The Poodle

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

The Poodle

Inlägg av minijanne »

Nu har jag suttit och velat i sex månader men nu får det vara dags - jag öppnar en projekt-tråd för min lilla vän - The Poodle. Köpte kojan i somras. Lackad och klar men utan inredning. Det är min första koja och då, i somras, visste jag ingenting om kojor - förutom att jag hade en på parkeringsplatsen :D. Det första jag fick göra var att rulla upp den till JANA i Bålsta för byte av koplings- och bromscylinder så att jag skulle kunna köra den. Sen dess har bilen genomgått några smärre förvandlingar - både på utsidan och insidan.

Idag satte jag på vinterkläderna: två Clearway Butler Rally. Det var redan hål i kofåndaren så jag tänkte att vaff, jag kan väl lika gärna trycka dit några - om inte så för att få lite xtraljus över nattmörkret som råder sen två månader - jag vill ha snö!! Fick också tag på en "mufflette". Så den lilla rackaren inte ska bli snuvig :)

Bild
Senast redigerad av minijanne den 17 december 2008 kl. 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: The Poodle

Inlägg av Litenmentuff »

skoj skoj!!
såg tufft ut med extra lysena lite rally stuk.. men "blöjan" bakom vettefan? :wink:


och ja du får gärna ta en massa bilder och lägga upp också.. :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: The Poodle

Inlägg av jonas »

Härligt stuk!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Inlägg av minijanne »

den lilla hundkojan... :P

Bild
Senast redigerad av minijanne den 17 december 2008 kl. 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: The Poodle

Inlägg av Litenmentuff »

haha stört skön mini replica av din kojja :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: The Poodle

Inlägg av Hylsan »

fin clubman du har där!

du får skriva dit reg-nummret på den lille :)

Förresten, varför 'The Poodle'??

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: The Poodle

Inlägg av minijanne »

Hylsan skrev:fin clubman du har där!

du får skriva dit reg-nummret på den lille :)

Förresten, varför 'The Poodle'??

/Hylsan
Vågar inte skriva på fri hand. Jag letar efter bokstäver som man hade till modellbyggsatser, alternativt (jvlgt) små självhäftande bokstäver, nån som vet var man kan hitta såna? HAr kollat med the-local-modellbyggsats-affär men dom hade inget. Bokstäverna ska va ungefär 1,5 mm höga.

The other poodles:
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

The Poodle - What I got...

Inlägg av minijanne »

Så här såg den lilla rackaren ut när jag köpte´n i slutet av juli. Nylackad (tidigt 2007). Motorn är i orginalskick, den rullar på rätt bra, normalt underhållen och svårstartad när den är kall och fuktig. Men så ska det ju vara :). Inga kofångare, varken fram eller bak, fästen bak borttagna, vet inte varför. Hydro-dämparna fick jag pumpa upp (den går ju ganska lågt. Den är ju klart mycke skönare att köra nu men jag saknar "low-rider"-stuket (kanske tömmer ur lite fram emot sommaren :lol: .

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Kofångare

Inlägg av minijanne »

Det första jag tog itu med var att styra upp kofångarna. Fick med bak och fram-fångare men den främre var rätt tillknölad och dessutom saknades "underliggare". Jana var behjälplig och plockade fram en hyfsad fångare ur gömmorna, där hittade han också ett par underliggare och efter lite trixande var allt på plats - ett riktigt lyft.
Bild

I samma veva åkte "POODLE"-plåten på.
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Inlägg av minijanne »

Stolarna var i bra skick och klädda i blå galon men eftersom jag ville ha hela inredningen i svart så fick dom åka ut och ersattes med ny klädsel från Eurotrim (http://www.eurogenn.co.uk/eurotrim/index.html).

Före:
Bild
Instrumentbräda saknades.
Bild
Efter:
Måste fixa nya bälten bak - i svart!
Bild
Instumentbrädan är hembyggd:
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Inlägg av minijanne »

Golvet var i mycket bra skick så det enda jag gjorde var att plugga alla hål och dra över det med tre omgångar hammarlack. Sen ljudisolerade jag med 20mm ljuddämpningsplatta från Biltema. Under den här perioden gick den under smeknamnet "Kylskåpet" - undrar varför? :lol: :lol:
Bild
Bild
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Verkstan

Inlägg av minijanne »

Allt jobb utfördes antingen på gårdsplanen framför radhuset -
Bild

Eller i "verkstan" (källarförrådet) -
Bild

Har nu fått en något bättre tillvaro när jag får låna en grannes garage vid behov - har inte meddelat henne ännu att behovet är att stå inne hela vintern :lol:
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Inlägg av minijanne »

Defilering bredvid grannen (inte samma granne som jag lånar garage av). Hon envisas med att påstå att vi har samma bil - jag försöker förklara... :twisted:
Bild
Bollocks
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 december 2008 kl. 18:16

Re:

Inlägg av Bollocks »

minijanne skrev:Defilering bredvid grannen (inte samma granne som jag lånar garage av). Hon envisas med att påstå att vi har samma bil - jag försöker förklara... :twisted:
Bild
gamla kojjorna är helt klart snyggast!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: The Poodle

Inlägg av Hylsan »

Bra jobbat med clubmannen!
Ser riktigt bra ut!

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar