Skogskörning med Mini...

Prata om vad du vill
Ewe
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 juli 2009 kl. 18:05

Skogskörning med Mini...

Inlägg av Ewe »

Hej!

Jag har länge funderat på att köpa en Mini (de nyare modellerna), men tvekar pga. av 2 saker.
Ett: Jag kör ganska mycket i skogen där vägens kvalité inte alltid är den bästa och där det ibland är mer en bred stig istället för väg. Två: Jag har en hund.

Hur fungerar Minis i skogen, är de körbara där? Skulle det gå att byggaom en Mini så att man får in en hundbur (ta bort ett säte bak eller liknande)?
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av lennie »

Jag har en vovve på 45kg och det är inga problem, lite jobbigt att hoppa bak bara men jag har slängt ut passagerar sätet då jag inte behöver det ändå så nu är det gått om plats, dit får man in en bur.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av Hylsan »

tja...orginal är ju inte kojan det bästa att köra omkring med i skogen då markfrigången är ungefär så man får under en snusdosa (liiite överdrivet men det är inte mycket).

Man kan dock alltid göra så här;
Bild

Vet dock inte exact vilket chassie han använt, Lada kanske?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av minijanne »

Ett lite mindre radikalt sätt är att pumpa upp hydrolastic:en maximalt - borde väl ge en 20 cm frigång...kanske blir lite svajigt på landsväg :roll:...eller Hi-Lows. Sen får man ju se till att inte ha en koja med nåt extrafett avgassystem och annan skit som bygger neråt :wink: . Men det är ju en liten bil...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av MinMorris »

Ewe skrev:Hej!

Jag har länge funderat på att köpa en Mini (de nyare modellerna), men tvekar pga. av 2 saker.
Ett: Jag kör ganska mycket i skogen där vägens kvalité inte alltid är den bästa och där det ibland är mer en bred stig istället för väg. Två: Jag har en hund.

Hur fungerar Minis i skogen, är de körbara där? Skulle det gå att byggaom en Mini så att man får in en hundbur (ta bort ett säte bak eller liknande)?
En stig är ju iofs bra. bilen är ju itne direkt stor så på den punkten får man nog fram den. Nog värre med frigången isf. =o)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av minijanne »

Ewe skrev:Hur fungerar Minis i skogen, är de körbara där? Skulle det gå att byggaom en Mini så att man får in en hundbur (ta bort ett säte bak eller liknande)?
Bara för att förtydliga : hur menar du "köra i skogen"? Grusad landsväg går hur bra som helst, skogsväg - ja det går väl om man inte har för mycket hål och bulor i vägen, traktorstig - passa mittsträngen så den inte slår i, off-road - nej, direkt olämpligt. Fast å andra sidan är ju kojan så lätt så har du stora hundar så kan dom säkert dra loss den :lol: .

Bygga om, njae, det går ju inte att skära loss grejor eftersom det mesta är bärande delar, dynor och sånt går ju att ta bort men inte skära loss plåtar och sånt, då är det ättre fom tidigare förslag - ta bort passagerarsätet. Eller köp en Traveller (skåp-koja)!?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:
Ewe skrev:Hur fungerar Minis i skogen, är de körbara där? Skulle det gå att byggaom en Mini så att man får in en hundbur (ta bort ett säte bak eller liknande)?
Bara för att förtydliga : hur menar du "köra i skogen"? Grusad landsväg går hur bra som helst, skogsväg - ja det går väl om man inte har för mycket hål och bulor i vägen, traktorstig - passa mittsträngen så den inte slår i, off-road - nej, direkt olämpligt. Fast å andra sidan är ju kojan så lätt så har du stora hundar så kan dom säkert dra loss den :lol: .

Bygga om, njae, det går ju inte att skära loss grejor eftersom det mesta är bärande delar, dynor och sånt går ju att ta bort men inte skära loss plåtar och sånt, då är det ättre fom tidigare förslag - ta bort passagerarsätet. Eller köp en Traveller (skåp-koja)!?
Nyare koja finns väl inte som skåp? Eller gjorde Rover även skåpisar på 90-talet? De kan då inte vara vanliga isf! Eller?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av 1275GTclubman »

Hylsan skrev:tja...orginal är ju inte kojan det bästa att köra omkring med i skogen då markfrigången är ungefär så man får under en snusdosa (liiite överdrivet men det är inte mycket).

Man kan dock alltid göra så här;
Bild

Vet dock inte exact vilket chassie han använt, Lada kanske?

/Hylsan
volvo 202 eller 303 "valp!
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av minijanne »

Ewe skrev:Hej!

Jag har länge funderat på att köpa en Mini (de nyare modellerna)?
Med "de nyare modellerna" menar du då en "BMW-koja" (alltså en koja tillverkad efter 2000)?
Ewe
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 juli 2009 kl. 18:05

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av Ewe »

Ok, hund: inga problem. Skogskörning: lite värre ;) Jag kör på blandade skogsvägar, en del är helt ok medan andra är mer off road än väg.

Att bygga om en bil är inget alternativ då jag inte kan meka själv.

Ja, jag menar en "BMW-koja". I värsta fall får jag vänta tills de börjar tillverka CrossMini (eller vad Minis lilla suv skulle heta...) Den borde fungera i skogen.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av minijanne »

OK, jag kan nog sätta en slant på att alla svar ovan gäller "Classic Mini" och INTE "BMW-MINI" :|

Testa att posta frågan på New MINI Club Sweden - som är Svenskt forum för BMW-MINI: http://www.miniclub.se/. Hundkoja.com är ju forum främst för Classic Mini :wink:

//janne
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av John Doe »

minijanne skrev: Testa att posta frågan på New MINI Club Sweden - som är Svenskt forum för BMW-MINI: http://www.miniclub.se/. Hundkoja.com är ju forum främst för Classic Mini :wink:

//janne
Vi välkomnar ALLA kojor oavsett märke och ålder, dock är vi nog mera inriktade mot Classic Mini´s än BMW´s!
Men jag tar och ändrar topicen på detta samt flyttar denna till rätt kategori :wink:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Skogskörning med Mini...

Inlägg av minijanne »

...det var ju det jag skrev... :roll:
Skriv svar