Växellådsproblem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Växellådsproblem

Inlägg av Fekkeman »

Halloj!
Då jag i princip gett upp tanken på att få mitt rostiga vrak till en bil igen, har jag bestämt mig för att skaffa mig en åkbar koja istället. Jag har hittat en som jag vill ha, problemet är bara det att växellådan har "fastnat", är detta hyffsat lätt åtgärdat? isåfall emottages gärna tips på hur man kan fixa till detta, den sitter på en 1275:a om det har någon betydelse.

/Robban
Henrik
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 16:32
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Henrik »

Troligen så har diffpinnen gått av. Troligen behövs en ny vx-låda, har man extrem tur kan den gamla gå och rädda.

//Henrik
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Fekkeman »

Tänkte lyfta tråden lite, har inte hänt så mycket i garaget den senaste tiden men nu så. Tog loss diffhus för att kolla statusen på diffpinnen som Henrik tipsade om, inget fel på den inte. Nästa steg blir ändå att titta på växellådan, har dock aldrig delat en motor/låda någon gång, så tips mottages tacksamt på saker jag bör tänka på när jag sätter igång med arbetet.

/Robert
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Litenmentuff »

skaffa svänghjulsavdragare annars går du bet på det rätt fort. annars är det bara skaffa massor av lådor. och märktejp och märka lådor och lägga allt som hör till Toppen i lådan märkt "TOPP" på så sätt har du goda chanser att skruva ihop åbäket senare utan att behöva jaga skruvar och dylikt.


iövrigt så rev jag ner en motor på några timmar och jag har aldrig skruvat isär en motorförut. bara bytt topplockspackningar å sånt. (dock fick jag vänta på en avdragare nått dygn för annars va det omöjligt! :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Litenmentuff »

obs en handbok till kojjan är ovärderlig där står det massa nyttig och VIKTIG information som du behöver när du skurvar isär..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Fekkeman »

Ja, det gäller att hålla reda på saker och ting, många delar blir det. Mitt största problem just nu är hur i hela friden jag skall få loss bulten på utgående axeln, den sitter ju som fanken. Måste få loss axeln för att komma åt "gafflarna" undertill där jag tror problemet sitter, de går nämligen inte att rubba ens en millimeter. Finns det något knep? Felmonterat vid nerplockning/hopsättning av förra ägaren tro? Jag har fräscht gaffellänkage från en annan fungerande låda som jag vill föra över i såfall (alternativet är ju att använda den fräscha lådan men det är 4.1 utväxling på den) och se om problemet ligger där.

/Robban
malmberg
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 december 2008 kl. 21:45
Ort: Nynäshamn

Re: Växellådsproblem

Inlägg av malmberg »

Hej. jag har stor erfarenhet av mini-växellådor så om du vill slå mig en signal 070-6232425 malmberg
Henrik
Inlägg: 130
Blev medlem: 22 november 2004 kl. 16:32
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Henrik »

Jag rekomenderar Malmberg starkt.

//henrik
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Växellådsproblem

Inlägg av jonas »

Ja, det Malmberg inte kan om kojalådor är väl knappt värt att veta?

/Jonas
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Växellådsproblem

Inlägg av Fekkeman »

Verkar vara läge att ringa Malmberg då :D . Alltid trevligt med folk som kan och vill dela med sig av kunskap och erfarenhet.
/Robban
Skriv svar