Välta karossen vid svetsning

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Välta karossen vid svetsning

Inlägg av LittleScratch »

Hur pass illa kan karossen slå sej om man välter den för att svesta upp lite? Eftersom de verkar vara brist på vaggor o jag har inte kunskapen o bygga en egen, så tänkte jag välta karossen på sidan och undrar därmed om nån här har gjort detta innan och om karossen kan ta större skada av detta.

Tacksam för allt va hjälp innebär.
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Välta karossen vid svetsning

Inlägg av jonas »

Tjeer

När jag gick på golvet på min vita koja tippade vi upp den på sidan. Jag hade då fram och bakram kvar och därmed åxå hjul, så den stod på hjulen och så hade jag några reglar som fungerade som stöd för att den inte skulle tippa ner på hjulen igen. Taket vilade mot garageväggen(jag var ute) med en madrass emellan.
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Välta karossen vid svetsning

Inlägg av johnson »

Kapar man bort stora saker bör man väl ha lite stadga innan så de inte slår sig alltför mycke..
En kompis kojapickis hade förra ägaren svetsat dit nya trösklar m.m. med gas svets..
Sen passade dörrarna inte längre hehe
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Välta karossen vid svetsning

Inlägg av crowan »

Jag la min på sidan, på några däck typ. Hade då inte fram och bakvagn monterade utan enbart kaross. Plus att det inte var några större bärande grejer som var borta. Men det gick fint iallafall.
clubman 1330
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: Välta karossen vid svetsning

Inlägg av BOA »

Hej
Använd en lasthållare som passar på dropplisten, typ Thule. Lägg sedan karossen upp och ner så den står på lasthållaren. Funkar mycket bra, ännu bättre om man har någon vagga under med hjul så blir den flyttbar också.
Tycker det känns som en fördel att karossen står i plant läge på golvet (här med taket nedåt) utan risk att bygga in skevheter eller spänningar. Stagning invändigt behövs ändå.
Mvh/ BOA
Användarens profilbild
LittleScratch
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 17:33
Ort: Bromölla

Re: Välta karossen vid svetsning

Inlägg av LittleScratch »

Jag ska inte byta ut hela golv eller nåt sånt. Blir lite svetsning av torpedväggen, lite på nån balk,bakramens infästning mot karossen o bagagerums golvet. Behöver jag staga upp karossen för detta jobbet? Då inräknat att man välter karossen på sidan.
http://www.garaget.org/alx_m

(\__/)
(>'.'<)
(")_(")
Skriv svar