Grill fästes??

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Grill fästes??

Inlägg av Micke G »

Håller på att spackla upp min flipfront och jag har ingen grill att måtta med, hur fästes grillen på fronten??? sitter den i hålet som finns eller på ngt annat sätt.
Såhär ser flipfronten ut iallafall. http://www.hundkoja.com/bildarkiv/album ... C00170.JPG

Mvh Micke
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Grill fästes??

Inlägg av Mazze »

Var det inte grillfest du menade? :lol:

Bild

Förlåt, kunde inte låta bli.... :oops:
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Grill fästes??

Inlägg av Hans L »

:D Även om ovanstående verkar trevligare så kanske de här är bättre!
http://www.minisport.com/acatalog/info_LMAAC06.html
Förutom att det ser snyggt racemässigt ut så är det även praktiskt. Sargen skruvar du fast med små skruv, lite olika beroende på vilken variant du har.
Hans L
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Grill fästes??

Inlägg av Micke G »

Är det skillnad på mk1 mk2 grillarna???
Är det nån skillnad på fronterna mk1 mk2 osv? alltså där grillen ska sitta? vad har jag för front mk1 mk2??
Trodde grillen skulle passa i hålet man ser i fronten men den sitter ju utanför..... varför är hålet då så snyggt avfasad med en inåtgående kant???

Jag är helt snurrig.... men detta ska vi väl reda ut :)
skulle hellre vara på grillfesten ;)

Mvh Micke
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Grill fästes??

Inlägg av Hans L »

Du kan sluta snurra nu!
Grillen var mjuk och rund (snyggare!)med mustasch på Mk 1. På Mk 2 så blev den kantigare och ligger utanpå, precis som du beskriver. Nu har inte detta någon betydelse eftersom pressningen i frontplåten är lika på alla, tom Mk 7 år 2000. Den kantiga grillen överlevde i 32 år! Det enda som kan vålla problem om man vill byta från en Mk 2 typ till en Mk 1 typ är en "överläpp" som sitter svetsad i motorhuven på Mk 2 och framåt. Detta för att hålla övre grillsargen som på dessa följer med huven upp när du öppnar. Överläppen är ganska enkel att avlägsna genom att borra bort punktsvetsarna. Har du nu en kantig grill, men ingen överläpp på motorhuven, så kan du fästa övre grillsargen i grillen, eller fronten, med hjälp av hemmagjorda plåtvinklar. Sidodelarna av sargen sitter skruvade i frontplåten. Bottendelen av grillsargen sitter i grillen.
Den mjuka Mk1 sargen sitter skruvad i frontplåten i form av en snygg mjuk båge, och som sagt den passar till alla.
Samtliga grillar sitter skruvade i frontplåten med större eller mindre antal skruv. Att grillarna i sig sedan ser olika ut beroende på om det är Austin, Morris, Cooper eller Cooper S saknar betydelse.
Snabbfästet som jag hänvisade till passar till alla! Då lossar du grillen på några sekunder, utan verktyg, för att enkelt komma åt fördelare och startmotor.
Blev du nå´t klokare? :roll:
Hans L
Skriv svar