Någon som kör med Coil overs?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Någon här som kör med coil overs? Jag har precis beställt ett set RSX519 (spax) från minispares och undrar om det bara är guld och gröna vägar eller ren dynga. Eller mittemellan. Någon som har kört en bil både med standard och med coil overs som kan göra en jämförelse?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av blacksaabrules »

Kanonbra att du har beställt!! Jag sitter och funderar på att köpa samma.
Har du lust att PM:a ditt telenr till mej sen när du har fått hem dom, jag har några frågor på lite mått och så.

/ Erik
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av jonas »

Har kört på 13" och billiga stötdämpare och kör nu på 10" och coilovers. Kan ske inte en helt rätt jämförelse, men klart mycket skönare känsla i bilen nu. Dom är justerbara i hårdhet, så det är bara att ställa in efter behag! Har iof bara coilovers fram, men ändå!
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Skønt att någon ær positiv. Jag insåg att jag skulle behøva førnya alla slitdelar i fjædringen och tænkte att jag lika bra kunde gå øver till coil overs. Så nær jag upptæckte att det var bra rabatt hos minispares i slutet på augusti så skickade jag lite impulsivt ivæg en bestællning. I efterhand var jag inne på minispares forum och dær var det inte så mycket positivt om coil overs. Men jag misstænker lite att eftersom Keith Calver inte ær positivt instælld till denna fjædringstyp så ær det ingen som vågar sæga emot.

Jag kommer antagligen køra på 12" med 60-profil på dæcken. Detta ligger dock lååångt in i framtiden...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Tulka »

Ingen kommer ju att ifrågasätta dom här satserna när ni redan har köpt och betalt dom. Jag kan ju sticka ut hakan.Vart något förvånad när jag såg att dom bottnade på stötdämparn och inte på orginal främre genomslagsgummit .Skall jag fortsätta?Eller är jag elak då?

Tulka
Senast redigerad av Tulka den 17 september 2009 kl. 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av G13B »

Tulka skrev:Ingen kommer ju att ifrågasätta dom här satserna när ni redan har köpt och betalt dom. Jag kan ju sticka ut hakan och säga att jag var något förvånad när jag såg att dom bottnade på stötdämparn och inte på orginal främre genomslagsgummit .Skall jag fortsätta?Eller är jag elak då?

Tulka
finns dom inte i olika längder?
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Nædå. Kør på bara. Bættre att jag får reda på svagheter nu innan jag monterar dem på mitt bygge. Isåfall kan jag ju kanske modifiera eller i værsta (?) fall køpa gamla hederliga silikonbrøst. Minispares skriver ju att de sålt såna hær kit i flera år och att de ær væl beprøvade, eller något sånt. Har fått uppfattningen att de brukar vara seriøsa på MS. Det som jag oroat mig mest før ær att hela bilens vikt ska hænga på de infæstningar som tidigare bara høll støtdæmparna. I karossen ær det ju en baggis att førstærka dessa infæstningar men dær nere på "armarna" kænns det mer kænsligt.

Om dæmparna bottnar innan gummina så kan man væl bara flytta på gummina? Eller menar du att det ær absurt kort fjædringsvæg med detta kit monterat?

Kitet jag køpt ær før normal højd. Vet ej om detta påverkar hur lång fjædringsvægen blir eller om det bara ær infæstningarna som kommer høgre.
Tulka skrev:Ingen kommer ju att ifrågasätta dom här satserna när ni redan har köpt och betalt dom. Jag kan ju sticka ut hakan.Vart något förvånad när jag såg att dom bottnade på stötdämparn och inte på orginal främre genomslagsgummit .Skall jag fortsätta?Eller är jag elak då?

Tulka
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Tulka »

Jag skulle ha fotograferat när jag kollade för något år sedan.Provade rörelsen utan fjäder och plattorna bottnade i sidan på tornet också. Original är ju fjäder,stötdämpare och genomslag separerat på tre olika infästningar så man begär mycket av övre,främre hållaren. Nedre fram står bilen på,skjuvar inte rätt av iallafall,är nog OK.
Bak skall vi inte tala om,har inga bra förslag på hur man skall göra med det klena nedre fästet.Coilovers på andra bilar sitter ju på grövre bult och dessutom sällan på en fristående pinne.

Tulka
Senast redigerad av Tulka den 18 september 2009 kl. 08:07, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Tja, har precis monterat mina rsx519 vilken resa, för mig gick det paj på alla möjlig sätt när jag skulle fästa främrestötdämpare.

Först gick en skruv sönder som höll fast övre gamlastötdämpare fästet, ett annat fäste blev det gängpaj på. Sedan lossna hela fästet vi monteringen som hade alla gänggerna ner till. Jag märkte senare efteråt att gängfästet ner till bara var PUNKT svätsat en gång i främre inneskärmen grrrrr vilket junk.

Så lite tips och trix se till att ha en m8 gängtapp, litenborrmaskin, m8 skruv & mutter samt lås & brickor till redo. Bra att känna till också, fästet i framvagnen är av m7 och det finns att köpa i specialbutiker. Det är även bra att köra slut på bensin eller töma tanken på soppa innan du byter dämparebak samt öppan tanklocket ifall det är tryck i slangarn om du skulle skruvar loss tank och slangar.

Jo en annan fråga kanske en dumis fråga men jag frågar endå, det klonkar ifram och bakvagnen när dämparna tar i skall det verkligen vara så?

En till sak rsx519 och rsx520 skiljer 25mm i längd från varandra det gäller också för fjädrara och dämpare , bra att känna till.

Utöver det så gjorde jag 90grader sväg i 60km idag utan problem och då gasade jag i svängen.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Najs! Ett smakprov från verkligheten. Det dær med att det skiljer 25mm, menar du att RSX519, "normal"-kitet, har fjædrar och dæmpare designade før 25mm længre fjædringsvæg eller får de bara bilen att "sitta" 25mm høgre upp men med samma fjædringsvæg?

Klonket låter inte helt bra. Kanske man ska se till att få på ordentliga "bump-stop" på rætt stælle?

Hur upplever du væghållningen med coil-overs?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Dr_Cotton skrev:Najs! Ett smakprov från verkligheten. Det dær med att det skiljer 25mm, menar du att RSX519, "normal"-kitet, har fjædrar och dæmpare designade før 25mm længre fjædringsvæg eller får de bara bilen att "sitta" 25mm høgre upp men med samma fjædringsvæg?

Klonket låter inte helt bra. Kanske man ska se till att få på ordentliga "bump-stop" på rætt stælle?

Hur upplever du væghållningen med coil-overs?
RSX519 (standard höjd) till RSX520 (sänkt höjd) skiljer sig med 25mm i längd på fjädringen och dämpare enligt spax och grafen. Vad är bumpstops? Samt en till sak att tänka på monteringsbeskrivningen är inte den lättaste. Ljudet kommer endast när dämparna tar i kanske skall vara så men utöver det så är det bra väghållning, har precis börja gas i kurvorna istället för att broms.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Tja hittade bump stop fram se punkt 12.

Bild

Lite annan nyttig info

No. Part No. Description Qty Remarks
00. 21A1091 Tie rod , pair, heavy duty adjustable 1 Not shown
01. 442001 KYB standard replacement 2
02. 21A1230 Shock absorber bush, was 21A503 4
03. 21A504 Sleeve for shock absorber bush 4
04. C-AJJ3361 Lower shock absorber anchor pin, strenghtened 2
04. 2A4337 Lower shock pin 2
05. 21A471 R/H shock absorber upper bracket 1 C-AJJ3359 pair
06. 21A474 L/H shock absorber upper bracket 1 For lowered use
07. GHF331 Spring washer was LWZ204 8
08. GHF117 Bolt, bracket to inner wing 8
09. GHF223 Nylon nut for C-AJJ3361 8
10. AJD7162 Washer to retain shock absorber bush/ferrule 8
11. 2A4332 Bump stop, early two-bolt 2
12. FAM2764 Single bolt bump stop mounted subframe 2 1976 on
13. FAM2767 Packing washer for FAM2764 2
14. GHF331 Spring washer 37656
15. GHF200 Nut for bump stop 37656
16. 21A530MS Suspension cone strut (trumpet) 2
17. GSV1118MS Suspension knuckle 2
17. GSV1188 Suspension knuckle 1992-on 2
18. 21A423 Nylon cup 2 Part of
19. 21A425 Dust cover 2 GSV1128
20. FAM3968 Suspension rubber cone spring 2
21. 2A4325 Upper arm support shaft 2 Available as kit MSK1 per side
22. 2A4326 Thrust collar 2
23. 2A7324 Thrust washer 2
24. 2A7327 Rubber sealing ring 4
25. 2A4327 Retaining plate 2
26. GHF335 Spring washer was LWZ308 4
27. FNZ508 Nut 4
28. 2A4362 Lower arm support shaft 2 was21A1889
29. 21A1882 Lower arm bushes with metal insert 4 Tapered hole in arm
29. C-STR632 Lower arm bush, set of four, performance 1 Tapered hole in arm
29. 2A4294 Lower arm shouldered bush, pre 1965 4 Straight hole in arm
30. GHF333 Srping washer 2
31. GHF223 nut for support shaft was FNZ506 2
32. 21A450 Tie rod 2
33. 53K1031 Tie rod bolt 2
34. GHF332 Washer 2
35. FNZ505 Nut 2
36. 31G1155 Tie rod bush 4
36. C-STR628 Tie rod bush, set of four, slightly harder 1
37. ACA9759 Cup washer 2
38. PWZ207 Plain washer 2
39. GHF223 Nut 2
40. 2A4267 Rebound buffer 2
41. 13H2776 Screw 2
42. 21A1845 Packing washer to raise suspension A/R
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Ja just det kom på en annan vikitg grej, att det kan behövas wheel spacers om du har fel typ av fälg till bakre dämpare.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Ok, tack før tipset. Låter som om jag får anpassa mitt byggande lite efter fjædringskomponenterna. Ska se om jag kan ta reda på hur mycket dæck och fælg kan bygga inåt utan att det tar i. Du råkar inte veta det førresten? Alltså max avstånd mellan bromstrummans plana vertikala yta och fjædern på coilovern bak?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Dr_Cotton skrev:Ok, tack før tipset. Låter som om jag får anpassa mitt byggande lite efter fjædringskomponenterna. Ska se om jag kan ta reda på hur mycket dæck och fælg kan bygga inåt utan att det tar i. Du råkar inte veta det førresten? Alltså max avstånd mellan bromstrummans plana vertikala yta och fjædern på coilovern bak?
Jag tittar på det i kväll, bara och ta en skjutmott och mätta så får du exakta uppgifterna av mig.
Det fungerde iaf inte med orinal fälgarna så jag tog och gjorde en fuling och körde raggar wheel spacers (metal brickor) tills jag får mina spacers från minisapres.
Jag ska beställa 9,5mm och 19mm då jag är lite osäker på hur mycket space jag behöver i och med att däcken tar lite mera plats invändigt när bilen e på marken å så.

Kör du med HI LO nu?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Skriv svar