Natriumhydroxid som paintstripper

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Natriumhydroxid som paintstripper

Inlägg av Helipop »

tänkte bara dela min uppfattning om natriumhydroxid (lut eller propplösare, kaustiksoda) som färgborttagare. Om man blandar det lättlösliga saltet med vatten så får man en utomordentlig färglösare för järn och koppar. Men den är skadlig för aluminium. Men om man vill strippa järn eller koppar så vet ni hur man gör det till en billig peng. >Finns att köpa på maxi och andra livsmedelsaffärer under kategorin propplösare. Äkta ögon och händer bara, ha handskar och ögonskydd när ni använder det. Tror att det är nedbrytbart i naturen med om jag inte minns fel så det är inte svårt att göra sig av med avfallet på ett lagligt sätt om man dumpar det lite försiktigt på okänsligt ställe.
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Natriumhydroxid som paintstripper

Inlägg av Mazze »

Nädu, det är knappast nedbrytbart när det är blandat med färgrester. Sedan är det iofs en definitionsfråga vad som är nedbrytbart...
Mitt tips är att lämna skiten till kommunens avfallsanläggning, att dumpa på "okänsligt" ställe är en dålig idé.
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Natriumhydroxid som paintstripper

Inlägg av Helipop »

då får man väl neutralisera det med saltsyra då. Jag har iallafall läst om stripperbad för karosser i natriumhydroxid och det ska äta upp allt utom plåten. Ska testa och återkomma bara för det. =)
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Natriumhydroxid som paintstripper

Inlägg av Mazze »

Helipop skrev:då får man väl neutralisera det med saltsyra då.
Klart bättre idé! :)
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Skriv svar