Bromspedalen i botten - ibland

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av minijanne »

Återigen!! Tråden rör en Princess från 1965 med enkrets bromssystem - den har inte alls samma huvudcylinder eller bromskraftfördelare som senare kojor.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av Manne »

minijanne skrev:Återigen!! Tråden rör en Princess från 1965 med enkrets bromssystem - den har inte alls samma huvudcylinder eller bromskraftfördelare som senare kojor.
Använd den nya kategorin "BMC-bilar" och lägg tråden där, det är ju inte alla som vet att det är en Princess du har Optus. Kan ju lätt bli både förvirrande och fel annars.....

/ M
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av minijanne »

Håller inte riktigt med dig där - eftersom bromssystemet är detsamma som på tidiga kojor (förutom att rören är en dm längre) så är det ett problem vars lösning även är intressant även för kojaägare. Problemet i tråden som jag påpekar har faktiskt inte att göra med märket på bilen utan att föreslagna åtgärder endast rör flerkrets bromssystem medans Princessan (och alla kojor fram till tidigt 70-tal) har enkrets bromssystem - dvs tråden spårar (ger inte svar på den fråga som ställdes). Idén med BMC-bilar var ju inte att skapa ett helt nytt forum för andra bilar utan att skapa en kategori där modellspecifika problem diskuteras. Däremot tycker jag att alla borde ta som regel att i sin signatur skriva vilken bil man har alternativt klart ange detta i sitt inlägg...men alla vet väl att Optus har en Princess :wink:
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av optus »

Fick ett tips från England att det kan vara packningarna i huvudbromscylindern, men den är ny för i år, köpt av Jana, så det tror jag mindre på.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av Manne »

minijanne skrev:Håller inte riktigt med dig där - eftersom bromssystemet är detsamma som på tidiga kojor (förutom att rören är en dm längre) så är det ett problem vars lösning även är intressant även för kojaägare. Problemet i tråden som jag påpekar har faktiskt inte att göra med märket på bilen utan att föreslagna åtgärder endast rör flerkrets bromssystem medans Princessan (och alla kojor fram till tidigt 70-tal) har enkrets bromssystem - dvs tråden spårar (ger inte svar på den fråga som ställdes). Idén med BMC-bilar var ju inte att skapa ett helt nytt forum för andra bilar utan att skapa en kategori där modellspecifika problem diskuteras. Däremot tycker jag att alla borde ta som regel att i sin signatur skriva vilken bil man har alternativt klart ange detta i sitt inlägg...men alla vet väl att Optus har en Princess :wink:
Menade bara att alla kanske inte vet det och då kan ju en del tips bli lite förvirrande. Måste väl i.o.f.s. vara du som är oraklet i denna fråga eftersom du har både koja & princessa :)

Klart man kör 1-krets, 2-krets för fegisar.... / Manne

Edit: Blev ju tvungen att uppdatera min profil nu oxå...
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av MinMorris »

optus skrev:Fick ett tips från England att det kan vara packningarna i huvudbromscylindern, men den är ny för i år, köpt av Jana, så det tror jag mindre på.
Optus
Jag har samma problem med min Clubman. Hände för någon månad sen. skulle stanna vid ett rödlyse och bromspedalen blev svamp... hann bli lite svetig innan jag lyckades pumpa upp ett tryck igen (hände någon dag efter Viken tror jag). Jag har inte kollat upp vad problemet är på min då den ställdes in för sin förvaring.
Pratade med far min och han sa at than haft samma problem med sin volvo 245. Att pedalen ibland bara sjunker igenom. Han hade honat om huvudbromscylindern och bytt packningarna, sen funkade det igen.
Men eftersom din är helt ny så blir man ju fundersam, men inget är omöjligt, en liten spåna som missats vid produktionen?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av optus »

Jag fick det här svaret från England.
Jag förstår att antingen så låser bakbromsarna eller så händer ingenting. Men fortsättningen är jag osäker på, kan någon förklara ?
Optus
HI
this is not good , if it were the valve at the back you would get one of two things ,back brakes would lock up or do nothing , because the fluid is not escaping its still in the system where as in the master its pasing past the seals.
yours Trev
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av minijanne »

jojo, att döma av språket så är det Trevor på New Old Stock som skrivit. Hans Engelska kan ibland behöva lite tolkning :wink: - men jag tolkar det som: du har ett internt läckage i huvudcylindern (när kolven i cylindern trycks upp håller inte packningarna inne i cylindern tätt och du får inte upp trycket). Botemedel - testa att hona om cylindern och montera ihop med befintliga packningar. Tråkigt med en ny cylinder men det händer.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av Manne »

Vid internläckage i h.cylindern brukar man få upp tryck om man trampar till fort/hårt men inte om man trampar sakta. Vi snabb manöver "blåser" man upp packningarna så de tätar....

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av optus »

Tack för svaren, skall testa de olika pumpteknikerna först.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av optus »

Jag har gjort några bromsprov. Efter långsam pumpning kommer trycket efter 2-3-pumpningar, men det är likadant vid snabb pumpning, trycket kommer och sedan fungerar det en stund tills pedalen går i botten igen.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av Fabbe »

Har samma problem som du optus. Har en mk2 från -69 med enkretssystem. första pumpningen går pedalen utan större ansträngning ner i golvet+ att bromsarna inte tar speciellt bra. vid andra pumpningen finns det tryck och bromsarna tar bra. om man väntar en liten stund försvinner trycket och pedalen går att trycka ner i golvet.

är det huvudbromscylindern som bråkar?
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av minijanne »

kan vara (är nog) internläckage i huvudcylingern - ja. Finns repsatser, glöm inte att hona!
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av Snailspeed »

Kan vara dåligt justerade bakbromsar och/eller handbroms. Vid första trampet trycks backarna ut och hinner inte tillbaka helt innan nästa tramp som då känns bättre eftersom pedalen tar högre upp. Handbromsens justering kan kollas genom att trampa på bromsen med handbromsen ansatt och jämföra var pedalen stannar med trampning utan handbroms.

Internt läckage kan kollas genom att trampa försiktigt på pedalen och se om den sjunker ända till golvet och om den inte sjunker till golvet om man stampar till på den. Sjunker den vid försiktigt tramp så kan det vara repor i cylindern eller dåliga packningar som det inte läcker förbi när man pressar ut packningarna hårdare mot cylindern vid ett stamp.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bromspedalen i botten - ibland

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:kan vara (är nog) internläckage i huvudcylingern - ja. Finns repsatser, glöm inte att hona!
Säger du att man måste hona om ifall man köper nya packningar? Var honar man lättast om en cylinder?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar