Soppa-förbrukning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Soppa-förbrukning

Inlägg av minijanne »

Min clubman -71:a dra ca. 1 liter (bensin) milen!!! Kan väl stå ut med det eftersom man inte kör sååå mycket men det vor kul att få ned det - har två teorier som jag tänkte testa - förgasarinställningar och tändning. Förgasaren ska jag plocka isär snart och då utgår jag väl från "gruninställningar" enligt Haynes. och brytarna får jag nog ta en titt på åxå.

Är det nån som har några handgripliga tips på åtgärder som kan minska förbrukningen - förutom att köra mindre och vara lätt på foten:) Även tips ang förgasar- och brytarinställning tas tacksamt emot. Har funderat på brytarlöst men jag har 25D-fördelare och hittade ingen på 4x4 :(
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av _clubman_ »

viktigt vid vinter är förvärmning av insug och dämpkolvhuset! sen kolla olja i dämpkolven.. sliten nål? rätt nål? rätt flottörnivå? pröva hälla i k-sprit? fryser den i insug så får dom mycke soppa! sen kolla tändning brytare stift....

tror nästan det mest effektiva är att lugna ner sig i gasandet med... :cry:
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av minijanne »

Tillägg: det går som en klocka!!! Inga problem på den fronten. Startade efter två crank när det var 14 grader kallt! Så det är därför jag är lite ambivalent till hur jag ska närma mig problemet. Jag vill ju inte ha en svårstartad och hostig koja som drar en halvliter.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av Litenmentuff »

inga tips å råd men jag ska nog kolla nästa tank hur mycket kojjan drar också kommer med status rapport. då jag har sommardäck på så kör jag mest när det är barmark så just nu blir det inte så mycket tyvärr.

kan medela att 0.5liter olja per 20liter bensin drar min dock :) ungefär ibland mer eller mindre..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av cooperS »

Jag körde min 1275 med dubbla SU 11/4 fram och tillbaka till Gotland på 0,62. Ignitor tändning och 25D fördelare.
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av Mini Maz »

Jag skulle rekommendera en ny fördelare och ev ny, eller renoverad förgasare. En brytarlösa fördelare finns tex på minispares, själv funderar jag på en 123 fördelare därifrån. Så boven i dramat är nog fördelaren och förgasaren.

//
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av minijanne »

Mini Maz skrev:Jag skulle rekommendera en ny fördelare och ev ny, eller renoverad förgasare. En brytarlösa fördelare finns tex på minispares, själv funderar jag på en 123 fördelare därifrån. Så boven i dramat är nog fördelaren och förgasaren.

//
Förgasaren är på gång att renoveras. Fördelaren - jag tänkte (ska) byta lock och spetsar - sen får vi se om det räcker eller om hela packet måste bytas. Men en 123 blir det nog inte - för mycke pengar.

Tack för alla tips!

/janne
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av MinMorris »

Jag har försökt renovera min förgasare men tror det blev ännu sämre med nya saker blandat med gamla slitna. Bytte standardsakerna som följer med i nåt kit fårn minispares. Men det är glapp i choken och i gasen och nu fastnar nålhuset ibland när man chokar, så även om en ny förgasare kostar nån tusing så tror jag det är värt besväret. Att ställa in en sliten är inget jag rekommenderar.
Ska nog också försöka ge mig på brytarlöst system då det verkar vara pålitligare och slits inte på samma sätt.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Buffon_Mk3
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 augusti 2006 kl. 23:47

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av Buffon_Mk3 »

3pers ink. förare, 20kg packning ner till Varberg ifrån Alingsås. 2L/mil bensin, hela resan: 3L motorolja.
rivit bort den motorn nu och skaffat mig en 1275:a som ligger i delar som renoveras:) tänkte att sådan förbrukning inte fungerar i längden;)
Buffon_Mk3
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 augusti 2006 kl. 23:47

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av Buffon_Mk3 »

Ps, Den gick som ett skott!
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Soppa-förbrukning

Inlägg av G13B »

Buffon_Mk3 skrev:3pers ink. förare, 20kg packning ner till Varberg ifrån Alingsås. 2L/mil bensin, hela resan: 3L motorolja.
rivit bort den motorn nu och skaffat mig en 1275:a som ligger i delar som renoveras:) tänkte att sådan förbrukning inte fungerar i längden;)
Låter precis som min gamla surfbuss jag hade när jag var yngre, 2-3 liter milen + 1 liter olja vid varje tankning
fast detta var vid fullgas + ett jädra lass på taket , ha ha 2.0 insprut på kanske 60 hk :mrgreen:
Hade den som enda bil, fick köra med en mössa på växelspaken på vintern, hade givetvis döskalleknopp av järn från hobbex 8)
Skriv svar