Bälten bak.

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Bälten bak.

Inlägg av dizapear »

Hej alla bilkunniga!

Jag skall reg-besiktiga min koja till våren, och kom plötsligt på att bilen inte har bälten bak. Va jag kan se har den hellre inte fästen för bälten bak. Det är årsmodell 1980 och enligt min bror om köpte bilen när den importerades från england så var det inga bälten i bilen då....
Stämmer detta?

Prata med vägverket och de säger att jag måste ha bälten bak. Jag kan söka om dispans för 2-punktsbälte bak, men de ser helst att jag har 3-punkt. hur gör jag nya fästen för bälterna? Finns det regler för sånt? Har nån en beskrivning(gärna med bilder)?
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Bälten bak.

Inlägg av Mini Maz »

Hej du!

Har också en mini från england, dock en 78. Så det stämmer dom hade inte 3-punkts rullbälten bak i england då. Jaa, du måste ha "bältestorn" ett torn som finns till koja för att fästa bältet i bak och du måste ha rullbälten bak. En till grej med regbesiktningen, du måste ha ett chassinummer instansat i golvet bakom förarstolen eller i en högerstyrd koja bakom passagerarstolen, ett rent helvete att stansa in :twisted: Sen när man skulle regbesikta så kändes det som besikningsgubbarna tyckte allt va fel.. men det är inte omöjligt att genomföra, men jag tyckte att det var lättare att byta till en äldre kojas papper. Glöm inte att byta till andra lysen och ställa in dom rätt.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bälten bak.

Inlägg av minijanne »

Här är en länk till VV. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858

I paragraf 30 hittar du vad som gäller för bilbälten. Om bilen är importerad eller svensksåld har inget med saken att göra - är den svenskreggad så är det det här som gäller.
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Bälten bak.

Inlägg av johan_palm »

går med två punkt.....
har jag i min förvisso är min en 73:a men det räckte sa de till mig...
Krillesew
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2008 kl. 19:56
Ort: Göteborg

Re: Bälten bak.

Inlägg av Krillesew »

Det här har inte med bälten att göra, mer med registering. Jag fastnade i Vägverkets lilla skrivelse angående hastighetsmätare: när ni registerar engelska bilar hur gör ni med hastighetsmätare; efter 1970 ska mätaren visa Km. Jag letar efter en ny mätare som visar km, men har inte hittat någon.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Bälten bak.

Inlägg av MinMorris »

Får man itte skriva dit själv? 30mph är ca 50kmh. 60 ca 100kmh osv. Lite frystejp över mätaren, eller mer avancerat, gör en cirkel i paint och skriv ut... Allvarligt, men vet inte om det går att öppna mätaren och bara byta pappskivan? Är ju en bra start om man bara vill ha genom den och godkänd. Sen kan man ju alltid leta efter original senare.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Bälten bak.

Inlägg av johan_palm »

jo du får markera själv.
Med en vit penna t.ex

Så gjorde syrrans kille på sin F-100 tills han hitta en mätartavla
Krillesew
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 oktober 2008 kl. 19:56
Ort: Göteborg

Re: Bälten bak.

Inlägg av Krillesew »

Jo, har tänkt på det. Men jag var lite snabb (?!) men efter att letat som tusan tänkte jag att jag gör ett försök till på Minispares. Och där fanns den ju...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bälten bak.

Inlägg av minijanne »

Krillesew skrev:Det här har inte med bälten att göra, mer med registering. Jag fastnade i Vägverkets lilla skrivelse angående hastighetsmätare: när ni registerar engelska bilar hur gör ni med hastighetsmätare; efter 1970 ska mätaren visa Km. Jag letar efter en ny mätare som visar km, men har inte hittat någon.
Min 71:a har med km och mph.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bälten bak.

Inlägg av minijanne »

johan_palm skrev:går med två punkt.....
har jag i min förvisso är min en 73:a men det räckte sa de till mig...
Man ska nog inte förvillas av "snälla" besiktningsmän. Det är Vägverkets författningssamling som gäller Bilprovningens uppgift är bara att tillse att fordonets beskaffenhet övverensstämmer med gällande lagar. Vad gäller dig så landar din 73:a under undantaget i §4: "Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte." (Diagonalbälte=tvåpunkt)
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Bälten bak.

Inlägg av Mini Maz »

minijanne skrev: Min 71:a har med km och mph.
Det har väl alla kojer så det är ínget problem med det :D
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Bälten bak.

Inlägg av dizapear »

Va ute och kolla lite extra tidigare idag. Det finns färdiga hål till bälten i min. Så det betyer ju att jag kan montera bälten i de hålen. Skall förstärka de lite. Kollade runt lite på nätet och Mekonomen har 3-punkt för 240:-. De är inte automatiska, men det skal ju funka ändå? Skall kolla med meca med. Blir enklast så i och med att de finns i Ljungby.
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Bälten bak.

Inlägg av dizapear »

på tal om Mpg och Km/h. Min koja har original MPH och den visar km/h på "insidan". Då skall det inte va når problem för bilprovningen eller för vv? om jag har uppfattat det hela rätt....
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bälten bak.

Inlägg av minijanne »

Bälten bak måste (tror jag) monteras i "torn" (se bild). Läs §9 ff här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858, där står exakt vad som krävs eller kolla med bilprovningen så att du inte gör en massa onödigt jobb.

//janne
Bilagor
bälte_bak.jpg
Senast redigerad av minijanne den 11 december 2008 kl. 11:05, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bälten bak.

Inlägg av minijanne »

dizapear skrev:på tal om Mpg och Km/h. Min koja har original MPH och den visar km/h på "insidan". Då skall det inte va når problem för bilprovningen eller för vv? om jag har uppfattat det hela rätt....
Korrekt uppfattat, så länge du har km/h så är det OK. Säger jag som vore jag lagvrängare, men så har jag iallafall tolkat lagtexten :wink:

"4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas. Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h."
Skriv svar