Första racingkojorna!
Första racingkojorna!
En bild från Skarpnäcksbanan utanför Stockholm.
Sveriges första långlopp 12e september 1959,dvs för nästan 50 år sedan.
Tulka
Re: Första racingkojorna!
Gammal tråd, men finns det mer info eller bilder av den där Mini? Regnummer kanske?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Första racingkojorna!
Jag har för mig att det var 5 st Minis med i denna tävling, 2 st brittiskregistrerade och de andra på saluskyltar.
Minin var ju inte lanserad i Sverige detta datum, lanseringen kom först två veckor senare.
Finns motortidningar från denna tid med reportage där man ser mer av bilarna och får läsa om allt som gick fel, avgassystem som gick av, fälgar som släppte i nitningen osv ..
Minin var ju inte lanserad i Sverige detta datum, lanseringen kom först två veckor senare.
Finns motortidningar från denna tid med reportage där man ser mer av bilarna och får läsa om allt som gick fel, avgassystem som gick av, fälgar som släppte i nitningen osv ..
Re: Första racingkojorna!
Det där har det stått om i TMT, The Mini Times någon gång. Kommer inte ihåg när.
Johan
Johan
Re: Första racingkojorna!
Inte helt sant, första gäng Minis (Austin, 8 st.) exporterades till Stockholm den 1:a juli 1959. Dem var tillverkade några veckor tidigare.minitokig skrev:Minin var ju inte lanserad i Sverige detta datum, lanseringen kom först två veckor senare.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Första racingkojorna!
kul info, har du grävt i register?RAINIER skrev:Inte helt sant, första gäng Minis (Austin, 8 st.) exporterades till Stockholm den 1:a juli 1959. Dem var tillverkade några veckor tidigare.minitokig skrev:Minin var ju inte lanserad i Sverige detta datum, lanseringen kom först två veckor senare.
men den officiella lanseringen i Sverige var väl ändå typ 26 september?
Re: Första racingkojorna!
Yep, jag har hela listan som gick till Sverige som tillverkades innan lanseringen. Men det gäller bara Austin.
Morris exporterade sina bilar via Nuffield Export som höll alla "records", men NE finns inte längre och administrationen är borta med
Lanseringen i England var den 26:e augusti, jag antar att det gäller också för Sverige. Då fanns det redan 200 Minis i Sverige, gömt undan av alla dealers tills lanseringen.
BMIHT I GAYDON
Morris exporterade sina bilar via Nuffield Export som höll alla "records", men NE finns inte längre och administrationen är borta med
Lanseringen i England var den 26:e augusti, jag antar att det gäller också för Sverige. Då fanns det redan 200 Minis i Sverige, gömt undan av alla dealers tills lanseringen.
BMIHT I GAYDON
Modern cars are nothing but visual pollution !