bränslepump! akut!

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

bränslepump! akut!

Inlägg av 1275GTclubman »

hej. var och kollaade en tjejkompis brossas mini -94 i dag. tydligen fel på soppa pumpen jag meckar vanligt vis inte "ny" mini så detta var något nytt fumpf*n sitter ovanpå tanken dvs mycket trångt lyckades rucka på kablarna mäta lite och banka liv i den. den surrade och bilen gick fint och perfekt. precis när jag packat ihopa och bilen gått 3-4minuter så dör den och soppa pumpen är sten död den med. HJÄLP. jag har stått ute och inte haft plats eller tilfälle att dra in den i min verkstad så jag behöver några tips så jag slipper stå ute och huttra och leta mig igenom allt om det nu inte är nödvändigt!
så pumpen startade gick 3-4min sen dog den och vill inte gå igen inte ens om man knackar på den.
tips? någon med liknande fel? ös på med ideér bara :D
mvh johan
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av Litenmentuff »

TIPS 1!
tjejen försöker bara utnyttja dig :mrgreen:



TIPS 2!

vänta tills våren kommer! :lol:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av 1275GTclubman »

ja de e väll klart hon e ju kvinna;)
men ett elchema hadde vatt fint att få tag i detill en 94.a jag har bara till dom gammla.
någon som har ett på lager?
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av MinMorris »

Finns det inte elschema i haynes manualen? Har för mig det. Den finns i pdf-format på nätet. Googla, ta hem, skriv ut...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av jonas »

Om du lyckades "banka" liv i pumpen har du gissningsvis sånt-där-som-blir-när-bilen-står-länge-grejs :mrgreen: på de mekaniska delarna i pumpen. Ta bort pumpen, plocka isär å gör rent. Eller skaffa ny pump.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av minimini »

precis tror inte det är elfell, inne i pumpen sitter typ brytare o dom blir brända med tiden ta los pumpen o bytt dom så funkar det nock igen :D
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av Ola »

e du säker på det inte ska va så.. om jag inte minns helt fel så går pumpen några sekunder(bygger upp tryck) sen stannar den och startar sedan när motorn startar.
Sitter ett styrdon till pumpen,
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av 1275GTclubman »

ja jag få allt ta mig en närmare titt nu när snö,n är på väg bort, som sagt fullt i verkstaden. men det hela löser sig. tack alla
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av Hans L »

Det hela verkar som ett pumpfel men det kan även vara fel i andra änden! På kojor med insprutning sitter en "IFS switch" (= Inertia Fuel Shut-off switch). Denna sitter i motorrummet, på torpedväggen, på bilens vänstra sida ungefär rakt ovanför pedalerna. På denna har du en gummidutt med en brytare under. Pressa på brytaren så att det är helt säkert så att denna IFS inte ger glappkontakt. Brytaren är till för att slå ifrån pumpen om det råkar ta tvärstopp mot något men kan även småjävlas om kojan haft en lite mer än vanligt skakig upplevelse.
Om inte annat så är det enklare att leta fel där! :D
Hans L
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av 1275GTclubman »

Hans L skrev:Det hela verkar som ett pumpfel men det kan även vara fel i andra änden! På kojor med insprutning sitter en "IFS switch" (= Inertia Fuel Shut-off switch). Denna sitter i motorrummet, på torpedväggen, på bilens vänstra sida ungefär rakt ovanför pedalerna. På denna har du en gummidutt med en brytare under. Pressa på brytaren så att det är helt säkert så att denna IFS inte ger glappkontakt. Brytaren är till för att slå ifrån pumpen om det råkar ta tvärstopp mot något men kan även småjävlas om kojan haft en lite mer än vanligt skakig upplevelse.
Om inte annat så är det enklare att leta fel där! :D
super! stort tack hans! jag e ju inte van vid sånt här "modernt" mög :lol:
två sladdar och en glassäkring är mer min melodi!
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av e98jole »

Har råkat ut för exakt samma problem med min 96:a.
Den startar och är igång 2-3 sekunder sen dör den. Det är precis som pumpen bara lägger av och att den bara kör på det trycket som pumpen byggt upp i början. Den startar dock alltid igen, i bästa fall kan den vara igång ett par minuter.. Till saken hör att den stått stilla ca två månader. Säkringen gick till bensinpumpen 2-3 gånger för ca 2 månader sedan men då var det bara att byta den sen gick det igen. När jag nu äntligen fick tummarna ur och undersöka felet har det alltså dykt upp ytterliggare fel!

Glapp i IFS-switchen låter som ett långskott, har någon råkat ut för det alltså?

-> Johan, har du fått rätt på din brors bil. Isf, vad var felet?

Mvh,
Jonas
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av e98jole »

Det känns som jag kommit en bit på vägen men inte hela vägen fram..

Nu startar bilen, varje gång som en klocka. Den är igång ett par minuter sen dör den.. Jag behöver fler tips!

IFS-switchen har jag smöjt upp och det gjorde ingen större skillnad.

Är det någon som haft problem med reläet till bränslepumpen? Någon som har koll vad det kostar?

/Jonas
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av Magna-Flash »

Rostflagor i tanken som stoppar upp i filtret? När pumpen sen slutar pumpa (=du stänger av motorn) fladdrar flagorna iväg - och nästa gång du startar får bilen soppa ett tag till...
Hände mig en gång på en gammal Polo - fick stanna varannan kilometer och lossa bränsleslangen
och blåsa med munnen (gott med bensin) bakvägen - sen gick det att köra nåra km till... :mrgreen:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
e98jole
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 oktober 2008 kl. 22:33
Ort: Åstorp

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av e98jole »

Tänkte i samma banor men filtret är bytt sedan några veckor tillbaka men det hjälpte inte..

Det verkar som pumpen stänger av helt enkelt. Vad det beror på är en annan sak. Jag kommer inte åt att mäta på själva pumpen och reläet är inbakat i ett reläpaket så man kommer inte åt att mäta..

Någon som vet vilka kontakter man ska mäta på från reläpaketet?
Alternativt, någon i 042-området som vill vara schysst att låna ut sitt reläpaket för test?

/Jonas
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Re: bränslepump! akut!

Inlägg av 1275GTclubman »

klart du kommer åt på pumpen det är en fråga om vilja :twisted: dra av kablarna från kontakten och mät på dom så gorde jag iaf.
Austin Mini 1275GT-1975

Alfa Romeo 156 sp3 2,5 v6 24V
Skriv svar