MIG-svetsa med CO2?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Helipop »

Jag skulle nog personligen köra på en stumfog och punkta runt om och sen punkta allt med överlappande punkter typ. Sen slipa ner topparna. Enkelt, slår inte plåten, blir bra, mindre krav på hur svetsen är ställd med. Man anpassar ju tiden efter känslan för att kompensera med så man slipper ändra så mycket på svetsen ju. =)

Bild

Bild
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

Tack för tipset och bilderna. Det är ju just det med att jag vill slippa att det slår sig som är viktigt. Ska svetsa en del på plåtytor som kommer att vara mitt i blickfånget så jag vill ju få det bra. Får väl prova mig fram och se men andra personers erfarenhet är ju ovärderlig.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av hultarn »

Helipop skrev:
G13B skrev:kör också med mison 5 l, har för mig att jag fick argon vid något tillfälle också, kan det stämma?

Har en rulle med alutråd, är det argon och metall slangpaket som gäller då?

Yes argon är för aluminium-migsvetsning och alu-tig, även till höglegerade rostfria stål. Och med slangpaketet så förstod jag inte vad du menade men man brukar ha ett draghuvud till tråden då istället för att rullen skjuter tråden från svetsen genom slangpaketet. Aluminiumtillsatstråden är ju så mjuk att det nog är därför man behöver en draganordning eller så. =) Jag vet inte säkert men nåt sånt. =)
Jo, det stämmer gott att man har Argon till alusvetsning, och en mix med hög procent Ar för svetsning i rostfritt. Båda kan köras med en vanlig MIG/MAG-svets, till skillnad mot TIG som kräver växelström för alu.

Har man ett kort slangpaket brukar det funka med vanlig skjutande matning, dock är ju ett dragande paket (egentligen är det drivhjul både i maskinen och handtaget) att föredra.
Som "Helipop" säger så är alutråden väldigt mjuk och kringlar gärna ihop sig i slangpaketet om det skulle ta stopp, och det kan bli ett litet h-e att få ut tråden sen. Man kan ju inte heller dra lika hårt som med vanlig tråd, för då går alutråden av...

Stumfog eller överlapp?
Jag föredrar stumfog, och en kopparplåt som stöd kan vara bra. Dessutom slipper man problemet med att få in grundfärg/rostskydd mellan plåtarna.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar