Mk1 -67

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Mk1 -67

Inlägg av Dr_Cotton »

Fortsatt jobb med karossen... För att få den nya biten i karossidan så mycket i nivå med den existerande plåten som möjligt så falsade jag ändarna med ett kombinerat fals/stansverktyg från biltema (en bra investering för er som ska göra mycket plåtarbete). Den falsade inte riktigt så mycket som jag skulle vilja men det minimerar ändå mängden spackel som måste på sen.
DSC01394.jpg
Och plåtbiten på plats:
DSC01395.jpg
Grovjobbet på vänstersidan avklarat, över till högersidan, där den inre stänkskärmen var så dålig av rost och gamla idiotlagningar att jag plockade bort hela rasket. Detta blir den klurigaste plåtbiten att tillverka själv tror jag:
DSC01408.jpg
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Mk1 -67

Inlägg av Mr Gotland »

Mycket rost att laga :(

men de ser ut att bli bra :D

Lycka till !

:bean:
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Mk1 -67

Inlägg av Dr_Cotton »

Tack! Lite uppmuntran hjälper alltid.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mk1 -67

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat! Kämpa på!
:D
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mk1 -67

Inlägg av minitokig »

blacksaabrules skrev:Gångjärnen är olika uppe och nere vill jag minnas.
Dom ska följa karossens rundning, om du har dom lösa kommer du se skillnaden.
det är nummer på alla delar av gångjärnen, har för mig att det är typ 1+2 uppe på vänster sida, 3+4 uppe på höger sida, 5+6 nere på vänster sida, 7+8 nere på höger sida.

Eller om det började på höger sida...

Men som sagt, det ser man när man provar dem på plats.. :)
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Mk1 -67

Inlägg av Dr_Cotton »

Sista rycket.jpg
Efter att ha upnått bra resultat på vänstersidans dörram så har jag nu fått ge upp högersidan. Det vill bara inte bli något annat än skevt. Kanske är det jag som kapat bort för mycket från karossen så att den slagit sig men jag tvivlar på det. Eftersom så gott som HELA bilen varit full med fullagningar så har jag nu tröttnat på eländet. Sista försöket att få den rak var att stötta upp och spänna med spännband och därefter försiktigt ta bort det som jag redan svetsat fast. Det blev lite bättre men om jag ska lägga ner såhär mycket möda på jobbet så vill jag ha det perfekt! Tänker göra mig av med karossen och skaffa ett nytt projekt.

Så, om någon vill ha ett tomt mk1-chassi, under påbörjad renovering, eller bara papperna och brickan med chassinumret, så hör av er. Jag söker nu också efter ett nytt objekt. Helst mk1 eller mk2. Gärna en stationsvagn!

Peace out.
/Jörgen
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mk1 -67

Inlägg av blacksaabrules »

Inte ska du väl ge upp när du har lagt ner så mycket jobb på bileländet :cry: . Ut på sjön med dej, så ska du se att det finns mer jävlaranamma i sinnet när du kommer hem igen. Sen är saken snart biff och du står med en rostfri och ospacklad koja i garaget, mycket roligare :D

/ Erik
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mk1 -67

Inlägg av minitokig »

Klart att det är enklare med en annan kaross, men MKI-karosser växer inte på träd och får du tag på en så är det ju inte säkert att den är fri från fullagningar.. Lycka till med att hitta en annan kaross..

eller

Finns ju alltid risk att det slår sig karossen när man kapar bort så mycket som du gjort.
Skaffa/bygg en jigg som du sätter karossen i och riktar hela bottenplattan.
Häng i dörren i hålet och bygg efter den som du gjorde på andra sidan.
Kämpa på!
:D
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Mk1 -67

Inlägg av Dr_Cotton »

minitokig skrev:Klart att det är enklare med en annan kaross, men MKI-karosser växer inte på träd och får du tag på en så är det ju inte säkert att den är fri från fullagningar.. Lycka till med att hitta en annan kaross.

Ja, jag vet att det inte är något hjältedåd för vårt motorhistoriska kulturarv att sätta vinkelfläkten i en mkI-kaross och hiva den på tippen, så här kommer mitt försvarstal: Den är sömlös, saknar halvbaksätet och sidofickorna, är (var) full med dåliga lagningar, saknar hela fronten. Jag visste att den var dålig och var osäker på om jag kunde rädda den från början men gav den en chans. Dessutom så kändes det överhuvudtaget inte som en rolig hobby att jobba med den de sista veckorna, bara som ett kräkframbringande Sisyfosarbete som jag faktiskt hade svårt att sova över vid ett par tillfällen. Men om någon annan vill ta över så är de hjärtligt välkomna. Tack ändå för stöd och visat intresse från alla här.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Mk1 -67

Inlägg av blacksaabrules »

Per_cooper har väl en halvdålig MkI kaross ståendes? Iallafall enligt skänkes/bytes forumet. Fast det är väl i andra änden av sverige....
Lycka till i jakten på ny kaross/bil.

/ Erik
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Mk1 -67

Inlägg av bulten08 »

inte kan du skorta bilen nu när den är gjort ett framträdande i en tidning, känd som den nu är. (såg en liten bild på den i senaste bilsport). :D
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar