Sida 1 av 1

Startproblem Austin Mini 1000 -93:a

Postat: 7 september 2008 kl. 16:59
av timmeh
Bilen vägrar att starta, och något tänkbart fel är ej ännu uppfunnet, någonting med elen är ganska säkert. Tror inte det är någon startspärr på bilen, så vitt vi vet. Det finns heller ingen gnista, samt spänningen till bränslepumpen / insprutare är även den borta.
- Det sitter en lucas styrdator i den.

Bilen är en "Austin Mini 1000" av årsmodell 93, och är för övrigt i väldigt bra skick.

Hjälper en vänlig själ ett par mil ifrån mig, så bilen är ej min.
Bilen står för tillfället i en lada, utetemperatur och utan aktiv felsökare då andra projekt skapar prioriteringsfaktorer.

Alla former av svar är välkomna ! tips och allmänna hum om vad det kan vara önskas !

Re: Startproblem Austin Mini 1000 -93:a

Postat: 9 september 2008 kl. 01:35
av kerguelair
....liknande fel på en lite moderna bil, en Rover 98 med Intel färd dator.... kanske hjälper :

Skulle vinterparkera bilen när bensinpumpen bara dog. Allt funkade, men ingen ström kom till pumpen.
Det var reläpaketer som hade fått fnatt. (YWB10022 för Single Point injection motorer och YWB100970 för Multi Point motorer)

1500 kronor....

Strömen går från tändningslåset till relä paketet (12 + vit kabel) sen vidare till en svart connector bakom luftfiltret, (som är också känd för att vara känslig för det mesta) och så fortsätter strömen via avstängningsknappen och säkring C7 till bensinpumpen. (brun och grå kabel) Har jag förstätt det hela, så triggas pumpen igäng av ECU lädan, (motsvarande din LUCAS DATOR ? ) genom att ECU jordar strömmen till reläpaketet.
Därför är det viktigt att ECU:n är väl jordad till karossen. ECU:n är själv kopplade till en sensor (cranksensor) som kan tydligen också vara en orsak till strul med bensinpumpen) Kunskapen hämtad från theminiforum.co.uk.

Det kan vara vettigt att återställa ECU inställningarna innan man slänger in det nya reläpaketet, det gör man genom att koppla bort batteriet, trycka på gaspedalen 10-15 gånger, låta bilen stå under natten, (minst 2 timmar läste jag någonstans) och när man sätter igång bilen igen, låta tändningen vara på i 10 sec. för att återställa inställningarna.)

Re: Startproblem Austin Mini 1000 -93:a

Postat: 9 september 2008 kl. 07:50
av timmeh
Tack för svaret, skall kolla upp med bilägarn om det kan vara som du säger.

andra svar uppskattas endå !

Re: Startproblem Austin Mini 1000 -93:a

Postat: 11 september 2008 kl. 01:42
av kerguelair
har du en gummiklädd knapp i motorummet ? Sitter på vänster sida, på torpedväggen, under vänster torkare så att säga. Det är (om den finns) en bränsleavstängningsknapp som kan lösas ut av vilket gupp som helst.
Den skall vara nertryckt när den är på. Den fjädrar lite, lite, lite...när den är netryckt, men det är normalt.

Re: Startproblem Austin Mini 1000 -93:a

Postat: 11 september 2008 kl. 18:53
av timmeh
Den är vi medveten om, vi har kopplat förbi den spärren.