laddningslampa....

Allt som har med elektronik att göra.
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

laddningslampa....

Inlägg av Henrik Larsen »

Hej
min laddningslampa vägrar släckas. jag har mätt på generatorn och den ger 17,4 volt, och 14,5 på batteriet, alltså borde den ladda?? när jag kollar på elschemat så ska det gå en sladd från generatorn till en "spänningsregulator" och sen vidare till lampan, -vad är det, men framför allt, vart sitter den?? (mkIII)
tacksam för tips och ideér!!!
Mvh Henrik
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Användarens profilbild
nalle71
Inlägg: 91
Blev medlem: 5 november 2007 kl. 10:43
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Re: laddningslampa....

Inlägg av nalle71 »

På min mini har jag bytt till växelströmmare & då koplade jag direkt på laddningslampan .
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: laddningslampa....

Inlägg av jonas »

Spänningsregulatorn sitter på insidan av höger skärm och ser ut enligt nedan
Bild
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: laddningslampa....

Inlägg av bulten08 »

verkar som din generator överladdar samt att ett spänningsfall på 3 volt till batteriet är ganska mycket (hur ser plusmatningen från startsolenoiden till batteriet ut) men det förklarar inte att lampan inte lyser den ska bara lysa om bilen inte laddar. skulle tippa på att diodbryggan som likriktar strömmen i växelströmmare inte gör sitt jobb rätt därav överladdningsproblemet./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

Re: laddningslampa....

Inlägg av Henrik Larsen »

vafan!!! sitter den i hjulhuset?? verkar ju som ett bra stille att placera elektronik.....
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

Re: laddningslampa....

Inlägg av Henrik Larsen »

antagligen har jag snott ström på fel ställe när jag har monterat larm, startspärr, centrallås og en saftig stereo med slutsteg och hela köret. börjar bli ganska mycket sladdar.... jag får gå igenom hela skiten imorgon (igen:-)) återkommer..
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: laddningslampa....

Inlägg av jonas »

vafan!!! sitter den i hjulhuset?? verkar ju som ett bra stille att placera elektronik.....
Nä, inte i hjulhuset, borde sitta på innerskärmen ovanför kopplingen.
Här nedan markerad
Bild
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: laddningslampa....

Inlägg av blacksaabrules »

Hallå vänta lite!!!

Det står i Henrik´s signatur att han har en Happy birthday 75:a och då borde det sitta en växelströmsgenerator på hans bil! Har inte en sån generator inbyggt laddningsrelä? Kan inte minnas att jag har sett något sånt relä som ni visar i min 73:a men därimot i frugans 69:a som har gammal likströmsgenerator.

/ Erik
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

Re: laddningslampa....

Inlägg av Henrik Larsen »

det sitter bara startsolenoiden och säkringsdosan där. i så fall skulle den sitta gömd i hjulhuset, annars hade jag nog hittat den någon gång under mina sex år som miniägare...
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: laddningslampa....

Inlägg av Manne »

Henrik Larsen skrev:det sitter bara startsolenoiden och säkringsdosan där. i så fall skulle den sitta gömd i hjulhuset, annars hade jag nog hittat den någon gång under mina sex år som miniägare...
Om du har växleströmsgenerator så har du nog inget ladd.relä :)

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

Re: laddningslampa....

Inlägg av Henrik Larsen »

faktum är att lampan lyser :) tips??
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: laddningslampa....

Inlägg av blacksaabrules »

Jag tror iallafall att din generator är kass, tyvärr... Om den laddar 17 volt så är det något fel. Hade en gång en gammal saab som laddade något liknande och då var det laddningsregulatorn som var kass, i det fallet var det enkelt att byta regulatorn (bosch) så fungerade allt igen, vet ej hur enkelt det är att byta regulator på en lucas. Tänk på att elektroniken inte gillar för många volt, min gamla saab smälte brytarspetsar på löpande band när det laddade så mycket, fast lyset blev bra :D .
Tillbaka till frågan: laddningslampan fungerar väl genom motspänning, dvs den får plus från tändningen och jordar genom generatorn och när generatorn börjar ladda så ger även den + till lampan och då slocknar den (förhoppningsvis). Rätta mej om jag har fel. Kolla att den har ordentlig kontakt i generatorn (finns väl bara 2 kontaktstycken där).

Lycka till / Erik
Jörgen cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 november 2004 kl. 18:05
Ort: Linköping

Re: laddningslampa....

Inlägg av Jörgen cooper »

Låter som ett vanligt ladd fel tur att hunkoja inte har så mycket saker som är 12 v annars skulle det gå sönder . Om ladd lampan lyser svagt och blir starkare när du gasar så är det diod bryggan som är trasig men din regurator verkar inte fungar ej bilen bör inte ladda mer än 14,5 v annars går det mesta sönder eller stängs av . Så jag skulle efter ny eller renovera . mvh jörgen
Henrik Larsen
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 maj 2006 kl. 12:44
Ort: Härryda

Re: laddningslampa....

Inlägg av Henrik Larsen »

nu har jag kollat lite. bilen laddar definitivt som den ska. har kört typ tjugo småsträckor runt stan idag.
den ligger på 14,5 på batteriet och även på generatorn. däremot ger den 17 volt på sladden (brun/gul) som går (direkt) till laddningslampan. laddningslampan får ju dessutom 12v fåntändningslåset. och som jag kan räkna ut så borde + och + = släckt lampa, och + och jord = tänt lampa. Eller???
alltså borde inte min lampa lysa... fattar nada.
kan det vara så att lampsockeln tjyvar jord? dessutom fladdrar lampan när jag kör, men inte i något bestämt mönster eller rytm....
Va Fan!!!
Austin Mini 1000, 1975
happy birthday mini (34 av 200)
Audi A6 2,4 v6 quattro
Användarens profilbild
albnid7901
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: laddningslampa....

Inlägg av albnid7901 »

Det är nog inget att oroa sig för. Min lampa lyser också, svagt men den lyser.
Så länge batteriet inte laddar ur så ska det väl inte vara några problem?
Senast redigerad av albnid7901 den 12 mars 2009 kl. 09:47, redigerad totalt 1 gånger.
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69

"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Skriv svar