varmluft till motorn

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
albnid7901
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
Ort: Halmstad
Kontakt:

varmluft till motorn

Inlägg av albnid7901 »

Är det någon som provat att montera bort röret som går från motorn/förvärmningsburken till luftfilterburken?Man vill ju alltid sträva efter att ge motorn så kall luft som möjligt...

Varför ser det ut så här på kojan?

Kommer den gå skumt om man drar en slang som ger motorn frisk kall luft istället?
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69

"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: varmluft till motorn

Inlägg av minijanne »

Vill man?
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: varmluft till motorn

Inlägg av lennie »

motorn tar bara luft därifrån när den är kall, då vill den ha varm luft för att få upp motortempen fortare. jag har inte kollat på kojan men på det flesta bilar tar den kalluft igen när motorn blivit varm. Du kan ta bort den om du vill men den har en funktion.
Användarens profilbild
albnid7901
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: varmluft till motorn

Inlägg av albnid7901 »

ja det vill man. Kall luft är syrerikare och ger bättre effekt. Detta gäller kanske främst på större motorer...
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69

"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: varmluft till motorn

Inlägg av Ola »

lennie skrev:då vill den ha varm luft för att få upp motortempen fortare.
helt fel ...
funktionen e för att du inte ska få is proppar i förgasaren när det e vinter, är mycket vanligt fenomen.
K sprit funkar med . vissa kojor hade även en värme tråd mellan insug å förgasare för att motverka detta.



/Ola
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: varmluft till motorn

Inlägg av lennie »

Ola skrev:
lennie skrev:då vill den ha varm luft för att få upp motortempen fortare.
helt fel ...
funktionen e för att du inte ska få is proppar i förgasaren när det e vinter, är mycket vanligt fenomen.
K sprit funkar med . vissa kojor hade även en värme tråd mellan insug å förgasare för att motverka detta.



/Ola
Tack ola, nu vet jag nått nytt. Jag tyckte min version lät rätt men när jag tänker efter så har jag bara haft den slangen på förgasar bilar.
Användarens profilbild
albnid7901
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 juli 2008 kl. 16:51
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: varmluft till motorn

Inlägg av albnid7901 »

OK. Så använder man enbart bilen på sommaren så kan man alltså montera bort denna slang och fixa sig ett kalluftintag till knasaren istället eller? :roll:
_________________________________________________________________________
Austin Mini -75 Happy Birthday Mini. Nummer 63 av 200
HSV:Hundkoja Support Veichle Vespa Sprint -69

"Om allt verkar vara under kontroll så kör du inte tillräckligt fort".
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: varmluft till motorn

Inlägg av Ola »

japp , så mycket kall luft den bara kan få. ger bättre förbränning.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Skriv svar