Vätske fjädring

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: Vätske fjädring

Inlägg av 1275GTclubman »

har för mig att den nipplen som satt på denna pumpenm var från en bubbla den där reservhjulet går till spolarvätskan.
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Vätske fjädring

Inlägg av G13B »

lalaw skrev:Jag har exakt samma som i beskrivningen jag betalade ca 450kr för den för 7-8 årssedan i uppsala, detr var på någon firma som höll på med hydralik och rör. Jag provade först med en vanlig nippel från en luftpåfyllare och det slutade med att både jag och bilen blev duschad av hydrolastic vätska.
Lars
Låter gött!
Den vätskan som var i min när jag konverterade om den luktade helt överjävligt illa,
skiten läckt ut i hela garaget och blev som brunt klabbigt klister örk :mrgreen:

P.s har fortfarande lite don och skit liggandes om nån vill ha skiten 8)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: Vätske fjädring

Inlägg av Snailspeed »

Pumpade upp fjädringen på Coopern idag. Nu står han inte längre på genomslagsgummina.

Skönt med en egen pump... :D

Någon som vet var man kan få tag på lite riktig vätska. Har bara gammal vätska från tömda bilar som fått stå i dunk i ungefär 8 år så att allt grums sjunkit till botten. Känns inte riktigt tidseffektivt...
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vätske fjädring

Inlägg av bulten08 »

har sett att det har stod hydrolastic vätska på birtish motor för nån månad sen.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Vätske fjädring

Inlägg av Mini Maz »

Där dom har ett större utbud av oljor, eller hos en citroen verkstad.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vätske fjädring

Inlägg av Manne »

Någon som vet om det är nån större skillnad mellan "riktig" hydrolastic-vätska och T-röd/glykol som jag vet att många kör med???

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Vätske fjädring

Inlägg av optus »

Riktig vätska till Hydrolasticfjädring finns på Bodins Bilservice i Uddevalla. Den kostar ca 900 kronor för en Gallon fick jag veta när jag talade med honom häromdagen. I Skåne finns det på British Car Care i Löddeköpinge.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vätske fjädring

Inlägg av makervall »

Och samma dunk kostar 300:- i England...

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Vätske fjädring

Inlägg av Fekkeman »

Även Scania skall sälja denna efter vad jag hört, eller också är det bara någon liknande med samma egenskaper.
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vätske fjädring

Inlägg av Manne »

Fekkeman skrev:Även Scania skall sälja denna efter vad jag hört, eller också är det bara någon liknande med samma egenskaper.
Är det T-grön du menar, är för tryckluftsbromsar tror jag

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vätske fjädring

Inlägg av minijanne »

Manne skrev:Någon som vet om det är nån större skillnad mellan "riktig" hydrolastic-vätska och T-röd/glykol som jag vet att många kör med???

/ m
Jag kör med "riktig" vätska på vänster sida och T-doja/glykol på höger - har inte märkt nån skillnad ännu :mrgreen:
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vätske fjädring

Inlägg av Manne »

minijanne skrev: Jag kör med "riktig" vätska på vänster sida och T-doja/glykol på höger - har inte märkt nån skillnad ännu :mrgreen:
Höger sida luktar i alla fall godare, orginalvätskan stinker ju (kanske för att den gottat till sig några år)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Vätske fjädring

Inlägg av optus »

Jag hittade en engelsk länk om detta, där rekommenderades glykol + destillerat vatten. Jag använde den blandningen i går. Skall testa den nu några veckor.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vätske fjädring

Inlägg av minijanne »

Eh - vatten? Skulle det vara bättre än glykol/T-Sprit? Jag vet nu inte riktigt vad komponenterna i fjädringsdonen är gjorda av för material men jag skulle nog vara tveksam till att använda vatten. - tänk dessutom på att engelsmännen sällan har minusgrader :roll:
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Vätske fjädring

Inlägg av hultarn »

minijanne skrev:Eh - vatten? Skulle det vara bättre än glykol/T-Sprit? Jag vet nu inte riktigt vad komponenterna i fjädringsdonen är gjorda av för material men jag skulle nog vara tveksam till att använda vatten. - tänk dessutom på att engelsmännen sällan har minusgrader :roll:
Nu blir ju vattnet skyddat av glykolen så nån is ska det inte behöva bli, men.. jag är ändå tveksam. Vatten är ju sällan nåt bra att ha i hydraulik/mekanik..
Jag kör med glykol/K-sprit.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar