Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av kerguelair »

Polarn som bor mitt i skogen. långt bort (jag har alltså inte själv sett bilen) klagar att MK3:ans motor bara dör.
(MK3, 1972, original carb)
Den går fint på tomgång, ibland även 30 minuter eller så vid vanlig körning, men så dör den plötsligt.
Nya tändstift hjälpte i en halvtimme bara.
Samtidigt så tycks det också uppstått ett problem med startmotorn som inte vill koppla ur. Den fastnar i startläge. Solenoid är också inte så himmla gammal.

Bensinpumpen är nog bara 2-3 år gammal, så jag misstänker tjuvluft vid carben. Vacuum leak... Vad jag tycker konstigt är att ibland går den fint, och ibland inte alls. Bluddrar och har sig som en bil som går på 3 cylindrar innan den dör.

Tja, svårt med telefonlagning...men kanske nån känner igen symptomerna ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av MinMorris »

Känner igen det lite. Hade/har något liknande problem med min. Jag har fortfarande inte hittat det riktiga problemet med min men bytte packningarna i förgasaren och även jeten och nålen i flottörhuset... Motorn låter lite bättre nu, men har bara kört den på tomgång i några minuter... När den gick som värst så lämnade ajg in den på verkstad och där justerade de bränsletillförslen men blev inte hundra av det. Kommer nog lämna in den igen i vår när jag fått ordning på allt annat som strular med bilen=)... Kommer följa tråden med stort intresse!
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av Litenmentuff »

har ej kojja som stått massa år typ 5år .som och ja hur ska man förklara det är liknande fel bara att det är hela tiden..

den låter mysko från förgasaren.. svårt å beskriva men man hör att det låter fel.. (nått swoooschhhs ljud)
och på låga varv så känns det som den ska dö om man gasar för mycket .. sen när man kommer upp i varv typ 3000 då börjar den gå sådär iallafall den får lite orkar å känns inte så trött.. men sen ska man växla upp och man tappar varv då blir den trött som fan igen och tappar kraft och vill inte så man får växla ner och varva mer för att det ska funka.,,,, tips? :?:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av MinMorris »

Det låter ju som man har problem med inställningar av förgasaren. Har bilen stått i fem år så kan bensinen ha messat upp förgasaren. Olja i förgasaren? Rätt fjäder/nål?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av kerguelair »

swoooschhhs ljudet pekar åt tjuvluft i karben.... gått igenom liknande trådar här, men i mitt fall utesluter jag nog bensinpumpen. Haynes boken tipsar om vacuum leak eller igensatt bränslefilter. Finns inget sånt på MK3...
Igentäppt tanklock är en klassiker, men det fär har jag kollat.

Bludrande ljud innan den dör...ingen som har ett förslag ?
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av minimini »

kolla även tändningssidan brytarna, vacumslang till fördelare, kondensator, tändkabler osv
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av Litenmentuff »

bilen funkade dock bra innan den ställdes in i varmgarage kan jag tillläga så allt va frid och fröjd tills bilen slutade's användas och blev stående..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av kerguelair »

minimini skrev:kolla även tändningssidan brytarna, vacumslang till fördelare, kondensator, tändkabler osv
Tack för spåret :-) brytarna kan det ju vara.... smart tänkt. Skall viderbefordra till skogsmannen :-)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:kolla även tändningssidan brytarna, vacumslang till fördelare, kondensator, tändkabler osv
Finns det flera brytare? Eller tänker jag på något annat?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av minimini »

bara en brytare sitter under fördelar locket o delar ut gnistan till tändstiften
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:bara en brytare sitter under fördelar locket o delar ut gnistan till tändstiften
Jag tyckte min såg ok ut, men vet inte hur en sliten ser ut eller hur en ny ser ut, men den öppnar ca 0,2-0,4mm.
Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
StureW
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 november 2008 kl. 14:26

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av StureW »

Vet inte öppningsavståndet för en Mini men man kan titta på kontaktytorna. Kondensatorn laddas upp och släpper ifrån sig ström så det blir en ljusbåge över kontaktytan. Har du en grop i den ena delen och en motsvarande tapp på den andra kontaktytan så bör du byta både brytare och kondensator. Det är kondensatorn som förorsakar detta när den är defekt så att bara byta brytare är som att käka plåster om man har magsår. Kontaktytan skall även gå ihop helt och över hela ytan. Titta även på fördelarlockets kontaktytor, normalt med ljustgråbränd yta där rotorn går emot kontaktytan men blir det för mycket så är det bara till att byta både lock och rotor. Min Mini hade ungefär samma beteende efter utbyte av tänddelar, felet var dålig kontakt i tändkabeln från tändspolen till fördelarlocket. Lycka till
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av Glad amatör »

Har något liknande problem. låg i 70 km/h när tändningen helt slutade att fungera! mixtrade lite med fördelardosan och tändspolen. Bilen startade men kom bara 300 meter till innan samma sak inträffade :evil: . Dagen efter (regnade) startade den utan problem och gick fint på tomgång. Förgasaren är för inte så länge sedan inställd och den fick nya tändstift. Är det någon som har en aning?
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av kerguelair »

Tjaa, en aktiv tråd blev det i.a.f :-)
Har inte hunnit kollat än på bilen, men vi noterar alla inlägg och det lutar åt väl tjuvluft eller brytare tror vi.... berättar när vi löst det :-)
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mk3 bara dör ibland...i mörka skogen.

Inlägg av minimini »

Glad amatör skrev:Har något liknande problem. låg i 70 km/h när tändningen helt slutade att fungera! mixtrade lite med fördelardosan och tändspolen. Bilen startade men kom bara 300 meter till innan samma sak inträffade :evil: . Dagen efter (regnade) startade den utan problem och gick fint på tomgång. Förgasaren är för inte så länge sedan inställd och den fick nya tändstift. Är det någon som har en aning?
låter som du har glappkontakt någonstans prova dra i dom olika sladder
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar