan bak i bilen så är jag tacksam för kommentarer om den.. original eller ej.. nån mer som har nån osv...

MVH/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av minijanne »

Inget av detta är orginal...men fläkten fer praktisk ut bra i storlek och fyller säkert sitt syfte
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av John Doe »

I vilket album då O_o kollade både bloggen samt projektbilder samt bildarkivet och jag måste vara blind på någe vis då jag inte såg något O_o

Link me please :wink:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av minijanne »

Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av Drutten »

tack minijanne för länkinläggningen!

Nåväl, känner ni igen den där okända knappen? Suddig bild men, men... vad är den till? Vad ska sitta i det tomma runda hålet?

Har ni såna på era??
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av minijanne »

Drutten skrev:tack minijanne för länkinläggningen!

Nåväl, känner ni igen den där okända knappen? Suddig bild men, men... vad är den till? Vad ska sitta i det tomma runda hålet?

Har ni såna på era??
Se ovan (innan Kirills förvirring :lol: )
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av Drutten »

Hej igen

Hittade ett 2 år gammalt inlägg där bilden är borta men beskrivningen tyder på att det är samma sak vi frågar om. Det stod att det borde vara varningslampan för bromsbortfall. Den räfflade ytan skulle också gå att trycka på för att kontrollera att lampan var ok. Det tomma hålet ovanför, ja där skulle det sitta en knapp för varningsblinkers. :)
Frågan är bara var de kommer ifrån om de inte är original Verkar som fler har dessa på sina 76:or... :shock:

Se inlägget här: http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=3942

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av minijanne »

Ahaaaa! Då är det fel bild jag tittade på: Det ska ju vara den här:http://www.hundkoja.com/bildarkiv/displayimage.php?pid=1194&fullsize=1 :oops:

Sorry - nä det har jag inen aaning om men det verkar ju rimligt att det skulle vara varningsblinkers - den lagen kom väl runt mitten av 70-talet?
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av John Doe »

Då ska vi se här...
Knappen överst är kopplat till en "mojäng" på bromsledningarna så att man ska kunna varna bakomvarande att ens bromsar är kaput!

Sen är det ju som sagt att resten är varningsblinkers så vitt jag har förstått det också...
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av crowan »

Den röda lampan ska lysa om man får tryckfall i bromsledningarna. Den satt i min clubman från 72. Som nämnts tidigare så är den tryckbar enbart för att man ska kunna kolla så lampan är hel.

Vad som ska sitta/ har suttit i hålet har jag ingen aning om.
clubman 1330
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av Fekkeman »

crowan skrev:Den röda lampan ska lysa om man får tryckfall i bromsledningarna. Den satt i min clubman från 72. Som nämnts tidigare så är den tryckbar enbart för att man ska kunna kolla så lampan är hel.

Vad som ska sitta/ har suttit i hålet har jag ingen aning om.
Kanske har suttit en extern (vajer) huvöppnare där?

/Robban
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av Magna-Flash »

I hålet ovan "bromsvarnarlampan" sitter strålkastartorkarknapp (så var det på min jubileumsmodell enl. uppgift).
På andra årsmodeller satt varningsblinkers-knapp där...
Hittade en bild ur en gammal manual på nätet:

[bild]http://home1.swipnet.se/~w-15681/mini97 ... l/sid2.JPG[/bild]
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av Drutten »

TACKAR TACKAR :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av John Doe »

Magna-Flash skrev:I hålet ovan "bromsvarnarlampan" sitter strålkastartorkarknapp (så var det på min jubileumsmodell enl. uppgift).
På andra årsmodeller satt varningsblinkers-knapp där...
Så var det jaaa =)

MEN!! Nu är det ett stort MEN här, enligt någon "lag" som kom runt -75 så måste dessa bilar vara utrustade med just strålkastartorkare! (Slänger upp bild senare idag på hur det ser ut).

Har du tur så vet personen som besiktigar din bil inte om detta och låter det gå, annars får du påbackning för att det fattas :|
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: instrumentpanelsknappar

Inlägg av Magna-Flash »

Kirill skrev:MEN!! Nu är det ett stort MEN här, enligt någon "lag" som kom runt -75 så måste dessa bilar vara utrustade med just strålkastartorkare! (Slänger upp bild senare idag på hur det ser ut).

Har du tur så vet personen som besiktigar din bil inte om detta och låter det gå, annars får du påbackning för att det fattas :|
Tja - det verkar mysko tycker jag! Den enda bil jag ägt som haft strålkastartorkare var en SAAB 99 -78 - och på den funkade dom inte, men den gick alltid igenom besiktningen ändå. Å förresten har väl inte dagens bilar några strålkastartorkare!? Iofs har dom väl spolare - men dom brukar ju alltid vara sisådär bra fart på... :wink:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar