Problem vid inbromsning

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Problem vid inbromsning

Inlägg av MinMorris »

Var ute idag och körde en sväng med clubmannen och skule bromsa vid ett lyse när det bara small till i pedalen och sedan gick det inte bromsa. Jag pumpade ett par ggr och det gick bygga upp ett tryck och efter att ha kört en liten bit till och bromsat lite så blev bromsen bättre och bättre igen. Nu känns den nästan som vanligt fast jag får trycka ner pedalen längre än vad jag behövde innan det small.
Vad kan det vara? Kanske att pedalen känns lite svampig, men det kanske den gjort hela tiden. Jag ser inget läckage någonstans, kan det vara en av justerskruvarna som har hoppat ur eller gått sönder fram? Så att cylindrarna behöver gå längre innan de nyper? Vet ej om bilen drar åt något håll. Tips?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid inbromsning

Inlägg av MinMorris »

Har rådfrågat lite med far och han trodde det rörde sg om huvudbromscylindern, att den behöver honas om eller en renoveringssats av gummit. Har hänt ett par ggr nu att pedalen bara sjunker ner i golvet och nästa gång jag bromsar nyper det lite fast längre ner. ju mer jag pumpar ju längre upp nyper den, effter ett par inbromsningar blir det alltså som vanligt igen.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Problem vid inbromsning

Inlägg av _clubman_ »

har du kollat så bromsbanden bak sitter rätt? dom går att sätta fel bak... då blir det en smäll samt tvärnyp på bakhjulen! dom ska sitta förskjutna i rullriktningen om du förstår vad jag menar? sätter man dom fel så händer det som så att banden trycks ut mot trumman och sen självnyper det så det slår tvärstopp!
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid inbromsning

Inlägg av MinMorris »

Det blev inget tvärnyp. Men har inte kollat mer. Men det har blivit sämre med tiden. Nu för att stanna behövs det dubbelstampa. Men bilen har ställts in för året och detta får kollas upp om dryga året. Och då blir det en rejäl översikt.
Har inte ens kollat nivån om jag har fått läckage någonstans, har inte orkat=/.
Tack för tipset iaf!
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar