MIG-svetsa med CO2?

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

Köpte mig en LUNA Minimig 140 idag. Verkar vara en bra maskin till plåtjobb upp till 3 mm. Är novis på svetsning och tänkte prova med 0,6 och 0,8 mm tråd i vanligt "svart" stål. Är det någon som har erfarenhet att köra med CO2 som skyddsgas? Har fått uppfattningen att det blir billigare och enklare att ha lite större mängder (>10 liter) CO2 än t.ex. Mison. Tydligen ska det gå bra att använda en vanlig CO2-brandsläckare. Ska försöka få tag i en här i Malmö, tillsammans med rätt anslutning till min gasklocka. Någon som har några synpunkter?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av johan_palm »

måste fråga..men var det du som var på högs träffen i tisdags?
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av lennie »

En 5l tub mison kostar 2000 och sen 500 att fylla på. jag vet inte vad brandsläckare kostar men co2 finns väl på aga oxå. Det ska enligt min gasgubbe vara lättare att bränna igenom och svårare att svetsa med men används av storförbrukare för att det är billigare. åk till gasfirma och fråga.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

Nix. Var inte på högsträff, var på väg in i hamnen i Aberdeen med ankarhanteringsfartyget som jag jobbar på...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av blacksaabrules »

Har svetsat med CO2 i många år, har väl tyckt att det fungerar ok. Billigt är det iallafall.

/ Erik
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

Två ställen som levererar svetsgas i Malmö-trakten.

Örestads brandservice
Konverterad 6 kg kolsyresläckare med kolsyra, ingen anlsutningsmutter:
1250 :-, fyllning runt 300:-

Eksandhs
Gas motsvarande Mison 18 i friköpt 5 l flaska:
1820:-, fyllning: 320:-

Inte så stor skillnad i pris som jag trodde...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Helipop »

Annars så köper man en tioliters mison för 4000 kr för friköp, så fyller man den med dubbel så mycket gas som en femliters för en 20kr extra. Så är det här i Oskarshamn på tholmarks iallafall. Då får man dubbla gasförbrukningen som en femliters till samma pris som en femliters påfyllnad. Och 10 liter är max man kan köpa fri nu för tiden Annars måste man tydligen hyra med månadskostnad (årskostnad) + fyllningen. Det är många på blocket som försöker hustla med flaskor har jag märkt. Sälja 11 liters och större, men om man köper en sån så kan man inte fylla på på serviceställena. Var på tholmarks för ett par veckor sen och redde ut begreppet gas då jag köpte en 5 liters mison 18 utbytestub och hörde mig för om större tuber.
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av hultarn »

Nu är det ju inte optimalt att använda Co2, då den främst är avsedd för tyngre svetsning i tjockt material, när man vill ha extra djup inbränning. Det behövs knappast för 1 mm plåt... :?

Men, visst funkar det, och det är lite billigare än Mison. Jag har själv dock friköpt en 5liters-Misontub, och den räcker länge. Däremot skulle MIG-svetsen behöva ersättas, då det börjar bli svårt med slitdelar till den.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

En gammal tråd som åter vaknat till liv! Trevligt. Lite som Morten Harket brukar göra med jämna mellanrum...

Tänkte tipsa om att man kan köpa 20-liters flaska på Air Liquide för 5700:- med ATAL (82% Ar + 18%CO2). En påfyllning kostar runt 700 och då byter man flask med regulator så att man alltid får en kalibrerad sådan.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Helipop »

Jävligt intressant info. är det engångspris då på tuben och sen påfyllning för 700? Undrar vart man finner den servicen närmast.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

Jag køpte loss en full tub før 5700:- inkl. moms i somras eller høstas från Air Liquide i Malmø. Trevlig gubbe som gick och hæckade dær. En skål med løsgodis som han bjød på fanns också! :P
Om jag inte minns fel så ingick en snabbkoppling till regulatorn också.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av macaholic »

Hyra är nog "the way to go" speciellt om du inte tänker bli någon heltidssvetsare.
Jag har under min renovering hyrt en gasflaska hos AGA eftersom min egen är för liten och aldeles för dyr att fylla. Jag hyrde en 20KG flaska med en påfyllning och det hr räckt hela vägen, sen är det bara att lämna tillbaka den tom :)

Det var betydligt billigare än att köpa med tanke på att jag inte kommer att använda den mängden i framtiden och då räcker det gott med min lilla 5KG flaska.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av G13B »

kör också med mison 5 l, har för mig att jag fick argon vid något tillfälle också, kan det stämma?

Har en rulle med alutråd, är det argon och metall slangpaket som gäller då?
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Helipop »

G13B skrev:kör också med mison 5 l, har för mig att jag fick argon vid något tillfälle också, kan det stämma?

Har en rulle med alutråd, är det argon och metall slangpaket som gäller då?

Yes argon är för aluminium-migsvetsning och alu-tig, även till höglegerade rostfria stål. Och med slangpaketet så förstod jag inte vad du menade men man brukar ha ett draghuvud till tråden då istället för att rullen skjuter tråden från svetsen genom slangpaketet. Aluminiumtillsatstråden är ju så mjuk att det nog är därför man behöver en draganordning eller så. =) Jag vet inte säkert men nåt sånt. =)
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: MIG-svetsa med CO2?

Inlägg av Dr_Cotton »

Tänkte hoppa in med en annan fråga i svetstråden.

Om man ska byta synliga plåtbitar, alltså ha skarvar på en utåt synlig plåtyta, vilken metod är lämpligast? Har läst lite andra forum och där verkar det mest stå mellan:
-stumfog (gärna svetsad med en kopparplåt mot baksidan för att avleda värme)
-överlapp, med den ena plåten falsad så att det blir samma nivå.

Har själv provat lite med överlapp och det blev ok men plåtarna kom inte helt i samma nivå eftersom mitt pneumatiska falsningsverktyg från biltema inte har någon inställning för falsningsdjupet utan är fast på 0.8 mm.

Jag tänkte även förnya slangpaketet till min Luna-svets och köpa en svetsmask (gärna en Euromaski, för de vet jag är bra), någon som vet vart man kan få grejor till bra pris?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Skriv svar