Sida 1 av 1

Smith varvräknare

Postat: 25 april 2008 kl. 15:53
av El Gringo
Tänkte jag skulle koppla in en varvis i bilen, alltid skoj o ha...
Om jag inte har helt fel så bör det väl vara plus o minus och en tredje kabel med signal. Varvisen är iofs plusjordad, men det ska väl räcka o vända på strömmen? Så här ser den ut iaf.
Bild

La iaf på lite kablar på stiften o gick ut o provade o det gick väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig...
De två översta kablarna är iaf sammankopplade märkte jag med lite sprakande...
Här är en bild på baksidan med.
Bild

Kommer inte riktigt ihåg nu, men när jag kopplade på ett visst sätt mot spolen så dog bilen, det var som att mätaren åt upp signalen. Den enda gången jag fick nån respons var när jag jordade själva mätaren, funkar säkert med nån av kablarna med men just då provade jag inte det, o la den undre kabeln på spolens minus. Då gick den upp till 500 varv, lite lite tyckte jag o gasade till, då stack han upp fint! Men gick ner lika snabbt igen, om jag gasar försiktigt så reagerar den inte utan ligger kvar på 500. Det känns nästan som att han inte orkar o hålla kvar signalen eller nåt! Ska det vara nån sorts konding eller diod med till dessa eller kanske att den bara funkar på plusjordade system eller nåt?

Det är ingen som har lite koll eller kanske tom har en likadan som kan kolla hur det ska se ut?

Re: Smith varvräknare

Postat: 25 april 2008 kl. 18:00
av karki
Fick med ett kitt till en gammal varvräknare jag monterade i en bil med motstånd & en diod? som jag lödde ihop sen funkade det perfekt.
Tyvärr har jag sålt både bil & ritning hur det skulle kopplas men kittet var köpt på http://www.holden.co.uk
ring & hör med dom så löser det sig säkert./peter

Re: Smith varvräknare

Postat: 25 april 2008 kl. 19:28
av El Gringo
Trevlig sida det där! Mycket skoj...
Jag får nog ta o ringa dem på måndag då! Nya försök med min knackiga engelska... :)

Tack så hemskt mycket för tipset, inte nog med att du bekräftade mina misstankar, du gav mig en lösning med...

Re: Smith varvräknare

Postat: 25 april 2008 kl. 20:11
av Snailspeed
På en vanlig varvräknare tar du ju signal från tändspolens sida som är kopplad mot brytarspetsen. På de här Smiths-mätarna så tas signalen ut mellan tändningslås och tändspolen. Varvräknaren kopplas alltså i serie med tändspolen. Vilken av kontakterna som är in- respektive ut vet jag inte men trial and error brukar ju fungera.

Re: Smith varvräknare

Postat: 26 april 2008 kl. 15:35
av jonas
Varvisen du har är ju av modellen "possitive earth", funkar det verkligen att bara skifta kablarna å koppla in sen?
Vore ju klockrent isf för då vill jag åxå veta hur så jag kan koppla in en ja me!

Re: Smith varvräknare

Postat: 26 april 2008 kl. 19:14
av Snailspeed
Du kopplar minus på flatstiftet och plus i höljet. Sedan är det bara att prova vilken av de runda kontakterna som kopplas mot tändningslås respektive plus på tändspole. Tänk på att det inte går att koppla lampan till belysningen ihop med övrig belysning för då får du kortslutning. Koppla lampan med sldden mot jord, för plus kommer ju genom höljet.

Självklart måste hela varvräknaren isoleras från bilens jord.

Här kan man verkligen påstå att friskt kopplat hälften brunnet...

Re: Smith varvräknare

Postat: 6 maj 2008 kl. 22:10
av lalaw
Hej,
Kolla här:
http://www.mgcars.org.uk/midgetspritecl ... osNeg.html
Man kan öppna den och koppla inne i den så att man jorda hela varvräknaren.
Lars