Dörr tar i tröskeln

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

Dörr tar i tröskeln

Inlägg av Glad amatör »

Vet inte om detta ligger rätt men jag har ett problem!

Förardörren på min koja har hängt sig. Förra ägare lackade bilen och monterade ned dörrarna och monterade efter lackningen. Nu har hela förardörren hasat ned (ligger på tröskeln med stor glipa upptill). Dörren går inte att öppna utan att plåten vid gångjärnen tar i skärmen och skaver lack :evil: Är det någon som vet hur jag kan justerar jag dörren utan att förstöra hela skiten. Tog av panelen på dörren men det var bara plåt under och inga justerskruvar. Snälla hjälp!
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Dörr tar i tröskeln

Inlägg av johnson »

beror ltie på om du har utvändiga gångjärn eller invändiga?
Vet bara hur de invändiga fungerar, du tar loss dörren och sätter shims imellan, i de undre fästet då om du vill vinkla upp den...
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

Re: Dörr tar i tröskeln

Inlägg av Glad amatör »

Det är invändiga gångjärn, så det börjar bra. men hur fan får jag upp dörren utan att skada lacken. går det att ta en domkraft och försiktigt pumpa upp dörren för att sedan skruva av den.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Dörr tar i tröskeln

Inlägg av bulten08 »

det bästa är att ta någon som hjälper till och håller i dörren när den är öppen sedan så lossar du muttrarna inifrån hjulhuset, om du är själv är nog domkraft eller någon liknande upppallning det bästa alternativet.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Dörr tar i tröskeln

Inlägg av Hans L »

Det enklaste är att du först lossar muttrarna inifrån hjulhuset, med dörren stängd. Sedan tar du hjälp av "någon" så att ni samtidigt kan, försiktigt, öppna och hålla i dörren. Du måste nämligen också ha bort sprinten till dörrstoppet och den når du först när dörren är någorlunda öppen. Därefter så kan du helt skruva bort muttrarna och lyfta bort dörren.
Förmodligen så har han som tidigare hade loss dörren förväxlat shimsen mellan övre och nedre gångjärn. Om inte så tillverkar du enkelt nya. Det är bara en liten plåtbit med spår i för skruven. Lycka till! :D
Hans L
Skriv svar