Ingen gnista!!!!!!

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Ingen gnista!!!!!!

Inlägg av Bool »

Jag skulle starta kojan (-75:a) nu efter vintern tänkte jag. Brukar aldrig vara problem, även om batteriet är heltslut kan jag alltid putta igång den. Men det gick ej denna gång. Så jag satte in den igen och laddade upp batteriet. När batteriet var ok mickla jag lite hit och dit med tändningen.......jag får ingen gnista, varken på stiften eller på tändkabeln som går från tändspolen till fördelaren. Förra sommaren bytade jag lock, rotor, brytare, kondensator, tändkablar och tändstift samt ställde tändningen. Gick som en klocka å starta alltid. Idag har jag satt dit ny tändspole bytat tillbaka och provat med en beg. kondensator, mätt upp så jag vet att det finns jord samt ström fram......men ingen gnistjävel :D . Tacksam för ideer och tankar kring detta fenomen. Kanske någon som har haft samma bekymmer och har en lösning. Jag kommer inte längre.

Tack på förhand....ha de gött alles.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Ingen gnista!!!!!!

Inlägg av MinMorris »

Är brytarna ok inställda? Kabelbrott? Det Kan ju vara mer än en sak som strular!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Ingen gnista!!!!!!

Inlägg av Mini Maz »

Pröva med att byta fördelare! Har haft samma problem precis som du hadde jag bytt lock, rotor, brytare, kondensator, tändkablar och tändstift. Men likt förbannat ingen gnista, det visade sig att fördelaren var kass.
Bytte och vips så gick den.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Re: Ingen gnista!!!!!!

Inlägg av Bool »

Va å pilla med bilen i helgen, joxa litta med brytarna samt lite annat. Helt plötsligt när jag hade tändningen på av en annan anledning fick jag syn på en gnista vid brytara :D , jag pilla litta mer och såg till min förvåning att det fanns gnista. Kollade ett stift å jodå gnistan hade letat sig fram dit också. Kanske inte hade vaknat efter vinterdvalan vad vet jag :lol: . Men skit samma, fort ihop med resten å så..... bbbbrrrrooooooom iväg :lol: . FAAAAN va gött.....men säg den lycka som varar :( . När jag var nästan hemma så dog bilen ... va faaaa... :evil: . Å rök gjorde det från kupen "host"..det visade sig att en pluskabel hade hängt sig på grenröret och smält, sen när den kom i kontakt med jord så började fanskapet att glöda å smälta plast. Ryckte lite här å där i trådarna så jag fick det att sluta. Kablarna till tändningslåset hade smält ihop till en klump. Jaja av med lite trådar, tjuvkoppla bilen å så kom man hem iallafall. Har nu bytt å satt i nya tåtar samt tändningslås, allt funkar igen 8) . Sista som e kvar är att montera ihop instrumentbrädan sen e de bar å åk. de gör jag nog imorron.

Tack för svaren :wink:

Kör försiktigt......man kan ju prova!! :D
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Ingen gnista!!!!!!

Inlägg av Snailspeed »

När bilen står ett still över vintern kan det hända att det blir oxid på kontaktytorna på brytarna. Speciellt om bilen inte står i varmgarage. Oxiden leder ström extremt dåligt och det kan räcka att man är där och pillar lite för att man ska få kontakt igen. Det bästa är att slipa till lite lätt med fint sandpapper om gnistan saknas.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Bool
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juli 2006 kl. 23:04
Ort: Helsingborg

Re: Ingen gnista!!!!!!

Inlägg av Bool »

Japp, håller med dig fullständigt snailspeed. Helt övertygad om att så var fallet. Nu e bilen ihop igen och jag körde en bra runda igår. Fan ... de e lika kul varje gång :lol: .

Ha de gött boys & girls.
Koja e' coolt....men inte i skogen.
Skriv svar