Mini 2000 "service"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av Hylsan »

lycka till! :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

3st mindre anmärkningar som kan lösas via mail, jag är mycket nöjd med dagen :mrgreen:

:rivstart: närmar sej.

Ska dock fuska genom att köra in och besikta bilen "vanligt" och köra en månad med bilen ändå....
Kojaträff på lördag, hoppas bilen funkar.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Fick visst 2:a på motorn vid kontrollbesiktningen idag :lol: . Så nu "får" jag köra med bilen en månad :rivstart: :mrgreen: .

Dumdristig som jag är så blir det kojeträff i Vimmerby på lördag, "gå ut hårt och sen öka" heter det va?! En rejäl testrunda blir det iallafall :roll: ska bli skoj och få se lite kojor och babbla lite. Bara hoppas att bilen kommer funka och inte haverera på vägen....

/ Erik
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av jonas »

Då kör du i alla fall lagligt :!:
:rivstart:

/Jonas
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Jaha! Helgen flöt på fantastiskt bra, bilen funkade kanonbra får jag väl påstå. Var orolig nästan hela vägen upp till Vimmerby och kollade nog 300 ggr på tempmätaren, helt i onödan eftersom det inte var någon fara...

Började morgonen så här

Bild

15 mil senare

Bild

Så fick bilen äntligen träffa några kompisar

Bild


Skoj var det att äntligen få köra till en kojeträff, spännande att köra med bilen. Personligt rekord i mil i en koja, har aldrig kört så här långt i en koja tidigare, blev nästan 40 mil totalt denna dagen.

Fick lite mer på "att göra listan". Det vibrerar visst lite :roll: , bilen bullrar en del.... Och någonting smäller riktigt otäckt i höger bakre hjulupphängning när det är guppigt. Men jädrans så bra den går :mrgreen:


Kul att träffa lite folk här ifrån hundkoja, alltid kul att se och träffa nya trevliga människor.

På återseende. Nästa vecka ska jag nog fortsätta med att göra bilen laglig, den här veckan ska jag bara vara nöjd med livet och bilen :rivstart:

/ Erik

Edit: Oj bilderna blev nog lite stora.. Skit bakom tangentbordet antagligen :oops:
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Vad snygg den blev :D

Vet du hur mycket dina skärmbräddare täcker? Mina är lite små, vill inte att farbrorblå ska prata med mig om det.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Tackar! Tyvärr så är min sidenmatta huv det blankaste på bilen just nu, men det får bli ett senare problem.

Mina skärmbreddare är vanliga sportspack och dom breddar ca 7cm fram och 8cm bak (uppskattat ut i skummet)

Fick göra rejält tjocka spacers bak för att få ut hjulen lite utanför skärmbreddarna som jag ville ha dom :mrgreen:

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Hepp! Så får jag köra en månad till :mrgreen:

Kanske dax att slita ur tummen och göra lite nytta med bilen och inte bara köra runt och leka :roll:
Har kört 70 mil på en månad, så mycket koja har jag knappt kört totalt i mitt liv innan :rivstart:

/ Erik
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av hultarn »

Bra jobbat! Jag är imponerad av ditt knåpande! :D

Nu gäller det bara att "få tid" att meka lite, så den blir helt klar. Misstänker att det "råkar" bli en hel del provkörningar.. :lol:
Btw: träffade KGB i helgen, även han har låtit flitens lampa lysa. Jag antar att du sett hans röd/vita med Rover8:an?
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Hallå Hultarn

Har mest varit huspyssel, födelsedagar och barndop den senaste tiden :( Dåligt för bilen,men ibland så behöver även familjen lite uppmärksamhet. Jag kör ju med kojan ibland, eftersom det är möjligt :mrgreen:, du får väl svänga förbi om du vill prova den en sväng.

Jo jag stötte på KGB nere på hamnplan i början av sommaren, riktigt fint bygge han fick ihop. Dock inte samma inriktning som jag, min är mer praktisk som familjebil fortfarande.

Sjäv då? Hur mår Britta? Är hon snäll och bara tuffar på så söt som hon är.

/ Erik
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av hultarn »

blacksaabrules skrev:Hallå Hultarn

Har mest varit huspyssel, födelsedagar och barndop den senaste tiden :( Dåligt för bilen,men ibland så behöver även familjen lite uppmärksamhet. Jag kör ju med kojan ibland, eftersom det är möjligt :mrgreen:, du får väl svänga förbi om du vill prova den en sväng.

Sjäv då? Hur mår Britta? Är hon snäll och bara tuffar på så söt som hon är.

/ Erik
Jodå, det är bäst att vårda familjen också, annars kanske den försvinner..
Det är inte omöjligt att jag dyker upp nån dag, vore skoj att prova den! Verkar "lagom" effekt för en Mini... :rivstart:

Jodå, Britta rullar på bra, väntar på en ny och större maskin. Får bli ett vinterpyssel. Träffade förresten förra ägaren i samband med paraden, han strålade ikapp med lacken på Britta.. :-)

Vi hörs!
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

:( Jaha..... Då har min egen lathet straffat mej själv, Har fixat pappersarbetet, fast inte förens i sista stund, så idag är det sista dagen som jag har kört bilen "lagligt" för tillfället. Får hålla mej till korta "testrundor" runt kvarteret tills alla papper har kommit hem och regbesiktningen är avklarad.

Men jag är mycket nöjd med bilen så här långt. Har egentligen inte varit några problem med bilen dom här 100 milen jag har kört på 2 månader.

Fick för mej att jag skulle kolla oljan i växellådan efter 80 mil...... Skulle ha gjort det 80 mil tidigare, det fanns ingen... Men det verkar funka ändå, utan missljud, tur :oops:

Ljusknappen gick sönder på vägen hem idag :shock: Mystiskt, märkte inte att den gick sönder förens jag skulle släcka ljuset när jag kom hem, jaja jag har ju tid att skärpa mej lite nu kanske, inget allvarligare fel.

Måste försöka få lite mer effekt i kylsystemet till nästa år, har varit lite gränsfall ett par gånger, men har klarat mej med att slå på kupefläkten, så en större fläkt på kylaren med möjlighet till manuellt tillslag och lite luftkanaler så att det alltid blir friskluft till kylaren så kanske det funkar.

Försöka få in lite mer ljudisolering kanske, blev en hel del tystare i bilen när jag bytte till en apple dämpare, så bilen är ganska OK, men lite tystare vore trevligt.

Har även gjort en 4 hjulsinställning, bilen blev mycket stabilare att köra nu. Var väldigt kul att jaga efter en clio sport på vägen, föraren såg ganska förvånad ut när jag körde om honom när vi började släppa av igen, fast jag ska nog montera mina extra huvlås som ändå ligger i garaget. Är lite otäckt mycket ryckande i huven i 160-170 kmh (har inte vågat köra fortare än så :oops: )

Är i det stora hela alltså mycket nöjd med bilen, väl värt garagetimmarna, hoppas att jag lyckas samla mod och styrka att prova lite bankörning när alla gatkörnings dilemman är avklarade.


/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Tjohooo!!

Idag så kom SFRO papprena, dax att fixa det sista inför regbesiktning och beställa tid :D

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

Jaha, här skriver jag inte speciellt ofta, men jag har inte gjort så mycket nytta heller.....

Fast lite har jag faktist gjort
Bild

Fixat klart buren! Men det bästa jag har gjort på länge är nog detta
Bild

Jag har köpt och monterat gasdämpare till huven :D Kanonsmidigt, hur skönt som helst att inte få en massa slag i nacken när man är djupt koncentrerad på något långt där nere i gömmorna.

Annars så har jag bara försökt ljudisolera bilen lite bara för att.

Var ute på en mindre provkörning för att det var kul och en säkerhetskontroll inför fredagens regbesiktning, bilen gick bra idag också :mrgreen: Hoppas att allt kommer gå bra och dom inte kommer klaga på något konstigt som tar länge att fixa, vintern kommer närmre även om det inte känns så i min del av sverige.

/ Erik
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mini 1000 goes 2000!!

Inlägg av blacksaabrules »

GODKÄND!!

:mrgreen: :rivstart: i 2år nu. Lyckan är total hos mej nu, finns nog inget som plockar ner mej på jorden idag :D

/ Erik
Skriv svar