Lilla Rödluvans äventyr

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Vad bra du hittade den för den hade jag helt glömt bort. Nu när trådarna är sammanfogade liknar det nästan en riktig projekttråd! :D
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Resultatet från dagens doktorbesök blev 2st 2or.
1. Stopplykta, båda sidor, ur funktion
2. Strålkastare halvljus, vänster, inställning för låg
Har mao kört utan bromsljus vem vet hur länge hehe(troligen sen jag bytte baklyktor till nya, hoppas jag).

Inga stora fel hoppas jag, kunde varit värre! Strålkastaren kan jag troligen rätt lätt justera in hos bilverkstaden brevid jobbet och låna deras mätutrustning.
Var väldigt nära 4.5 gränsen på CO-halten, hamnade på 4.2 :) Då blev jag glad över att jag tankade i några liter etanol i tanken före besiktningen.
Och min lilla bromsläcka var hon heller inte så glad över men det släppte hon som tur var. (sista slangbiten som går till ena broms-oket läcker liiiite liiiiiite)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av John Doe »

Hehe ;D
Men de där är lätta saker att fixa... Ska du se hur senaste bes.papperet ser ut på min koja :?
Skönt att det bara är att fixa till sen är det tuta och köra, behövdes det ombes. eller bara åka dit och visa upp?

//Kirill
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av Hylsan »

Grattis! :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Ombesiktning blir det. Spelar inte så stor roll. Just nu är man mest glad för att man kom undan men det man var mest oroad för(ena trumbromsen bak beter sig konstigt, men var ändå bara 0.1 sämre än andra sidan) och CO-värdet.

edit: kollade på bromsljuset lite på lunchen.
Testade resistansen på den kontakten som sitter på själva bromssystemet. Där blir det kontakt iaf när man trycker på bromsen, så blir att kolla vidare på kablarna till bakänden och se hur det ser ut. Testade även om det var nån signal på anslutningen till bakljuset, det var det inte. Så rätt lätt att lista ut att felet ligger nånstans på vägen. Låter som lite kvällsarbete för mig åter igen.

När jag kollar elschema så går kabeln den genom nån anslutning som även är kopplad till vindrutetorkarmotorn, det låter konstigt tycker jag.
(nr 18 är bromsswitchen och 37/139 är vindrutetorkarn)
Fast den kanske inte aktuell eftersom linjen är prickad så gäller inte alla modeller.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Felet löste sig igår kväll lätt (när jag väl hittade var felet låg :)
sladden från säkringen hade helt enkelt brustit i kontakten så det var enkelt åtgärdat genom att trycka på en ny kontakt. Skönt att ha det problemet åtgärdat! Bara framljusjusteringen kvar vilket inte borde vara nått problem.

Fick även ett paket på posten med följande innehåll:
Bild
Ett centrallås-system med fjärrkontroll för att låsa upp!
Helt nytt £62 från england. Så blir och installera detta nån dag
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av John Doe »

Yeeeeyy ;D

Du får gärna dokumentera då du installerar c-låset :wink:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Nu har jag varit och gjort ombesiktningen så nu får hon fortsätta i två år till utan problem(från bilbesiktningen).

I helgen började jag monteringen av centrallåset. Och det funkar skitbra. men lite jobb återstår, den roliga kabeldragningen, det kommer bli kvällens projekt här på jobbet, så kommer lite bilder senare på detta.
Det kittet hade inte direkt det bästa passformen men efter en del pill så funkar det
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av John Doe »

Låter skitbra det där ;D
Varför jag undrar är ju dels eftersom jag funderar ju att inför nästa år införskaffa mig i c-lås med larm i ett kit och montera på kojan... =)

Synd bara att försäkringsbolagen tvingar en att ha larm / c-lås som går på 3-5000 för att vara godkända så man får ut mera pengar OM olyckan är framme :|
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Sådär nu är allting på plats. Här kommer lite bilder från upplevelsen.

Bild
Kabeldragning på gång. Kilometervis med kabel! Jag har garanterat mer än dubblerat mängden kabel i bilen sedan den köptes :) (först stereo och nu detta)

Bild
Motorn innanför dörren i det nedre vänstra hålet, inte i vägen för vindrutan heller för den kommer inte så långt ner som tur är. Fuskade lite med kabeldragningen in i kupen, egentligen hade jag velat borra hål på "kortsidan" av dörren så att man kunnat trä ut kablarna där och in genom hålet där "dörren-öppen"-avkännarn annars brukar sitta. Men kom inte åt att borra där så fick bli en alternativ/enklare lösning som får duga för stunden

Bild
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Inte hänt nånting med bilen nu i vinter. Hon står så fint i garaget och väntar ivrigt på höstvädret.

Det senaste som hänt är att precis innan jag parkerade henne är att jag bytt förgasaren från HS4 till en HIF44. Har knappt kört nått med nya förgasaren så en del inställningar återstår.

Idag så beställdes det ett ordentligt lass från Minispares. Helt nytt avgassystem och stötdämpare med hi-los runtom! :D

Stötdämparkit: [minispares:38394]

Avgassystem: [minispares:37412] + [minispares:34931] + [minispares:37955]

:meck:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Idag kom jultomten i UPS-kläder med två stora och riktigt hårda paket från MiniSpares. Det tillsammans med att man ser solen gör sitt yttersta för att smälta bort all snö gör att man inte blir annat än sjukt sugen på att ta ut bilen på årets första tur.

Over and :rivstart:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

Köpte ny huvudenhet till bilen som är precis vad jag letat efter.

Tog emot att köpa pga märket, men inte hittat nån annan. Men får ge denna Denver cau-415 en chans.
Det som är speciellt med denna är att den är cirka hälften så djup som en vanlig huvudenhet. Detta pga den inte har cdspelare utan förlitar sig helt och hållet på SDminne eller USB. Perfekt när det är lite trångt i handsfacket där den förra bor och denna kommer vara.

BxHxD är: ~ 180x55x105mm.
Köpte min på NetOnNet för 499kr.

Bild

Och här är även en bild på "torrmontering" i vardagsrumsgolvet av avgassystemet(första ljuddämparen är åt fel håll dock, tror jag iaf)
Bild
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av heemini »

Har du TVÅ dämpare???? :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Lilla Rödluvans äventyr

Inlägg av timppa »

heemini skrev:Har du TVÅ dämpare???? :lol:
hehe ja. :oops: blev lite feg när jag beställde. Tydligen låter DTM-ljuddämparen en hel del så blev "mellanrör" med en extra liten ljuddämpare.
Skriv svar