Bild-godis.
Bild-godis.
Tänkte testa om en dylik tråd kan falla er i smaken.
(har kört likn på andra forum och där har det varit uppskattat)
Gör ett kort test, kommentera om ni gillar idén så blir det påfyllning emellanåt.
Det blir alltså lite blandat ögongodis som jag hittar ute på nätet.
Allt är ju inte kojor, men hoppas att ni gillar även det övriga som producerats av BMC
Håll tillgodo!
(har kört likn på andra forum och där har det varit uppskattat)
Gör ett kort test, kommentera om ni gillar idén så blir det påfyllning emellanåt.
Det blir alltså lite blandat ögongodis som jag hittar ute på nätet.
Allt är ju inte kojor, men hoppas att ni gillar även det övriga som producerats av BMC
Håll tillgodo!
Bättre Engelsk skit, än japanskt surrogat
Re: Bild-godis.
lite tyst i tråden....
oki..tar en bildsvit till då och kollar intresset...
eftersom det är en hel del yngre här på forumet som kanske inte känner till allt om BMC:s histora
så får jag väl nämna att detta är föregångaren til kojan,
och visst ser man att minor:s drag gått igen på kojorna..speciellt frampartiet.
MORRIS MINOR
Morris Minor tillverkades mellan 1948 och 1971.
Bakgrund
Alec Issigonis hade börjat arbeta med Morris nya småbil redan under andra världskriget. Han experimenterade med framhjulsdrift och boxermotor,
men Morris konservativa ledning ville inte veta av sådana nymodigheter.Därför fick Minorn ärva kraftöverföringen från företrädaren Eight.
Bilen blev fullt modern ändå, med självbärande kaross, kuggstångsstyrning och individuell framvagnsupphängning med torsionsfjädrar.
I ett sent skede av konstruktionsfasen kom någon på att bilen var väl smal och passagerarutrymmet alltför trångt.
Därför kapade man helt sonika bilen på mitten och breddade den en decimeter. Tyvärr var många detaljer redan beställda.
Detta syns på tidiga bilar som har delade stötfångare med en tydlig skarvbit i mitten.
Minor MM
På London-salongen hösten 1948 introducerades Minor MM. Bilen hade en gammalmodig sidventilsmotor och delad vindruta.
Strålkastarna var lågt monterade på vardera sidan av kylargrillen, vilket skämde både ljusflödet och utseendet.
Dessutom stred det mot amerikanska förordningar och bilar avsedda för USA-marknaden fick strålkastarna uppflyttade på framskärmarna.
Från våren 1951 infördes detta på alla bilar. Minorn såldes först med täckt eller öppen tvådörrarskaross.
1950 tillkom en fyrdörrars sedan.
Produktionen av MM-versionen uppgick till 176 002 exemplar.
Series II
En drivande tanke bakom bildandet av BMC var att rationalisera tillverkningen.
Redan hösten 1952 sågs det första resultatet, när Minor Series II presenterades.
Bilen hade nu fått en modern toppventilsmotor från värsta konkurrenten och nya koncernkollegan Austin A30.
Tyvärr slarvade Morris bort mycket av motorns potential med en alltför låg bakaxelutväxling, vilket gjorde bilen trött och bullrig i marschfart.
1953 tillkom kombin Traveller och hösten 1954 uppdaterades bilen med ny kylargrill och instrumentbräda.
Produktionen av Series II-versionen uppgick till 269 838 exemplar.
1000
Hösten 1956 kom Minor 1000. Bilen hade fått större motor och med en ny bakaxelutväxling blev den riktigt pigg, med imponerande goda vägegenskaper.
Utseendet moderniserades med hel vindruta och större bakruta.
Bilen sålde strålande och i januari 1961 blev Minorn den första brittiska bil som tillverkats i en miljon exemplar.
Hösten 1962 fick bilen åter en större motor och förbättrad växellåda. Detta blev de sista modifieringar som genomfördes på Minorn.
Försäljningen hade börjat sjunka, nu när BMC kunde erbjuda moderna småbilar som Minin och Morris 1100.
Efterfrågan var dock tillräckligt stor för att tillverkningen skulle fortsätta hela sextiotalet och den sista Minorn, en Traveller, tillverkades först i april 1971.
Produktionen av 1000-versionen uppgick till 857 491 exemplar.
Morris Commercial
Samtidigt med Travellern introducerades ett par lätta lastbilar 1953, en skåpbil och en pick-up.
Lastbilarna utvecklades parallellt med personbilarna och tillverkningen fortsatte fram till slutet av 1971.
Motor
Minorn fick överta motor och övrig transmission från företrädaren Morris Eight.
Efter bildandet av BMC 1952 fick bilen BMC:s A-motor.
Även växellåda och bakaxel från Austin infördes, som en del av BMC:s rationaliseringar.
Motorn förstorades ett par gånger under bilens produktionstid
Kommentera gärna, så jag vet om ni gillar det eller inte!
.
oki..tar en bildsvit till då och kollar intresset...
eftersom det är en hel del yngre här på forumet som kanske inte känner till allt om BMC:s histora
så får jag väl nämna att detta är föregångaren til kojan,
och visst ser man att minor:s drag gått igen på kojorna..speciellt frampartiet.
MORRIS MINOR
Morris Minor tillverkades mellan 1948 och 1971.
Bakgrund
Alec Issigonis hade börjat arbeta med Morris nya småbil redan under andra världskriget. Han experimenterade med framhjulsdrift och boxermotor,
men Morris konservativa ledning ville inte veta av sådana nymodigheter.Därför fick Minorn ärva kraftöverföringen från företrädaren Eight.
Bilen blev fullt modern ändå, med självbärande kaross, kuggstångsstyrning och individuell framvagnsupphängning med torsionsfjädrar.
I ett sent skede av konstruktionsfasen kom någon på att bilen var väl smal och passagerarutrymmet alltför trångt.
Därför kapade man helt sonika bilen på mitten och breddade den en decimeter. Tyvärr var många detaljer redan beställda.
Detta syns på tidiga bilar som har delade stötfångare med en tydlig skarvbit i mitten.
Minor MM
På London-salongen hösten 1948 introducerades Minor MM. Bilen hade en gammalmodig sidventilsmotor och delad vindruta.
Strålkastarna var lågt monterade på vardera sidan av kylargrillen, vilket skämde både ljusflödet och utseendet.
Dessutom stred det mot amerikanska förordningar och bilar avsedda för USA-marknaden fick strålkastarna uppflyttade på framskärmarna.
Från våren 1951 infördes detta på alla bilar. Minorn såldes först med täckt eller öppen tvådörrarskaross.
1950 tillkom en fyrdörrars sedan.
Produktionen av MM-versionen uppgick till 176 002 exemplar.
Series II
En drivande tanke bakom bildandet av BMC var att rationalisera tillverkningen.
Redan hösten 1952 sågs det första resultatet, när Minor Series II presenterades.
Bilen hade nu fått en modern toppventilsmotor från värsta konkurrenten och nya koncernkollegan Austin A30.
Tyvärr slarvade Morris bort mycket av motorns potential med en alltför låg bakaxelutväxling, vilket gjorde bilen trött och bullrig i marschfart.
1953 tillkom kombin Traveller och hösten 1954 uppdaterades bilen med ny kylargrill och instrumentbräda.
Produktionen av Series II-versionen uppgick till 269 838 exemplar.
1000
Hösten 1956 kom Minor 1000. Bilen hade fått större motor och med en ny bakaxelutväxling blev den riktigt pigg, med imponerande goda vägegenskaper.
Utseendet moderniserades med hel vindruta och större bakruta.
Bilen sålde strålande och i januari 1961 blev Minorn den första brittiska bil som tillverkats i en miljon exemplar.
Hösten 1962 fick bilen åter en större motor och förbättrad växellåda. Detta blev de sista modifieringar som genomfördes på Minorn.
Försäljningen hade börjat sjunka, nu när BMC kunde erbjuda moderna småbilar som Minin och Morris 1100.
Efterfrågan var dock tillräckligt stor för att tillverkningen skulle fortsätta hela sextiotalet och den sista Minorn, en Traveller, tillverkades först i april 1971.
Produktionen av 1000-versionen uppgick till 857 491 exemplar.
Morris Commercial
Samtidigt med Travellern introducerades ett par lätta lastbilar 1953, en skåpbil och en pick-up.
Lastbilarna utvecklades parallellt med personbilarna och tillverkningen fortsatte fram till slutet av 1971.
Motor
Minorn fick överta motor och övrig transmission från företrädaren Morris Eight.
Efter bildandet av BMC 1952 fick bilen BMC:s A-motor.
Även växellåda och bakaxel från Austin infördes, som en del av BMC:s rationaliseringar.
Motorn förstorades ett par gånger under bilens produktionstid
Kommentera gärna, så jag vet om ni gillar det eller inte!
.
Bättre Engelsk skit, än japanskt surrogat
Re: Bild-godis.
Suverän liten historialektion!
Att de var så lika har jag faktiskt aldrig tänkt på...
Att de var så lika har jag faktiskt aldrig tänkt på...
Re: Bild-godis.
Man tackar och bockar! Gärna mer sånt här för min del!
/Mazze
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Re: Bild-godis.
Wow!
Inte nog med att det sitter en fet-turbo.. det finns plats för pool och vinkällare också!
Inte nog med att det sitter en fet-turbo.. det finns plats för pool och vinkällare också!
Re: Bild-godis.
Kul att iaf några av er gillar tråden.
Tar några mer bilder där man kan se kojans drag i frontpartiet finns på tidigare BMC-modeller.
Först MORRIS OXFORD, som ännu idag tillverkas i Indien under namnet HINDUSTAN AMBASSADOR
på den här bilden syns det tydligt där en koja är parkerad intill en oxford
Tar några bilder på bilen i Hindustanutförande oxo:
Tar några mer bilder där man kan se kojans drag i frontpartiet finns på tidigare BMC-modeller.
Först MORRIS OXFORD, som ännu idag tillverkas i Indien under namnet HINDUSTAN AMBASSADOR
på den här bilden syns det tydligt där en koja är parkerad intill en oxford
Tar några bilder på bilen i Hindustanutförande oxo:
Bättre Engelsk skit, än japanskt surrogat
Re: Bild-godis.
Ja, när jag var i Indien för några år sedan var de flesta taxibilarna just Morris Oxford (hindustan). Jag trodde flera gånger att det var en hundkoja som kom körandes eller stod parkerad så visst är den lik! Iaf framifrån.
Re: Bild-godis.
Vet någon vad det är för motor i Hindustan'?
EDIT:
Hittade den på wikipedia :http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador
Jag hade hoppats att det var en A-Series motor i...
EDIT2:
Helt fantastiskt! Hittade en hemsida också http://www.hmambassador.com/downloads.asp
Med underbara photoshop-montage!
EDIT:
Hittade den på wikipedia :http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador
Jag hade hoppats att det var en A-Series motor i...
EDIT2:
Helt fantastiskt! Hittade en hemsida också http://www.hmambassador.com/downloads.asp
Med underbara photoshop-montage!
Re: Bild-godis.
har vi visat en Morris, så i rättvisans namn får vi väl visa en Austin oxo, då det inte blir någon diskriminering
Visst ser man lite koje-drag även på dessa.
AUSTIN A40 (1954-1956)
AUSTIN A50 (1954-1957)
AUSTIN A55 (1957-1958)
LITE BLANDADE MODELLER:
Visst ser man lite koje-drag även på dessa.
AUSTIN A40 (1954-1956)
AUSTIN A50 (1954-1957)
AUSTIN A55 (1957-1958)
LITE BLANDADE MODELLER:
Bättre Engelsk skit, än japanskt surrogat
Re: Bild-godis.
Efter det tänkte jag ta en annan liten BMC-produkt..eller BL kanske är mer rätt att säga.
ROVER 3500 SD1
1976 - 1987
Toppmodellen hette Vitesse med V8an på hela 193 HK
ROVER 3500 SD1
1976 - 1987
Toppmodellen hette Vitesse med V8an på hela 193 HK
Bättre Engelsk skit, än japanskt surrogat
Re: Bild-godis.
A40:n rockar ju fett... och jag kan lova att jag aldrig kommer att ens tänka på en ROVER 3500 SD1!
Re: Bild-godis.
Tar lite nya koja-bilder...på den ultimata versionen
RILEY ELF
och som jag tidigare sagt, KOMMENTERA GÄRNA! det gör tråden mer levande o sporrar mig att leta mer material!
RILEY ELF
och som jag tidigare sagt, KOMMENTERA GÄRNA! det gör tråden mer levande o sporrar mig att leta mer material!
Bättre Engelsk skit, än japanskt surrogat
Re: Bild-godis.
Mycket snyggt! Skulle vara kul att sätta en Riley Elf front på Minin!