Lilla Rödluvans äventyr

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av heemini »

Jag har nämligen också ett helt nytt system liggande och som snarast ska monteras. Bara ett stort slutrör men alltså bara med en ganska stor bakre dämpare. Blev lite fundersam......det kanske kommer att låta lite väl mycket? Ja ja, huvudsaken är väl att man inte börjar justera förgasaren när grannarna är hemma... :roll:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Beror nog väldigt mycket på vad det är för system. Själv så gillar jag iaf att bilen låter mycket, men allting har ju sin gräns. Hade varit perfekt med en "stealth" on/off-knapp för ljudnivån :)


Nu har premiärturen blivit åkt och nya huvudenheten inkopplad, allt funkar klockrent! :rivstart:

Rödluvan har även skapat sig en Facebooksida som hittas på http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 792&ref=nf , hon hälsar att hon gärna blir vän med folk :lol:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Då har projektet avgasbyte till slut kommit igång.
Och hittills går det riktigt bra, över förväntan! Hela gamla systemet är borta (inkl grenrör). Nytt grenrör är monterat, så ikväll ska bara resten av nya systemet på plats. Hade helt klart räknat med att gamla skulle sitta ordentligt fastrostat vid grenröret, men det ramlade nästan ner av sig själv när jag väl tog bort U-klamrarna. Får hoppas det fortsätter lika problemfritt.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Då är hela avgassystemet bytt. Gick relativt smärtfritt men längre tid än jag trodde. Får väl lov och säga jag är nöjd med resultatet. Ljudet är ungeffär som det var tidigare, kanske något mer vid fullt gaspådrag och betydligt mindre vid tomgång. Men ångrar _lite_ att jag köpte twin-box system istället för enbart en ljuddämpare, hade helt klart accepterat lite mer ljud :)

Fästena man fick till RC40 kittet tyckte jag var lite konstiga så fick bygga om det rätt friskt. Här är en konstruktion som jag sett på nått annat system, så jag gjorde likadant att avgassystemet vilar på "kuddarna".

Bild

Och här har vi slutresultatet:
Bild
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Blev en sen kväll i jobbets lokaler bilmeckandes. Bytte ut den där lilla ljuddämparen i mellanröret till ett rör utan ljuddämpare. Och nu mullrar det precis som jag vill! Härligt sportigt muller, men inte riktigt hörselkåpa-nivå som på crowan och fekkemans :)
Bytte även förgasarnålen till en som förhoppningsvis passar bättre.

Så nu har jag ett [minispares:34931] till salu om nån behöver. Använd kanske 10mil.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av minitokig »

snyggt jobbat :-)
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av Fekkeman »

timppa skrev:Blev en sen kväll i jobbets lokaler bilmeckandes. Bytte ut den där lilla ljuddämparen i mellanröret till ett rör utan ljuddämpare. Och nu mullrar det precis som jag vill! Härligt sportigt muller, men inte riktigt hörselkåpa-nivå som på crowan och fekkemans :)
Bytte även förgasarnålen till en som förhoppningsvis passar bättre.

Så nu har jag ett [minispares:34931] till salu om nån behöver. Använd kanske 10mil.

Hahahaha, ja det kan faktiskt bli lite jobbigt i längden... :rivstart:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av Hylsan »

Ska bli intressant o få lyssna på ditt system (o kolla på bilen naturligtvis)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Inhandlat en digital systemkamera. Här kommer ett litet provsmak med Rödis som modell.

Bild
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av John Doe »

Tips bara timppa ;D Gör om bilderna till 1024x768 eller nå sånt =) Så de inte tar sån j*vla tid att ladda hem 8)
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

var lite lat så orkade inte göra två versioner hehe, du kan vara glad över att jag inte la upp den i full format! hehe

Bästa är om man gör dem till 640x om man ska visa på forumet, då slipper forumet förminska bilderna åt en.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av heemini »

Grym skärpa! Problemet är väl bara att kameran avslöjar minsta lilla rinning i lacken.....så sån kan jag inte köpa :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

heemini skrev:Grym skärpa! Problemet är väl bara att kameran avslöjar minsta lilla rinning i lacken.....så sån kan jag inte köpa :lol:
Riktigt trevlig kamera minsann det lilla jag lekt med den såhär långt, Canon Eos 550D om nån är nyfiken.

Som tur har man photoshop till just sånna små defektheter :D fast i längden blir lite jobbigt om man skulle behöva redigera varje bild man tar på bilen.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Skäms nästan för hur lite jag gjort detta året med bilarma.. :oops:
Stötdämparkitet med hi-lo's ligger fortfarande i sin låda och väntar på att bli monterad i röde.
Nya säten som ska monteras och vatten(läckage)problemet kvarstår med skåpbilen..

Har t.o.m. blivit rekordlite körande :(
Bättring nästa säsong!
:rivstart:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Säsongen har hittils börjat bra, klassiska modifieringen justerbara stötdämparna+hi-lo kit installerat.
De gamla stötdämparna visade sig vara rätt så slut, "made in england 010672" :D
Skriv svar