Koppling/växellåda

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
bit
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 augusti 2008 kl. 08:22

Koppling/växellåda

Inlägg av bit »

Är en ny ägare till en Austin Mini 1000 från 1968. Den går bra, förutom att koppling och växellåda är väldigt tröga. Svårast är backen och ettan. Man får slita i dom och växellådan protesterar betänkligt. Tacksam för tips om vad som bör göras, alternativt reparatörer i Göteborgsområdet som kan ta sig an problemet.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Koppling/växellåda

Inlägg av MinMorris »

Jag har samma problem, men har inte tagit tag i det än.tror det för dröja några månader för bilen funkar ju faktiskt att köra^^. Jag kan bara tänka mig att man ska byta ut slitgrejer och smörja upp på nåt ställe, men vet inte.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Koppling/växellåda

Inlägg av crowan »

Jag vet inte om ni har remote change på de bilarna ( misstänker iofs att ni inte har det) . Jag har det och i mitt fall blev växlandet betydligt enklare när jag bytte gummit i fästet bak till ett nytt.
clubman 1330
bit
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 augusti 2008 kl. 08:22

Re: Koppling/växellåda

Inlägg av bit »

Kopplingsslangen har nu demonterats. Den verkar vara nästan helt tät. Troligen är det felet. Återkommer när ny är ditsatt och bilen provkörd.
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Re: Koppling/växellåda

Inlägg av Hans L »

Jag tror säkert att du är problemet på spåret! Att speciellt ettan och backen var svåra att få i tyder på att det inte gick att koppla ur ordentligt. Nu är du förmodligen bara två skruv och en fjäder från att lossa hela slavcylindern. Gör det och passa på att göra rent och byta packningar. Förmodligen kommer geggan från de gamla packningarna + att säkert även slangen gjort sitt. När du skruvat ihop allt, även slangen, men innan du skruvar fast slavcylindern så passar du på att lufta. Det är då du kan hålla luftnippeln som högsta punkt och enklast få ut all luft. Segersäkringen i cylindern hindrar kolven från att åka ut. Sedan skjuter du automatiskt in kolven med hjälp av pinnen till kopplingsarmen när du åter skruvar fast slavcylindern. Nu kommer det att fungera! :D
Hans L
Skriv svar