Hastighetsmätare som slirar

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Fnoskar
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 februari 2009 kl. 16:35

Hastighetsmätare som slirar

Inlägg av Fnoskar »

Tjenare gott folk.

Tänkte se om jag kunde få lite expert tips angående min strulande hastighetsmätare.
Så här ligger det till:
När jag kör så flackar mätarnålen fram och tillbaka som fasen. Vajern är nyligen bytt.
När jag drar ut vajern och kollar på den syns tydliga metalspån. Det verkar som att den slirar inuti själva mätarhuset. Frågan är då om det går att dela mätaren och byta ut den del som är sliten?
Eller åker jag på att köpa en helt ny mätare?

Vore väldigt tacksam för svar.
timmeh
Inlägg: 76
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 11:00
Ort: Skönsmon, Sundsvall

Re: Hastighetsmätare som slirar

Inlägg av timmeh »

sätt till så att vajjern inte har någon tajt böj? ;p
Austin Mini Clubman (-72)
Fnoskar
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 februari 2009 kl. 16:35

Re: Hastighetsmätare som slirar

Inlägg av Fnoskar »

Tack för svaret, men är tyvärr inte så enkelt. :|
Vajjern är bra dragen utan några konstigheter.
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Hastighetsmätare som slirar

Inlägg av G13B »

Spruta in lite sikaflex eller liknande i hålet, eller platta ut vajer delen lite eller svetsloppa…cola burk som schims kan funka också :mrgreen:
Användarens profilbild
Roland
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 januari 2009 kl. 21:59
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hastighetsmätare som slirar

Inlägg av Roland »

Hej!
Det finns ett företag, http://www.instrumentjige.se/index-2.html, som arbetar med renoveringar av bilinstrument.
Kontakta Ove och lyssna med honom. Tel nr. 0247-10116

Lycka till

Roland
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Hastighetsmätare som slirar

Inlägg av Hans L »

Jag har råkat ut för ett liknande problem på min Triumph med Smith mätare. alltså lika som kojans. Min vajer hade gått och ersattes med en ny, förmodligen pirat. Den gick bara en kort, orolig stund innan den lade av. Felet visade sig vara att den fyrkantiga, stela biten av vajern var längre än den styva biten av höljet. Detta fick till följd att när höljet böjdes så låste det helt enkelt fast själva vajer´n. Vid nästa försök att montera ny vajer så såg jag noga till så att biten närmast mätaren, och lådan, var så rak som möjligt. Det har därefter funkat helt problemfritt.
Jag har även upplevt att mätaren till kojan kärvat i lagringen av själva magnetsnurran, dvs "honan" för själva vajer´n. Jag pillade isär, putsade och smörjde. Det är lite pill men logiskt byggt så det är inga problem. Du börjar med att plocka ur mätaren och försiktigt lossa kromsarg och glas genom att försiktigt böja upp plåtblecken på sargens baksida. Därefter ser du hur allt sitter ihop. Även det har fungerat bra sedan dess.
Här följer en mycket bra adress där du kan ladda hem en PDF som visar i detalj hur Smith´s mätaren fungerar och justeras.
http://home.comcast.net/~rhodes/speedo.html
Lycka till! :D
Hans L
Skriv svar