Tittar på en Cooper S

Kaross, lack, lackvård, rostskydd, styling, etc.
willie2

Tittar på en Cooper S

Inlägg av willie2 »

Kikar närmare på en Cooper S jag eventuellt köper. Nu är frågan, nuvarande ägare har nämligen inte originalkarossen. Den var bortom räddning. Så vad gör man, behåller man chassinr. eller räknas det ej längre som en original Cooper S då man bytt kaross? Den är Heritage Certifierad, räknas det då som en ÄKTA Cooper S?

Det är av väldigt stor vikt då projektet i sig är intressant eller ej!
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Manne »

Byter du kaross är det ej en "äkta" Cooper S längre. Alltså blir värdet betydligt lägre.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
willie2

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av willie2 »

Ok, Tack!

Då blir det tyvärr nog inget med det.
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Anders Bohman »

Var inte för snabb nu!!!!!!!!
Om man skall vara ärlig så undrar jag hur många av S-bilarna som rullar med orginalkaross?
Worksbilarna som säljs för över miljonen har massor av karossbyten i bakfickan. Montebilarna var så dåliga i en del fall att de enl. utsago från Turner&co blev av med idplåtar och vissa detaljer och sedan sparkades i kanalen på hemresan. Säkert skrönor, men lite sanning ligger det säkert i dessa historier.

MVH
Anders
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av makervall »

Som Anders säger så är det säkerligen många av S:ena som har "nya" karosser. Frågan är ju hur du ska se det över huvud taget?
Äger man den själv så kan det ju ha med känslan att göra. Och visst, de betingar säkert ett lägre pris vid en försäljning.

Men jag antar att det skiljer en del i pris vid inköp också!?

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Manne »

Anser fortfarande att karossbyte gör det till icke "S", i alla fall pengamässigt. Finns nog ingen som skulle tycka att min Mini 1000 skulle vara en "S" om jag utustade den med drivlina, bromsar mm från en "S".
Sen kan man ju fråga sig hur lagligt det är att flytta chassienummer från en kaross till en annan som det egentligen är frågan om.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av johan_palm »

om man nu ska vara så, så hur lagligt är det att du sätter en 1275:a på en 1000? och en massa liknande...
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Manne »

Ja det kan ju också diskuteras men är ju lite enklare att återställa om det skulle behövas. Sen är det ju inte så att en 1275-motor höjer värdet 4-5-faldigt som skillnaden mellan en S och en vanlig koja gör.

Om bilprovningen skulle upptäcka att man flyttad chassienummer till en annan kaross/fordon så har man verkligen problem kan jag lova. Vet av egen erfarenhet, de fick för sig att chassinumret inte var orginalstämplat på en MC jag hade en gång. Krävdes intyg från generalimportör och en massa tel.samtal mm innan den gick igenom besiktning. Det är ju dock svårt att upptäcka karossbyte på kojor som endast har skruvad skylt med chassinummer.

Personligen kan jag inte förstå att Cooper S värderas så högt som den gör. Inte teknikens under direkt ens jmfrt med en vanlig koja. Tillgång/efterfrågan styr väl priset antar jag.....
/m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
karki
Inlägg: 92
Blev medlem: 24 juli 2005 kl. 19:16
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av karki »

att det finns mkt fusk där ute!!!!!!!!!!!!!jag har själv org brickorna från en s som jag köpte i en skrotlåda & har skruvat på div delar från den på en 850 67a som ja har haft i min ägo.
konstigt att man ser samma chassi nr på en bil till salu när man vet att chassi nr i fråga är skrotat!
se upp kära vänner! bara för man äger s papper så är det inte värt 50-60 tusen/peter
dodge polara cab 1964 426 max wedge
Plymouth AAR cuda 1970. 340 six pack objekt
saknar hundkoja just nu
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Manne »

karki skrev:att det finns mkt fusk där ute!!!!!!!!!!!!!jag har själv org brickorna från en s som jag köpte i en skrotlåda & har skruvat på div delar från den på en 850 67a som ja har haft i min ägo.
konstigt att man ser samma chassi nr på en bil till salu när man vet att chassi nr i fråga är skrotat!
se upp kära vänner! bara för man äger s papper så är det inte värt 50-60 tusen/peter
Det ärju just det jag menar.........om det är "S:ens" prestanda man är ute efter är det ju bättre att lägga 10-15 papp på en vanlig Mini. Vill man ha en "S" får man slanta upp och den som gjort det vill nog inte ha en "HPD"(hopplockade delar) "S". Allt är ju givetvis beroende på pris.............

God natt / m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Anders Bohman »

Sedan är det ju så här också; Om du köper en som säljaren påstår är en äkta Mk1 S, och han har flyttat över chassiplåten och all den rätta S-mekaniken till en vanlig 850 kaross, hur märks det?

Ett annat exempel från det verkliga livet:
Jag håller på att färdigställa en mycket tidig 1071S (64a) som togs in av BMC Sweden och gick i Hälleforstrakten som rallybil en vinter, såldes sen vidare till en Kille i Örebro som hade den ett år. Jag har namnet alla ägare men den andra ägaren har jag ej fått tag på ännu. Fast under den andra ägaren så är motorn utbytt mot en 970S samt gravt kraschad och sedan undanställd. Fast den tredje ägaren räddade bilen och gjorde förmodligen ett karossbyte (han minns inte riktigt för det är ju ett par år sedan, 1966 hände detta) Sedan gick bilen som banbil i SM något år och vad som hände efter detta är fortfarande osäkert........fast lita på att jag söker!

Sedan kommer frågan: Är min bil en äkta S ? Rätt i tid Mk1 kaross, alla de rätta bitarna i mekaniken, alla idpapper samt idskyltar samt att bilen alltid varit i registret!

Så vad säger ni?

Anders
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av minimini »

sägar att det jätte skumt om han inte kommar ihåg om han riktade den eller byte karros men iallafall är den äkta om du hittar den motor som lå i ifrån början annars är det inte rigtigt rätt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av Anders Bohman »

Man får ha i tanke på att det var över 40år sedan detta hände, samt att utföraren som idag är närmare 80år hade en hel del racingbilar i bakfickan redan. Man får även ha i baktanke att kojorna på den tiden inte hade samma samlarstatus som nu. Om man tittar i de Engelska specialtidskrifterna Mini World samt Mini Magasin så ser man att det knappt finns en enda MK1a till salu längre. Då pratar jag inte bara S-bilar utan alla. Förmodligen är nästan allt utskrotat. Även en 850 MK1 börjar bli väldigt dyr så man får nog inte stirra sig blind på S-bilarna. En tidstypisk Downtownkopierad 850 är i mina ögon helt rätt också. Tänker man också på att Öfolket plockade ut i princip 100hk/liter redan på den tiden så blir man ännu mera sugen.

Anders som är totalnördad på 60-talet
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av minimini »

oaktuellt
Senast redigerad av minimini den 8 april 2008 kl. 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
mini2fast4u
Inlägg: 373
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 08:31
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Tittar på en Cooper S

Inlägg av mini2fast4u »

Cooper S eller inte, håller med Anders, Mk1 orna växer inte på träd! Dessutom kan aldrig en mini 1000 bli en äkta Mk1 a då det är en nyare kaross med nyare bodynummer, större bakruta, större sidorutor bak, annan front, större baklyktor m,m. Även om nu bilen skulle ha en utbytt kaross från en annan individ blir inte priset på bilen så mycket mindre för det, dessutom har bilen heritagebevis som du säger och det styrker ju bilens identitet ytterligare! Man kan inte heller stirra sig blind på om chassiet varit utbytt, då kan du kanske aldrig skaffa dig en MK1a då dessa bilar är väldigt få i antal till sin ursprungliga spec. från fabrik, tänk om bilen varit krockad o karossen utbytt tidigt! ibland kan det vara svårt att veta! Men eftersom den äkta Hundkojan i min mening är en MK1 a och om jag hade varit dig hade jag inte tvekat en sekund! Bara köp! :D
Austin Cooper S-64 970cc Group 2 regulations
Austin Cooper S -64 1071 Ex Rallycar
Austin Cooper SS-65 1275cc Historic Racecar
Morris Cooper -64 Ex. racecar 970cc group 2 regulations, full S-Spec
Racecar Castrol Cup 1430cc
Austin Pickup -69 1275cc
Skriv svar