Nödblinkers fungerar ej...

Allt som har med elektronik att göra.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av dizapear »

Hej!

Nu har jag skruvat ihop kojan och till och med provkört den! Men jag får inte nödblinkers att fungera. Det gamla reläet hade bränt sönder och är bytt till ett nytt. Vanliga blinkers fungerar. Jag har försökt koppla både enligt Haynes och på samma sätt som i en annan koja. Min koja är en MkIV.
Om någon har nån idé är jag mycket tacksam. Skall snart regbesiktiga bilen, så det måste ju fungera.
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av Hylsan »

hum...sitter det inte ett relä för blinkersen och ett för varningsblinkers. Blev själv lite fundersam när jag hade samma problem. Hade splirrans nytt blinkers-relä men varningslampan vägrade fungera. Kolla ifall det är så på din bil. Reläet ska sitta precis bredvid blinkers-reläet.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av Ola »

Fick du inte igång de iallafall ?????
koppla förbi knappen , å se om du får de till å blinka.
är du säker på att det finns riktigt med ström (mät med en riktig provlampa och inte en sån med dioder)
likadant med jorden.

annars får du ta den till Härlöv så skall jag hjälpa dig. Nu hittar du ju.
/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av dizapear »

Fick inte igång det ändå :( Jag har inte provat med provlampa utan mulitmeter. Men jag kan prova med lampa. Har en annan idé med om att jag skall koppla förbi allt ihop och göra ett eget system för det. et måste ju funka på nåt sätt... Skulle Och nödblinkers måste fungera för att jag skall reg-besiktiga bilen.
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av MinMorris »

Multimeter måste ju vara bättre än någon jäkla lampa... Den erfarenheten har iaf jag fått från serviceyrket. jo, precis. ta ett steg i taget. om du har tid, ork och rätt verktyg + tillbehör. lampor är ju ok. spänning fram till knappen? spänning fram till reläet? spänning ut från reläet? kontrollera inte mot karossen utan kontrollera mot tex nollan på reläet eller lampan så att det inte är där felet ligger. du kanske har jordfel? vet itne vad som är lättast att kolla med bil men annars brukar man ohmmäta mellan signalen och jorden (spänningen från batteriet måste vara bortkopplat för när man gör en ohmmätning så "skickar" multimetern ut en svag ström i slingan som den använder för att mäta...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av Ola »

När du har ett spänningsfall tex. när en kabel bara hänger i en koppar tråd eller när det e dålig kontakt i mot jord kan du få full spänning med en multimeter. och när du belastar kablen försvinner strömmen. för att motverka att bli lurad av detta använd en hederlig prov lampa då du har lite belastning.

Snälla bygg inget eget utan leta upp felet.

mvh Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av dizapear »

Oki. Tänkte jag skulle ut idag o leta reda på felet. Kopierade elschemat och klippte ut de kretsar det gäller, så nu kanskje man kan få lite mer översikt. Det kan ju fort bli lite stökigt annars. Det borde inte vara spänningsfall som följd av delvis kabelbrott. Elhärvan är ju ny. Prata med brorsan och han berättade att det var fel på nödblinkers inan jag fick bilen. Men problemet där var att reläet inte var tillräckligt starkt nog för det antal lampor som nödblinkers använder. Reläet som satt inan var bara för vanliga blinkers...
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av lennie »

Var sitter blinkreläet? Jag har hittat 4 reläer i motorrummet, 2 framför ratten och 2 på höger innerskärm men alla ser lika ut och har samma bilder på. om det ska blinka borde symbolerna visa det.
Jag har en 95:a och inget blink funkar.
Mvh Lennie
mininr1
Inlägg: 89
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 00:15
Ort: Huddinge

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av mininr1 »

Kolla att blinkersknappen på instrumentbrädan är hel .Jag har haft flera bilar där knappen hr varit trasig
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Nödblinkers fungerar ej...

Inlägg av dizapear »

Nu har jag löst problemet! Men jag vet inte vad det var för fel. Men jag tog kopia på elschemat och klippte bort alla saker som inte är relaterat till blinkers. Sen gjorde jag piler med strömriktning och färgade alla kablar i schemat med de färger det skall vara. Då var det lättare att leta upp kablarna. Men nu fungerar det i alla fall och gott är det.
Men tro inte att jobbet med kojan är färdigt för det! Jag hitta några dåliga förösk på att laga rost i instegen. Men nu är det på g i alla fall. Skall lacka om det i morgon.
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Skriv svar