Vinterförvaring till Kojan??

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av Mimmi »

Här är "problemet":

Två kojor i familjen (och en volvo, men den räknas inte riktigt) men bara ett enbilsgarage. Servitut på tomten som gör att det inte går att bygga ut garaget eller göra en carport eler något annat fast. Den ena kojan kan vi ju självklart ha i garaget, men den andra. :?

Finns det någon här som har en liten plats i en hörna? Inte för mek, bara förvaring över vintern. Det finns ett ute/vinter-kapell att sätta på men det känns inte riktigt ultimat om det inte finns något som helst övrigt skydd som t ex en carport.

Jag funderade på detta http://www.blocket.se/vi/18149205.htm?ca=11_s men vet inte om det skulle funka med kommunens bygglovsregler eller med storleken inuti. Dessutom så är det rätt mycket pengar... :shock:
Fast det kanske är någon här som har en sån för en mindre summa pengar. :wink: :wink: :mrgreen:

//Camilla
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av Manne »

Vet inte riktigt vad ditt servitut säger men en friggebod på 15 kvadratmeter får man ju bygga utan bygglov.
Kanske finns något plåtskjul till trädgårdsredskap/maskiner som passar. Om du vill ha det mer tillfälligt bara för vintern så finns så kanske du skall satsa på ett sånt här:
http://www.friluftsvaror.se/varor/partytalt2.htm
/ Manne
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av John Doe »

Finns iofs mycket billigare "partytält" Men det är dock inte det ultimataste!

Men nere i Tyresö så lär du väl kunna få tag på nån bonde du känner för att kunna förvara pärlorna över vintern? Eftersom bilar ska (se bör) förvaras i kallgarage. Varmgarage påskyndar bara rost och jävulskap då man åker in och ut typ...

Att bygga en frigge om 15 kvm behöver inte bli dyrt och orkar du/ni inte bygga ett så ta en titt på byggvaruhusen vad det har för alternativ! Se dock upp med att dessa håller betydligt lägre kvalitet på virket än om ni hade gjort det själva och för en betydligt billigare peng än att köpa ett...
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av Mimmi »

Hej igen,

Tack för förslag, men jag känner ingen bonde och jag tror inte att det finns så många på Tyresö. Det är för mycket förort numera :|
Servitutet säger "inget får byggas närmare tomtgränsen än 6 meter från gatorna" eftersom kommunen tydligen har lagt avlopp och vatten eller något annat där. Vi bor på mycket kuperad hörntomt så två sidor är mot gator. Den ena med ett krondike mellan tomt och väg och den andra har vi infarten på. Där är en stor bit asfalterad mark framför och vid sidan av garaget, som står precis på 6-metersgränsen. Jag funderade på att göra något på asfalten, men frågan är om kommunen räknar en container t ex som något man kan flytta bort om det blir mega-läckage på en vattenledning eller om dom räknar det som byggnad eller fast installation.

Det bästa vore ju att hitta någonstans där en av bilarna kunde få plats.

//Camilla
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av Manne »

En container kan ju inte vara något problem tycker man, vill du vara säker så får du väl ringa och fråga. Annars får du väl sätta hjul på den så blir det en vagn:)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av blacksaabrules »

Mina kamrater som är mer insatta i det där med bygglov har pratat om att tält inte kräver bygglov, om du hittar något lite gedignare förrådstält har du ett någorlunda förvaringsalternativ.

/ Erik
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av bulten08 »

k-rauta säljer garage tält här är en länk till den
http://www.k-rauta.se/bygg_7525.htm
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av Manne »

bulten08 skrev:k-rauta säljer garage tält här är en länk till den
http://www.k-rauta.se/bygg_7525.htm
Kanon ju!
Garage på vintern och festlokal på sommaren. Rätt ok pris faktiskt
Det var lite mera ett sånt jag menade ang. mitt inlägg med partytält tidigare men hittade ingen bra länk.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Mimmi
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 maj 2007 kl. 14:50
Ort: Tyresö

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av Mimmi »

Nu börjar det likna nåt! Det fanns ju ingen bild som jag kan hitta på nätet, men att åka till Bromma eller Kungens Kurva och titta på ett känns ju inte som en svårighet direkt :)
Jag är lite nyfiken på hur det ska förankras i backen. Det kommer ju att stå på asfalt så några tältpinnar kan jag inte trycka ner. Men det löser sig säkert. Våld och vaselin eller ett schysst basebollträ löser det mesta :twisted:

Tack!!

//Camilla
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av bulten08 »

här är en bild på ett tält från k-rauta (tänkte jag just lägga in men kom just på att man fortfarande inte kan se hela bilder kan ingen lösa detta :shock:) här är en länk till bilden http://1.bp.blogspot.com/_6eQHlbeLQuw/R ... %A4lt3.jpg
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vinterförvaring till Kojan??

Inlägg av John Doe »

bulten08 skrev:här är en bild på ett tält från k-rauta (tänkte jag just lägga in men kom just på att man fortfarande inte kan se hela bilder kan ingen lösa detta :shock:) här är en länk till bilden http://1.bp.blogspot.com/_6eQHlbeLQuw/R ... %A4lt3.jpg
Om du fixar så att vi kan se bilden, så ska jag ordna så att vi kan se bilderna bättre snabbare :wink: Deal Bulten?
Skriv svar