Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Efter att ha kikat runt och blivit inspirerad av andra medlemars projekt under ett par år så är det väl på tiden att även jag startar en liten tråd.
Började med att plocka isär liket, efter detta så modifierades en gammal byggkärra för att enkelt kunna snurra och transportera kojan under renoveringen.
Började med mycket rostlagning,golv, torped, bagage, innre o yttre trösklar, bakre skärmkanter,dörrar osv...
När all synlig rost var lagad, underredet skrapat och alla stora karrossytor slipade plåtrena så bar det av till den lokala blästerfirman.
Lite rester från blästringen...
Utvändigt slipades en hel del för att undvika töjning av plåten, detta misslyckades dock så en del krympning behövdes efteråt. Det blev även lite mer svetsning eftersom nya hål upptäcktes...
Primad
Den förfallna ladan i bakgrunden har förvarat bilen under renoveringen...
Började med att plocka isär liket, efter detta så modifierades en gammal byggkärra för att enkelt kunna snurra och transportera kojan under renoveringen.
Började med mycket rostlagning,golv, torped, bagage, innre o yttre trösklar, bakre skärmkanter,dörrar osv...
När all synlig rost var lagad, underredet skrapat och alla stora karrossytor slipade plåtrena så bar det av till den lokala blästerfirman.
Lite rester från blästringen...
Utvändigt slipades en hel del för att undvika töjning av plåten, detta misslyckades dock så en del krympning behövdes efteråt. Det blev även lite mer svetsning eftersom nya hål upptäcktes...
Primad
Den förfallna ladan i bakgrunden har förvarat bilen under renoveringen...
Senast redigerad av koja68 den 5 maj 2009 kl. 18:31, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Renovering av mk2 -68
Kul
Ska bli spännande att följa.
Kämpa på!
Ska bli spännande att följa.
Kämpa på!
Re: Renovering av mk2 -68
Sen så blev det givetvis väldigt många timmars slip o spackling, amatör som man är... Lyckligtvis så kunde detta göras i en godväns mycket fina lokaler, rejäla utsug e finfint när man slipar.
Riktigt skönt när nonsandingen (heter det så??) var lagd, inte långt kvar till slutgiltlig lack . Allt lackades i 3 omgångar för att få plats i lackboxen, mycket lösa delar va de!
Karrossen lackad i PPG's 2-komponent, Old English white med svart tak och många liter klarlack (sommaren -08). Underedet lackat i svart slagtålig 2-komponent epoxilack. Givetvis så kittades alla skarvar noga innan lack. Även inredningen är lackad efter detta foto, snack om att starta i fel ände...
Snart på hjul. Torpedväggen kunde inte lackas när övriga karrossen lackades pga infästningen av "grillspettet", detta är dock gjort nu.
Äntligen på hjul igen!! Här kan man tydligt se att jag slarvat när jag blandade färgen, dörrarna har på tok för vit nyans . Kommer nog att lacka om allt det utvändiga vita när jag fått min flipfront och allt är utprovat. Även nya broms och bränslerör dragna.
Riktigt skönt när nonsandingen (heter det så??) var lagd, inte långt kvar till slutgiltlig lack . Allt lackades i 3 omgångar för att få plats i lackboxen, mycket lösa delar va de!
Karrossen lackad i PPG's 2-komponent, Old English white med svart tak och många liter klarlack (sommaren -08). Underedet lackat i svart slagtålig 2-komponent epoxilack. Givetvis så kittades alla skarvar noga innan lack. Även inredningen är lackad efter detta foto, snack om att starta i fel ände...
Snart på hjul. Torpedväggen kunde inte lackas när övriga karrossen lackades pga infästningen av "grillspettet", detta är dock gjort nu.
Äntligen på hjul igen!! Här kan man tydligt se att jag slarvat när jag blandade färgen, dörrarna har på tok för vit nyans . Kommer nog att lacka om allt det utvändiga vita när jag fått min flipfront och allt är utprovat. Även nya broms och bränslerör dragna.
Re: Renovering av mk2 -68
Riktigt tjusig färg den du valde
Re: Renovering av mk2 -68
Tackar! Har dock inte blivit mycket kämpat det sista halvåret då jag flyttat utomlands. Men åker hem på 2 veckors semester i april och då är det mycket som skall fixas:minitokig skrev:Kul
Ska bli spännande att följa.
Kämpa på!
-Köpte en uppsättning skivbromsar på ebay som skall renoveras, blästra o pulverlacka spindlarna, nya lager etc.
-Har även tänkt att snida till en 6-punktsbåge (2-mm förstärkningsplattor insvetsade innan lack). Kommer dock att ta hjälp med tigsvetsningen.
-Tog en genväg o köpte en färdig subframe av Henrik (minigarage) för att montera Swiftmotor. Detta innebär ur med den gamla och på med den nya. Saknar dock en mk1 swift vxl.låda (som subframen är anpassad för) så tips mottages tacksamt.
Bild på den gamla framvagnen som jag blästrat, zinkat, ed-lackat o pulverlackat helt i onödan, dubbelt arbete är också arbete som en kollega brukade säga...
Re: Renovering av mk2 -68
Tack så mycket! Men den blir nog tjusigare när det är samma nyans, riktigt illa för stunden.timppa skrev:Riktigt tjusig färg den du valde
Re: Renovering av mk2 -68
Två veckors semester innebar lite framsteg på koja/Swift fronten
Donatorn som fick släppa till motor, stolar, elhärva och tankarmatur.
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00004.JPG[/bild]
Nya framramen för swiftmotorn monterad
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00010.JPG[/bild]
Fick göra ett nytt bakre motorfäste pga att jag beställt Swiftramen för en mk1 men använt en mk2 motor med mk1 vxl.låda
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00016.JPG[/bild]
Swiftmotorn provmonterad, den ska dock ur för en allmän uppsnyggning/översyn när allt väl fungerar som det är tänkt, vilket kan ta ett tag...
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00014.JPG[/bild]
Växellänkaget är kortat och gjort justerbart i längsled pga att jag inte vet den slutgiltliga motorpositionen. Kortade också slaget under kulan och växellägena känns nu riktigt bra.
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00018.JPG[/bild]
Fick klippa till en alu.plåt som jag popnitade/karosserilimmade fast i golvet (ville inte svetsa i det nylackade golvet) för att fästa Swiftens spakställ med dess kortade växellägen.
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00022.JPG[/bild]
Alla utom en grenrörs pinnbult gick av jämns med toppen när det gamla gjutjärnsröret skulle väck trots flitigt eldande med gasen... fick svetsa i muttrar för att få ut bultarna. Sen kunde dock det roliga grenrörsmodifierandet startas . Ursprungligen kommer extraktorröret från en Opel astra GSI så det behöver göras smalare, kortare och lägre. Förmodligen mer arbete än att bygga ett nytt men mkt billigare
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00035.JPG[/bild]
Donatorn som fick släppa till motor, stolar, elhärva och tankarmatur.
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00004.JPG[/bild]
Nya framramen för swiftmotorn monterad
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00010.JPG[/bild]
Fick göra ett nytt bakre motorfäste pga att jag beställt Swiftramen för en mk1 men använt en mk2 motor med mk1 vxl.låda
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00016.JPG[/bild]
Swiftmotorn provmonterad, den ska dock ur för en allmän uppsnyggning/översyn när allt väl fungerar som det är tänkt, vilket kan ta ett tag...
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00014.JPG[/bild]
Växellänkaget är kortat och gjort justerbart i längsled pga att jag inte vet den slutgiltliga motorpositionen. Kortade också slaget under kulan och växellägena känns nu riktigt bra.
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00018.JPG[/bild]
Fick klippa till en alu.plåt som jag popnitade/karosserilimmade fast i golvet (ville inte svetsa i det nylackade golvet) för att fästa Swiftens spakställ med dess kortade växellägen.
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00022.JPG[/bild]
Alla utom en grenrörs pinnbult gick av jämns med toppen när det gamla gjutjärnsröret skulle väck trots flitigt eldande med gasen... fick svetsa i muttrar för att få ut bultarna. Sen kunde dock det roliga grenrörsmodifierandet startas . Ursprungligen kommer extraktorröret från en Opel astra GSI så det behöver göras smalare, kortare och lägre. Förmodligen mer arbete än att bygga ett nytt men mkt billigare
[bild]http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00035.JPG[/bild]
Re: Renovering av mk2 -68
Stolsinfästningarna för swiftstolarna är nu färdigbyggda och pulverlackat pedalställ med nya huvud-broms/kopplings cylindrar är monterat.
Stolsinfästningar, växellänkage samt motorfäste är demonterat och lämnat på pulverlack.
Nästa sak att ta tag i är att korta och skarva drivaxlar. funderar på om det går att limma ihop axlarna tillsammans med en hylsa, hört att man gör en del lastbilskardaner på det sättet, stämmer det? Hade varit skönt att slippa svetsa ihop dom med en hylsa pga spänningar. Det kanske tom går att krympa ihop dom med en tillräckligt tjock stödhylsa? Kommentarer/tips välkommna...
I vilket fall som helst så letar jag efter en höger drivaxel komplett med mellanaxel till en Swift GTI mk1. Har kollat skrotarna och blocket utan lycka, ngn som har en sådan??
/Magnus (koja68)
Stolsinfästningar, växellänkage samt motorfäste är demonterat och lämnat på pulverlack.
Nästa sak att ta tag i är att korta och skarva drivaxlar. funderar på om det går att limma ihop axlarna tillsammans med en hylsa, hört att man gör en del lastbilskardaner på det sättet, stämmer det? Hade varit skönt att slippa svetsa ihop dom med en hylsa pga spänningar. Det kanske tom går att krympa ihop dom med en tillräckligt tjock stödhylsa? Kommentarer/tips välkommna...
I vilket fall som helst så letar jag efter en höger drivaxel komplett med mellanaxel till en Swift GTI mk1. Har kollat skrotarna och blocket utan lycka, ngn som har en sådan??
/Magnus (koja68)
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
jag vill ha baksätet och ryggstödet bak från swiften om du inte skrotat den än? =) har nämligen en donatorbil med till senare projekt som jag tänkte fixa och köra så länge. =)
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Swiften blev förpassad till skroten redan dagen efter att jag plockat av delarna som jag använt, annars hade du givetvis kunnat plocka det du ville.
/Magnus
/Magnus
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
okay tack ändå.
kul projekt, alltid spännande att se sånt här.
har du någon plan på hur du ska besiktiga sen? blir det sfro snabbesiktning då?
kul projekt, alltid spännande att se sånt här.
har du någon plan på hur du ska besiktiga sen? blir det sfro snabbesiktning då?
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Njae ingen riktig plan... Men tänkte nog prova att reg.besiktiga med Swift motorn och Cooper 7,5" bromsar. Om inte det funkar så får jag väl försöka gå sfro-vägen istället. Tyvär så tar det nog ett par år till innan jag kommer till besiktningsstadiet, bor ju 150 mil från bilen .Helipop skrev:okay tack ändå.
kul projekt, alltid spännande att se sånt här.
har du någon plan på hur du ska besiktiga sen? blir det sfro snabbesiktning då?
/Magnus
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Oj, pallar man ha projekt med distansförhållande på arbetet? =) Impregnerande =)
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Har tyvär inget annat val, Spenderar för mycket tid på jobbet och har ingen verkstad där jag bor nu så renoveringen har stått still sen i våras... Men blir troligtvis 1-2 veckors skruvande över jul-nyår å då hoppas jag hinna med att bygga 6-punktsbur och montera/lacka 2-delad flipfrontHelipop skrev:Oj, pallar man ha projekt med distansförhållande på arbetet? =) Impregnerande =)
/Magnus
Re: Renovering av mk2 -68 Nu med Swiftmotor
Nyss köpt en 6-punks bur av Bruno här på forumet ännu mer koje-abstinens, vill "hem" å skruva NU!!!
/Magnus
/Magnus