Färg för motorrum samt fram- & bakvagn?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Färg för motorrum samt fram- & bakvagn?

Inlägg av John Doe »

Tja!!

Någon som har ett tips på vad för färg man kan använda i just motorrummet? Färgen utsätts ju för diverse vätskor dels då man ska hälla i något så som olja, bromsolja, spolarvätska och sånt... Och även vid en eventuell läcka :roll:

Så en färg som klarar dessa, samt står emot väder och vind...
Så som det ser ut på bilderna på bilen min så är den redan grundad så det verkar bara vara att ta bort ytrosten som finns i motorrummet och sen måla...
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Fekkeman »

Kolla Feltemas bromsoksfärg, finns i några olika färger ex, svart, guld, röd, gul etc. De tål ju en del, både bensin, olja och bromsvätska och penslas lättast på. Har använt denna färg till bla motorblock och den sitter bra tycker jag.

/Robban
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Mini Maz »

samma färg som du har på karossen, eller ska du spilla mycket?!
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av John Doe »

Fekkeman skrev:Kolla Feltemas bromsoksfärg, finns i några olika färger ex, svart, guld, röd, gul etc. De tål ju en del, både bensin, olja och bromsvätska och penslas lättast på. Har använt denna färg till bla motorblock och den sitter bra tycker jag.

/Robban
Har testat denna på mina och färgen var bra jävla blaskig =/ Har dock inte testat OK/Q8´s färg ännu... Men man får ju vad man betalar för säger man ju :mrgreen:
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Fekkeman »

Kirill skrev:
Fekkeman skrev:Kolla Feltemas bromsoksfärg, finns i några olika färger ex, svart, guld, röd, gul etc. De tål ju en del, både bensin, olja och bromsvätska och penslas lättast på. Har använt denna färg till bla motorblock och den sitter bra tycker jag.

/Robban
Har testat denna på mina och färgen var bra jävla blaskig =/ Har dock inte testat OK/Q8´s färg ännu... Men man får ju vad man betalar för säger man ju :mrgreen:
Du får reda den med lite potatismjöl så blir den bättre :mrgreen: , jag håller nog med dig ändå, lite blaskig är den kanske för ett helt motorrum....

/Robban
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Magna-Flash »

Vanlig 2-komponent billack skulle jag vilja rekommendera...
Dryg, blank & snygg! Tål en en del faktiskt...

Undvik Hammarlack (siliconet sprider sig som en pest).

Färg för motorn är just - för motorn! Måste ofta härda av motorns värme och lämpar sig därför inte till övriga motorrummet. Det kommer aldrig att härda utan värme...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
stalkalle
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 september 2009 kl. 12:34
Ort: Stockholm, Östermalm/Djurgården

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av stalkalle »

Jag pratade med en billackerare och han rekomenderade för hemmpularen hammarlack utan hammarslag altså den släta för den innehåller inget silicon, jag skall testa och måla min bil under med denna lack.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Magna-Flash »

stalkalle skrev:Jag pratade med en billackerare och han rekomenderade för hemmpularen hammarlack utan hammarslag altså den släta för den innehåller inget silicon, jag skall testa och måla min bil under med denna lack.
Hmm... jag är ganska säker på att det är silicon i den släta också.
Men jag kan ha fel...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Jaaacob
Inlägg: 94
Blev medlem: 30 augusti 2009 kl. 10:55
Ort: Danderyd

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Jaaacob »

Det lät ju intressant om det är så. Finns det någon förteckning på hur vida hammarlacken innehåller silicon eller så. Står väl inte på baksidan?
Austin Mini 1300 16v TURBO -75
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Magna-Flash »

I vilket fall som helst så tål inte hammarlack bensin eller bromvätska någe bättre än vanlig billack - so what´s the point? :?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av Manne »

Magna-Flash skrev:I vilket fall som helst så tål inte hammarlack bensin eller bromvätska någe bättre än vanlig billack - so what´s the point? :?
Nej den tål faktiskt betydligt sämre än billack... Hammarlack tål inte bensin alls, målade en gammal tank till en utombordare i somras. Har löst upp sig helt runt tanklocket.
2-komponent billack och Internationals 2-komp båtlack funkar fint, är dessutom bra att pensla.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
stalkalle
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 september 2009 kl. 12:34
Ort: Stockholm, Östermalm/Djurgården

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av stalkalle »

Ok
Jag känner mig överbevisad, det blir billack under!
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Färg för motorrum?

Inlägg av John Doe »

Ska svänga förbi min lokale lacknisse nu på Tisdag och höra med honom vad han föreslår för just motorutrymmet :) Behöver även färg för fram- / bakvagn också... Vanlig lack, hammarlack eller vad?
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Färg för motorrum samt fram- & bakvagn?

Inlägg av Hylsan »

Synd bara att 2-komps färg är så jekla dyrt.
Frågade då jag skulle rostlaga lite på min ena bil, 1000kr / halvlitern skulle de ha :(
Blev till att köpa ett lackstift eller vr det heter..en sån där pytteliten burk man kan pensla på stenskott etc. Som tur är så var det inte så mycket rost jag skulle laga.

Hoppas jag hittar en sprayburk till min andra bil för där är det lite större ytor, dock är den inte metallic eller så.

Målade min slavcylinder till kopplingen med hammarlack, den höll inte många sekunder :D :D
man lär så länge man lever...

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Färg för motorrum samt fram- & bakvagn?

Inlägg av Mangaloranga »

Köpte en enkomponentsfärg hos den lokala färggrosisten som dom kallade för skopsvart (förmodligen för att det är det man målar med den :D )

Går både att pensla och spruta på, torkar helvetiskt fort!!!!!

Sitter iaf kvar i motorutrymmet på min Cheva efter 1år och en del spill med både bromsvätska och bensin.
Inte särskilt dyr heller.

Men sen beror det ju på vilken lyster och kulör man vill ha. Har hört att många t.o.m. målar motorblock med vanlig 2k billack.
Skriv svar