Cooper 997/998 bromsar

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Minirules
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 december 2004 kl. 14:49
Ort: Borås

Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av Minirules »

Sitter på en uppsättning 997/998 cooper bromsar med 7" skivor som jag har funderingar på att montera på min traveller när jag har kommit så långt i renoveringen men har lite funderingar som ev. någon har svar på.

Har läst ngn stans att de inte är mkt bättre än vanliga trummor dvs ingen ide att montera?
Med cooper bromsar klarar man sig utan bromservo?

Eftersom skivorna är kass till dom och nya är riktigt dyra så med lite kalkylation så är det billigare att köpa cooper S skivor och svarva ner dessa och så nya hjulnav och givetvis nya rulllager som man ändå måste byta och så slipper man ju spacers för dom feta hjulen :-)
Frågan där är om det går ? Har läst om det ngn stans för länge sedan men har glömt var det var.

I mitt sökande efter svar hittade jag dock en riktig bra sida med sprängskisser i pdf format på det mesta på minin.: http://somerford-mini.co.uk/pdfs/index.html

Någon novis som har några svar ?

/Patrik
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av Manne »

Har oxå hört att bromsverkan inte blir nämnvärt bättre än med trummor. Finns ju dock folk som kört racing med trummor och det gick tydligen fint om man bara tog upp lite lufthål i dem för kylningen. Man slipper ju dock justeringen av backarna med Cooper skivbromsar. Ja, de är avsedda för att köras utan servo. Skall köra Cooper bromsar på min, dock ej monterat dem ännu.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av bulten08 »

kör cooper bromsar på min bil som hade trummor förut och tycker att det är en klar skillnad samt att bromsarna inte mattas av lika fort sen kan man ju köpa lite värre bromsbelägg så blir det ju ännu lite bättre, sen 500 kr per bromskiva är väl inte dyrt. jag fattar inte det här med folk som kör koja och tycker det är dyrt men jämför vilken annan Svensson bil som helst och så ser du att i de flesta fallen är mycket mycket dyrare delar till dom än till kojan./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av Manne »

bulten08 skrev:kör cooper bromsar på min bil som hade trummor förut och tycker att det är en klar skillnad samt att bromsarna inte mattas av lika fort sen kan man ju köpa lite värre bromsbelägg så blir det ju ännu lite bättre, sen 500 kr per bromskiva är väl inte dyrt. jag fattar inte det här med folk som kör koja och tycker det är dyrt men jämför vilken annan Svensson bil som helst och så ser du att i de flesta fallen är mycket mycket dyrare delar till dom än till kojan./marcus
Tycker också det är billiga delar tillkojan + att till vilken annan gammelbil kan man köpa i princip alla reservdelar. Ofta dessutom i olika prisklasser/kvalité. Är nog bara gamla luftkylda VW som finns lika mkt nytillverkat till. Nytillverkade trösklar till min Alfa -67 gick ca 800:- st, för 15 år sedan!
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av minijanne »

Hehe, till och med min fru tycker att reservdelarna till kojan är billiga :lol:
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av crowan »

Jag kör också med cooper bromsskivor, jag har iofs inte kännt skillnaden med trumbromsar. Men det är bra bromsar och man behöver ingen servo.
clubman 1330
Minirules
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 december 2004 kl. 14:49
Ort: Borås

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av Minirules »

Låter som att cooper bromsar är lika bra eller bättre än vanliga trummor iallafall.
Håller med att minidelar är riktigt billigt i jämförelse med nya bilar som i en del fall tar ockerpriser för en del delar.
Tänkte bara gör en liten besparing när man ändå håller på. Givetvis så är det ultimata att köpa en konverteringssats med 4 kolvsok då allt är nytt och bromsförmågan är bättre mm. Men av kostnadsskäl så försöker man hålla nere på kostnaderna. Fick bilen i lådor och karossen var hyfsat bra föråldern (-68) men givetvis en hel del att laga ändå men all mekanik är slut på den vilket gör att det kostar en slant att få ihop den. Sen när den kommer ut på vägen igen någon gång så blir det ju givetvis lite trim under huven. :D

/Patrik
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av mini2fast4u »

Kan säga att offsetet inte är samma på cooper 998 mot cooper S skivorna, Dessutom är det en klar skillnad på cooper 997 och 998 skivbromsar! 997ans bromsskivor va tunnare, samt med en annan typ av ok och mindre hjärtformade belägg! Cooper 998 bromsarna ger en klar förbättring gentemot trumbromsar då trumbromsarna fejdar efter bara ett par fullgasbromsningar!!!
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Minirules
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 december 2004 kl. 14:49
Ort: Borås

Re: Cooper 997/998 bromsar

Inlägg av Minirules »

Visste inte att det var skillnad mellan 997 och 998. Gissningsvis är det 997 då skivorna är lövtunna men det kan ju vara av en annan orsak med...
Offsetten går ju iof justera om den är innåt med distans... Slutar kanske med att man sitter där med sönderskruvad framvagn och får handla nya grejer.
Man måste ju kolla om det går.
Är en bit kvar innan jag kommer dit. Först ska framvagnen blästras och sen galvas så att man förhoppningsvis slipper rosten ett tag.

Tack för alla svar å jag tar gärna emot fler.
/Patrik
Skriv svar