Tempratur

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Tempratur

Inlägg av crowan »

Var på miniclubswedens vårmösntring idag och körde lite koja runt i skåne. Men jag har ett problem och det är att min nyinkopplade smith mätare visar ca 1 cm över normal värme. Slår man på kupé fläkten så sjunker den något, men går inte ner till normal. Jag hade samma kylare förra året och då hade jag inga problem... Jag har bytt termostat till en ny 82 graders.

Det är ännu mer märkligt, när jag kopplar in den ordninarie mätaren så visar den långt under normalt :shock:

Vad fasen ska man tro? Var är lättast att mäta tempraturen på kylarvattnet utan att få en varmdusch?
clubman 1330
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Tempratur

Inlägg av johan_palm »

har ett sådant problem med.
Dock bara vid stilla stående för länge.
SKa sätta en elfläkt tänkte jag om jag inte säljer...
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Tempratur

Inlägg av Tulka »

Låna IR-termometer av någon och mäta på toppen?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91748

Jag kan tänka mig att felet är att givarna skiljer.Brukar vara färgmärkta.
Orange,svart eller grön plast runt elanslutningen.

Tulka
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Tempratur

Inlägg av Hylsan »

Missade tyvärr mönstringen pga dåliga bromsar. Har varit på träffar med ihop-tejpad kaross men bromsar är ju lite svårare att fixa med gaffa-tejp :D

Har en IR-termometer om du har vägarna förbi Hässleholm :)

Ska iofs nog till Flyinge nästa helg...kanske...

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Tempratur

Inlägg av Manne »

Hylsan skrev:Missade tyvärr mönstringen pga dåliga bromsar. Har varit på träffar med ihop-tejpad kaross men bromsar är ju lite svårare att fixa med gaffa-tejp :D

Har en IR-termometer om du har vägarna förbi Hässleholm :)

Ska iofs nog till Flyinge nästa helg...kanske...

/Hylsan
Har faktiskt lagat ett bromscylinder med maskeringstejp en gång, höll i ett par år:)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Tempratur

Inlägg av crowan »

Hojta till om du ska förbi flyinge, så kan vi kolla av om det går att få ihop något.
Jag kan tänka mig att felet är att givarna skiljer.Brukar vara färgmärkta.
Orange,svart eller grön plast runt elanslutningen.
Hur menar du? Kan man ha olika mätare? Kan jag ha kopplat en fel mätare til fel givare? Är 82 grader för varmt?

Kopplade över till den mätaren som visar lågt (mycket bättre för nerverna :-), och då är den hur stabil som helst, kvittar om du trycker på eller bara ligger och finkör. Jag misstänker att det är ett mätarproblem och inget egentligt tempraturproblem.
clubman 1330
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Tempratur

Inlägg av Tulka »

Mätare och givare skiljer.Tidiga kojor hade temp och soppamätare som jobbade med 12-14 volt och alltså ändrade sig efter hur mycket generatorn laddade. Sedan kom spänningsstabilisering. Tror det är 9 eller 10 volt. Också olika,om man tar givare från t.ex. en 1100/1300 så blir det fel.

Tulka
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Tempratur

Inlägg av crowan »

OK, finns det något sätt att ta reda på detta? Jag har iofs kopplat in den utan att använda volt stabilisatorn. Kanske ska prova att köra + strömmen via den och se vad som händer.

En annan fundering. Kan man koppla 2 mätare på samma givare? Ser så tråkigt ut med en mätare som inte är inkopplad...
clubman 1330
Totten17
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 oktober 2007 kl. 13:38
Ort: Härjedalen

Re: Tempratur

Inlägg av Totten17 »

Hade problem med hög temp (såg det inte förrän jag monterat mätare från biltema). Det visade sig att jag monterat fläkten fel :oops: , det ska vara den "fula" sidan ut, den fasade "fina" ska vara innåt. Jag lovar att det gör rejäl skillnad :wink:
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Tempratur

Inlägg av crowan »

Jag har nu efter några veckors pendlande till jobbet fått tillbaka förtroende för bilen igen. Det är mätaren som krånglar, den ligger helt stabilt i temperatur och har inte släppt en milliliter vatten från kylaren.

Så det var bara vårnerverna som spökade :D
clubman 1330
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tempratur

Inlägg av Gerry »

Nu har jag äntligen startat upp kojan från vintersömnen!
På med ett par startsnablar bara, sen wroom-wroom...
Eller ja, den startade och jag lät den gå på tomgång 10-15 minuter & då märkte jag att tempmätaren fortfarande inte vaknat :(
Motorn var varm & när jag tryckte på den lilla gulliga knappen på kylarlocket så spottade den ut ett par droppar vatten och det var också ordentligt varmt.

Jag har testat film-tricket, med att knacka på mätaren men det hjälpte inte.
Efter det tog jag bort kabeln på motorn & smörjde + klämde ihop kabelskon lite. Samma sak :(
[Jag ohm-mätte även mellan givaren & jord och fick typ 70-80 Ω om jag kommer ihåg rätt]

Konstigt att det alltid är något som inte vill vara med efter att bilen stått stilla över vintern.

Vad ska jag kolla?
Termostaten borde väl vara öppen eftersom kylaren blir varm, eller tänker jag fel?
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tempratur

Inlägg av Gerry »

Ingen som vill gissa på mitt problem?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Tempratur

Inlägg av MinMorris »

Om du har en 82 graders termostat så öppnar den sig vid 82 grader, alltså, ju lägre temp på termostaten ju lägre temp får du på motorn.
För att kolla om termometern fungerar kan du koppla loss en av kablarna och lägga mot jord, har du tändningen på så ska mätaren inne i bilen visa full värme, då är termometern död. Visar mätaren inget alls så är mätaren sönder i bilen.
Hoppas det var till någon hjälp!
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tempratur

Inlägg av Gerry »

MinMorris skrev:
För att kolla om termometern fungerar kan du koppla loss en av kablarna och lägga mot jord, har du tändningen på så ska mätaren inne i bilen visa full värme, då är termometern död. Visar mätaren inget alls så är mätaren sönder i bilen.
Tack!!
Det var precis det jag ville veta! :)
Tempgivaren är väl den här?
HTC Cruise 077-2 (Small).jpg
I helgen ska jag till garaget, så då blir det att testa. :meck:
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Tempratur

Inlägg av MinMorris »

Precis, det är rätt. Lycka till och håll oss uppdaterade!
Skriv svar