fuel cap

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

fuel cap

Inlägg av MinMorris »

Fuel cap, filer cap, petrol cap, fuel filler cap. Fanns några olika benämningar på tanklock. På min bil sitter det ett tanklock som absolut inte passar in, finns lås men nyckeln är borta. Kommer att köpa ett nytt och funderar på om man ska köpa en billig på biltema med lås eller något riktigt vackert. Spanat in den fina lyx modellen från minispares :
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34637

Men jag förstår inte vad de menar med:
"Flat racing type cap with large opening catch in chrome with collar To fit the collar for this cap you will require 10mm(0.3937")just over 3/8" of petrol tank neck accessable above the body seal to allow fitment,many later cars do not have this much neck protruding so check first. "

Vad exakt är det man behöver kolla? Någon som vet?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: fuel cap

Inlägg av timppa »

För mig låter det som den delen som sticker upp ovanför tätningen, dvs se till så du har 10mm rör som sticker upp ovanför din tätning.

Jag kör med www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37207 och det var inga problem med att få dit,
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: fuel cap

Inlägg av MinMorris »

timppa skrev:För mig låter det som den delen som sticker upp ovanför tätningen, dvs se till så du har 10mm rör som sticker upp ovanför din tätning.

Jag kör med http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37207 och det var inga problem med att få dit,
Ja, varför inte. Slippa strula. Ska se hur mitt tanklock och det ser ut först men annars slår jag nog till =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: fuel cap

Inlägg av MinMorris »

Vad är bäst? Alloy eller chrome? Vilket håller längst, vilket är snyggast?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: fuel cap

Inlägg av minijanne »

Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: fuel cap

Inlägg av MinMorris »

minijanne skrev:Den här har jag:http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=33983&title=PETROL%20CAP%20LOCKING%20STAINL...

Snygg, funkar och är billig!!
Non-vented? Är det något viktigt som man behöver kolla upp om man behöver? Något strul vid installationen eller var det i princip bara att trycka dit?

Mina kofångare är kromade och det ser ut som kromet har spruckit. Är detta ett normalt fel? Är det det som är nackdelen med kromade saker? Varför spricker det? Många frågor =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: fuel cap

Inlägg av Manne »

MinMorris skrev:
minijanne skrev:Den här har jag:http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=33983&title=PETROL%20CAP%20LOCKING%20STAINL...

Snygg, funkar och är billig!!
Non-vented? Är det något viktigt som man behöver kolla upp om man behöver? Något strul vid installationen eller var det i princip bara att trycka dit?

Mina kofångare är kromade och det ser ut som kromet har spruckit. Är detta ett normalt fel? Är det det som är nackdelen med kromade saker? Varför spricker det? Många frågor =)
Krom som spricker brukar bero på dålig kvalité, eller förmodligen lagret som ligger under själva kromet. Har själv varit med om ett par krökar till MC:n som flagnade i stora sjok vid första "uppvärmningen".
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: fuel cap

Inlägg av MinMorris »

Manne skrev:Krom som spricker brukar bero på dålig kvalité, eller förmodligen lagret som ligger under själva kromet. Har själv varit med om ett par krökar till MC:n som flagnade i stora sjok vid första "uppvärmningen".
/ m
Kan såna skador gå på garanti eller måste man höra med försäljaren? Om det finns risk för sådana skador så slår jag nog hellre till på alloy... Vad exakt är alloy? Slog upp det och fick det till sammanslagning av metaller?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: fuel cap

Inlägg av minijanne »

Alloy=legering=blandning av två eller flera metaller. Uttrycket brukar dock användas för aluminiumfälgar.

Kromningn är en ganska (läs:jävligt) dyr process om man ska göra det rätt så i många fall fuskar man och säljer skit-kromade detaljer dyrt eller så gör man som MiniSpares har gjort med till exempel sina ful-kromade bakluckegångjärn: man informerar om att det är skit och sänker priset så det blir så billigt att man kan köpa nya om fem år när kromet börjar släppa - slit-å-släng-principen.

När det gäller chrome eller alloy så skulle jag tro att de menar "finishen" dvs utseendet: den som kallas "chrome" är blankpolerade medan den som heter "alloy" har en borstad, aluminiumliknande, yta.
Användarens profilbild
crippa75
Inlägg: 166
Blev medlem: 11 juli 2005 kl. 11:54
Ort: Stockholm, Älvsjö/Farsta/Vantör

Re: fuel cap

Inlägg av crippa75 »

Mitt tips blir att köpa det billigare alternativet för 1/3 av priset:
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=42148

Sitter på min bil och ser då ut:
http://www.garaget.org/?car=95320&image=916393
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: fuel cap

Inlägg av MinMorris »

Citat "To fit the collar for this cap you will require 10mm(0.3937")just over 3/8" of petrol tank neck accessable above the body seal to allow fitment,many later cars do not have this much neck protruding so check first. "
Är osäker på om jag har så mycket eller vad för ålder på bilen de menar. Och som sagt, krom är väldigt dyrt att göra, men det går att "fuska" för att tillverka det billigare. Vid "fusk" spricker kromet efter några år och det vill jag helst slippa. Vilken årsmodell har du? Hur länge har du haft tanklocket? Märkt av några problem?
Edit: Den du visa saknade lås. Och Sverige idag är inte Sverige för 15 år sen. Kommer ihåg en period där vi inte ens behövde låsa dörren till huset. Riktigt så "svensk" är man inte längre....
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: fuel cap

Inlägg av G13B »

Jag köpte det kromade får några år sen, usch vad äckligt kines kvalité det kändes, och tungt!
–gav bort det i julklapp till grannen :mrgreen:

Köp aluminium,förmodligen tusen gånger bättre (jag har alu nu men bugpack)
Skriv svar