12G1316 topp något att ha?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

12G1316 topp något att ha?

Inlägg av makervall »

Köppte lite saker och fick med en topp som är märkt 12G1316. Efter lite googlande ser den ut att passa på en A motor. Om jag förstår det hela rätt så ser det ut att vara en 1275 topp?
Är den något att ha?


/Magnus
Austin 850 -66
branserud
Inlägg: 58
Blev medlem: 29 januari 2007 kl. 21:30
Ort: Göteborg

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av branserud »

Bild
Toppen ser ut till att va bra utformad runt ventiler. Efter va jag man hitta om det har den suttit på MG Midget Sprite 1275cc. Så mitt svar blir ja. Ser inte ut att va jättevanlig.
Hittade på The mini forum:
The cylinder head casting is not one which was ever used for Minis in this country obviously and I'm not sure there ever was an 11 stud emissions control cylinder head machined up. The thermostat housing is original to a car which had the air pump slung above the generator as is the funky rad hose. Seems to be a US spec Cooper S unit, but there's a real lack of data on the US spec cars available to us over here so I doubt any of us can be much more help from this side.

Mvh
Stig
Senast redigerad av branserud den 31 augusti 2009 kl. 08:22, redigerad totalt 1 gånger.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av John Doe »

Sitter och läser nu på ett Amerikanskt forum och där verkar det härstamma från en Cooper S motor O_o
Finns folk härinne som är grymma på toppar så vi får allt vänta på dem ;D
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av Tulka »

Om den suttit på en Svensksåld bil är den nog från en -76 till -79 års Austin Allegro 1300. Kan ju också vara från en USAimporterad MG Midget eller Austin America men då brukar ventilsätena vara svårt angripna efter många års åkning på lågblyad bensin.Fanns också på Japanspesade 90tals 1300 kojor.Kan ju aldrig ha suttit på en äkta Cooper S eftersom den bara är 9bultad.För den som gör iordning toppar och inte blir nojig av att se dom extra urtagen på framsidan är den säkert lika bra som en 940topp.Tål mer planing änn en 90tals topp.

Tulka
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av tallefjanten »

den toppen är till en allegro 1275. den har uttag brevid tändstiften för avgasreningen
som svensksålda bilar var tvungna att ha.tror det var bara sverige och canada som hadde avgasreningskrav.
därav det spesiella gjutnr.
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av makervall »

Tackar för alla svaren. Då verkar det ju som om den skulle kunna passa och kanske tillföra någon hk iaf.

Får se vad den är i för skick och vad man kan göra med den.

/Magnus
Austin 850 -66
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av Tulka »

Toppen kanske t.o.m. kommer från mig? Sålde två stycken för 3-4 år sedan till någon i 4timmars racingsvängen.

Tulka
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: 12G1316 topp något att ha?

Inlägg av makervall »

Den följde med när jag köpte några lådor med delar av en äldre herre i Halstahammar nyligen. Men han hade troligen haft den länge, för det var längesen han slutade med kojor.

/Magnus
Austin 850 -66
Skriv svar