Sida 1 av 1

Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 11 februari 2009 kl. 18:43
av optus
Hittade den här annonsen på nätet:
http://www.diodhuset.se/

Diodlampor för bak - broms och parkeringsljus.
Verkar bra. Nån som kollat redan?
Optus

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 11 februari 2009 kl. 18:51
av 1275GTclubman
det var ju ganska fräcka saker! hålbarheten bör ju vara betydligt längre en på en lampa så detta kan ju vara ett bra alternativ! men å andrasidan har jag inte bytt en enda lampa på 4år i kojan så det funkar med vanliga med 8)

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 11 februari 2009 kl. 19:13
av MinMorris
Underbart!
Den ligger nu i favoriter så jag inte glömmer bort den! Lampa till innerbelysning för ca 50:-... Nästan så jag måste resa mig upp och springa ut i garaget för att mäta lampan som sitter där! =)

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 11 februari 2009 kl. 19:49
av Magna-Flash
Vissa finns även på Biltema... Har köpt nåra själv och har "lite bra att veta"-info:

LED-lampor av denna typ lyser bara "åt ett håll" (inte rundstrålande), så det funkar inte speciellt bra
som tex kupé-belysning (och snurrar dom "fel" i sockeln för nummerplåten blir det så gott som nattsvart)
Bild

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 11 februari 2009 kl. 21:09
av MinMorris
Allt har ju sina nackdelar... hmmm. får tänka efter en gång till...

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 12 februari 2009 kl. 15:24
av Hylsan
Eller så löder man egna och använder lysdioder med större spridningsvinkel. :)

Det man får tänka på är att man måste byta blinkers-relä om man slänger på lysdioder i blinker etc.
Köper man färdiga så finns det de lampor som har inbyggda motstånd för att dra lika många watt som en vanlig glödlampa (detta för att relät ska kunna dra). Men då tycker jag man förlorar hela poängen, mindre ström mindre soppa.

Nu har jag simplificerat detta lite med tanke på att alla ska kunna förstå lite vad jag menar.

/Hylsan

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 12 februari 2009 kl. 21:48
av Manne
Hylsan skrev:Eller så löder man egna och använder lysdioder med större spridningsvinkel. :)

Det man får tänka på är att man måste byta blinkers-relä om man slänger på lysdioder i blinker etc.
Köper man färdiga så finns det de lampor som har inbyggda motstånd för att dra lika många watt som en vanlig glödlampa (detta för att relät ska kunna dra). Men då tycker jag man förlorar hela poängen, mindre ström mindre soppa.

Nu har jag simplificerat detta lite med tanke på att alla ska kunna förstå lite vad jag menar.

/Hylsan

Ursäkta "Hylsan"men nu bröt jag ihop totalt .......... Byta till lysdioder för att få ned förbrukningen, det som blinkers, bakljus, bromsljus etc. drar i soppa är nog mindre än det som ångar ur medans du tankar :)
Bättre slopa värstingstereon, låta bli att blinka (det gör ju 50% av bilisterna ändå) eller köra utan halvljus. De sistnämda kan ju dock kosta i form av böter.
/ m

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 13 februari 2009 kl. 13:35
av Hylsan
hehe...du har väl hört talats om uttrycket "många bäckar små..." :D

Naturligtvis menar jag inte att man får ner soppaförbrukningen flera dl.

Men det är endå sant att ju mindre ström desto mindre drar bilen, sen är ju resten relativt.

Om man höftar så ligger en normalbil på ca 20w per lampa (4xblinker, 2xbakljus, 2xbroms) 160w totalt och kör man med lysdioder så får man säkert ner det till 16w om inte ännu mer. Även om inte alla är 20wattare så blir förhållandet liknande.

Nu pratar jag helt utan att ha genomfört någon direkt undersökning i frågan utan bara tar lite siffror ut luften som jag tycker inte är helt fel. Sen om dessa är jämnförbara just när det kommer till hundkojor vet jag inte.

Förutom de som är sagt här innan att det finns vissa moduler som inte innehåller LEDs med någon större spridningsvinkel så utvecklas detta ständigt. Såg lite snabbt att de hade varmvita LEDs på kjell o co för en tjuga som hade strålningsvinkel på 80grader och bra styrka. Vet även att det finns led-lampor som har leds kopplade som en "kub" och då kompenserar för allt tjafs om strålningsvinkel.

/Hylsan

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 13 februari 2009 kl. 13:37
av Hylsan
lite "fakta" och saker att tänka på från Biltemas sida;
LED-lampor, 12 V
LED-lampor drar betydligt mindre ström, endast 5-10 % av vad traditionella glödtrådslampor behöver. De har dessutom en avsevärt längre livslängd och de är mycket mer stöttåliga.
OBS:
- Vid montering av LED-lampor i blinkers måste speciellt blinkrelä avsett för LED-lampor monteras.
- Vid montering av LED-lampor kan glödtrådsvakten reagera.
- LED-lampor är polaritetsberoende (plus och minus måste placeras korrekt).
- Vid montering av LED-lampor med sockel S 8,5 (rörlampor) som inte genast fungerar, prova då att vända dem åt andra hållet.
- LED-lamporna fungerar ej på fordon med omvänd polaritet, d.v.s. plusjordade fordon.
- LED-lampans sockel = minus (-), LED-lampans bottenkontakt = plus (+).
/Hylsan

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 13 februari 2009 kl. 17:58
av Manne
Om jag haft kvar min gamla Husqvarna 125 CR så hade jag nappat direkt. Vet inte hur många bakljuslampor som vibrerade sönder. Bytte typ varje vecka..
/ m

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 25 februari 2009 kl. 22:31
av mogge_persson
en annan sak som är bra att veta om dioder i skyltbelysning (och kanske generellt) är att de inte gillar minusgrader och fukt, har kört med led i skyltbelysningen på min passat i vinter men då de börjar blinka disco är man inte lika fachinerad längre och dessutom inte efter att ha bytt ut 3 par på 1,5 månad pga att jag trott att jag haft otur med kvalité men som visat sig vara vinterns fel :( (hörde med leverantören vad som var fel och fick då till svar att det var kyla och fukt som hade orsakat mina fel.)
har även det i positionsljusen där det är w5w sockel, men där verkar de fungera bättre.

Re: Diodlampor till gamla fattningar

Postat: 26 februari 2009 kl. 08:51
av Hylsan
intressant, intressant...

Bra med praktiska erfarenheter.

/Hylsan