Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av minijanne »

Renoveringen har börjat!

Min första åtgärd:
[bild]http://www.thepoodle.se/pix/Princess/Renovering1[/bild]

Idag gjorde jag min första heldag men Min Princess! Jag gjorde det enkelt för mig - jag tryckte i ett batteri och vred på nyckeln - bling! Yep lamporna lyste (jaja, inte alla men några iallafall)! Sen vred jag runt lite till och startmotorn snurrade runt - som en klocka! Gjorde lite kompressionstest och fick tummen upp på all utom tvåan. Ryckte av ventilkåpan - det var en ventil som hade fastnat, lite krypolja och fem minuter senare vippade den på som dom andra. När jag satt där och vred på nyckeln tänkte jag att man kan väl kolla kopplingen - vem vet den kanske funkar - jag menar bilen har ju bara stått i trettio år...eller så. Jag tryckte till ordetnligt och POP! Den lossnade! Svärfar duttade lite olja på armen och efter en 10-12 pump var det som en ny koppling! :shock: Bromsarna däremot verkar streta emot - där blir det nog lite jobb! 8)
I morgon ska jag försöka hitta en bensinpump som passar. Sen blir det att skölja ur tanken och testa "på riktigt".

Återkommer!
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av lalaw »

Tänk på att starta klockan när du har satt i ett batteri, de går tydligen sönder om man inte startar dem.
Man startar den genom att trycka in knappen för justeringen och sedan släppa den.
Lars
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

STARTAD!!!

Inlägg av minijanne »

Nu rullar hon igen! ...en sanning med vissa modifikationer - men idag startade hon igen! Första gången på 30 år! Att säga att hon spann som en katt kanske är att ta i - avgasröret var av så det brölade på en del men hon gick helt för egen maskin, jämnt och fint. En liten provtur blev det också - fem meter bakåt och fem framåt - man vill ju inte överanstränga henne :wink:. Till och med bromsarna tog...lite iallafall :roll:..

Nu börjar det riktiga jobbet - plåt är på väg från Norge. Trösklar och höger bakskärm skall svetsas innan hon får komma in i vintergaraget. Där blir det motorrenovering och förberedelse för lack. Tyvärr får jag nog inte mitt mekargarage innan nyår, men men.

Motorn ser rätt ruskig ut men på insidan funkar allt som det ska. [bild]http://www.thepoodle.se/pix/Princess/Motor1[/bild]

En konstig grej hittade jag i motorrummet, nån som vet vad det är? [bild]http://www.thepoodle.se/pix/Princess/KonstigGrej[/bild]
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av Manne »

Ser ju inte ut att vara 30år gammal;)
Googlar man "Kenlowe" som jag tycker mig kunna se på fotot så handlar det mest om elfläktar, bl.a. till
Minis....
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av minijanne »

Hm, jo, men det finns ingen elfläkt... :roll:
Den är inte 30 år - den är snart 45 8)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: STARTAD!!!

Inlägg av Manne »

minijanne skrev:Nu rullar hon igen! ...en sanning med vissa modifikationer - men idag startade hon igen! Första gången på 30 år!
Det var de 30 åren jag syftade på......

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av tallefjanten »

ser att du skriver 1300 i parantes , du har en MG 1300 motor ser jag,men d visste du väl redan :D
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av minijanne »

yep, motorn är insatt -75
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av tallefjanten »

den röda tingen är ju elektronisk tändning
står ju med STOOOORA boktstäver ju! e ni blind? :D
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av minijanne »

Ja, jo om man ser det på det viset e ju klart förståss - du menar på Engelska... :oops:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av Manne »

tallefjanten skrev:den röda tingen är ju elektronisk tändning
står ju med STOOOORA boktstäver ju! e ni blind? :D
Inte blind och t.o.m. läskunnig :)
Fattade faktiskt precis som du Kalle att det var till tändningen. Vad jag eftersökte var mer om fabrikatet var känt och om det tillverkades än idag.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Vanden Plas Princess 1100 x 2

Inlägg av minijanne »

Jaha - nu har jag två Princess då. Meningen var att ha den första som grundplåt och den andra som reservdelsbil men nu när jag inventerat den senast ankomna är jag lite ambivalent inför hur jag ska göra. Den var nämligen i bättre skick än jag hade räknat med.
Den första (65:an) har några fördelar: 1300-motor, bra krom, webasto sunroof,
och några nackdelar: sönderrostade, trösklar och hjulhus, krockad höger bakvinge och kofångare,

66:an har fördelar: fin i plåten överlag
och nackdelar: dålig krom, ful inredning, inget soltak 1100-motor.

Det som egentligen är det stora problemet är soltaket - allt annat går ju att flytta över ganska enkelt men soltaket är det värre med. Just nu funderar jag på hur krångligt det skulle vara att såga av hela taket (vid A,B och C-stolparna) på båda bilarna och helt enkelt byter ut taken.

Nån som har en uppfattning om hur sannolikt det är att få det snyggt?
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av crowan »

Laga bägge :-)

Så grymt svårt när man har 2, vilken ska man slakta i jakt på delar. Jag klarade inte av beslutet, så jag sålde min andra clubman igen, så nu slipper jag ta det beslutet :D
clubman 1330
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av minijanne »

Jo, nog skulle jag gärna behålla bägge men problemet är att få tag på delar - finns inte på långa vägar samma tillgång som för kojor. Jag fick till exempel leta i två månader för två tröskelplåtar...men till slut blir det nog så iallafall - att jag behåller bägge - man är ju sig själv närmast, och vet hur man tänker :mrgreen:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vanden Plas Princess 1100 (1300) -65

Inlägg av Manne »

minijanne skrev:Jo, nog skulle jag gärna behålla bägge men problemet är att få tag på delar - finns inte på långa vägar samma tillgång som för kojor. Jag fick till exempel leta i två månader för två tröskelplåtar...men till slut blir det nog så iallafall - att jag behåller bägge - man är ju sig själv närmast, och vet hur man tänker :mrgreen:
Så länge du inte kapar sönder karossen så kan du ju alltid "låna" delar från den ena till den andra.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar