Sida 1 av 1

Oljeläckage

Postat: 1 september 2009 kl. 23:55
av henkemini1275mk3
har ett ganska kraftigt oljeläckage på motorns vänstra sida(förarsidan), jag har inte riktigt lokaliserat läckaget mer än att det droppar/rinner någonstans innanför remhjulet. Är det någon oljeledning på insidan eller är det bara att hysta ur hjärtat ur kroppen och byta varje packbox och packning eller!? Det värsta är att motorn är nyrenoverad, precis ihopsatt(vintras) och när jag köpte den verkade det inte läcka, inte på hans garagegolv iaf.
Någon som har en idé?

Re: Oljeläckage

Postat: 2 september 2009 kl. 00:03
av Tulka
Har du startat motorn ? Om det verkligen läcker precis bakom remskivan när den går finns det två saker att titta efter; Packboxen kan sitta löst i kåpan och ha åkt in när skivan monterats.Eller också kan skivan ha spräckts när kilen på axeln har hamnat snett.

Tulka

Re: Oljeläckage

Postat: 2 september 2009 kl. 08:37
av Ola
av egen erfarenhet... kolla så du inte dragit för långa bultar i de nedre regionerna på kam kedje kåpan , då blir det så att du gör bakre plåten + kam kedje locket snea... å då läcker det

Re: Oljeläckage

Postat: 2 september 2009 kl. 12:11
av minijanne
Min droppade rätt kraftigt: åtgärd - bytte packningen som jag ringat in på bilden:

Re: Oljeläckage

Postat: 2 september 2009 kl. 15:18
av optus
Du får nog fortsätta att kolla om det läcker. Packningen innanför det 4-kantiga locket behöver bytas om den är torr eller sprucken. Men det kan inte läcka mycket olja därifrån, för där är det mest oljedimma, den ev. olja som finns där rinner neråt. Spänn inte skriven för hårt, då böjs locket och det läcker.
Jag hade en liten läcka där också, men inte så mycket att det droppade på golvet.
Jag är ingen specialist, men börjar få lite erfarenhet.
Optus

Re: Oljeläckage

Postat: 2 september 2009 kl. 17:22
av tallefjanten
om det är läckage nånstans bakom remhjulet,
så kan det lika gärna vara den stora halvmånepackning mellan motor och låda.
finns många som har monterat packningen fel väg när dom monterat ihop motorn efter renovering.
då kommer läckage som brev på posten.

kan också vara den stora ovala packningen för kamkåpan som läcker.
brukar vara ett helskotta att få den tät,beroende på att skruvhålen har bucklat till kamkåpan
på insidan. då ligger kåpan på "tå" på anliggningsytan. jag brukade lägga kamkåpan uppner
och knacka tillbaka bucklerna på skruvhålen. sedan kollade jag på en plan yta om ytan på
kåpan var helt slät. då först kan du få kåpan tät mot plåten på motorn.

Re: Oljeläckage

Postat: 2 september 2009 kl. 23:34
av henkemini1275mk3
läcker inte på baksida motor utan på förarsidan, rinner ut under remskiva eller runt den silikonade kåpan.