trimmning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Englund_

trimmning

Inlägg av Englund_ »

jag ska trimma min koja och undrar vart man kan få tag på delar?? :lol:

MVH Robin
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: trimmning

Inlägg av John Doe »

Janas och BSCC! Men jag skulle undvika BSCC eftersom han har fortfarande inte levererat min beställning efter ett halv år...

Steg ett kit går på 3500 från Janas, och ger ~20% ökning! Plana toppen, byta förknasare och sånt där kan du ju göra för en billigare penning, men vad för effekt det ger det vågar jag inte säga...
AndreasT
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2007 kl. 00:39
Ort: Göteborg / Skövde / Stockholm

Re: trimmning

Inlägg av AndreasT »

Inte för att göra ännu mer smygreklam för Jana så kan ja summera de så här:

Alla delar vi fått av jana har kommit nästan när man lagt ner telefonluren efter ha beställt
Aldrig varit med om så snabbt o bra (o jag har handlat från USA, England , Belgien osv)

BSCC , beställde delar för över 10k från dom , fick inget o knappt något vettigt svar varför jag inte fick delarna.
Tillslut tröttnade jag efter några veckor o ringde o strök hela beställningen men inte va han ledsen för de snarare glad att jag inte tänker köpa en skruv därifrån igen
Några veckor senare får jag en rear o front sebring valance till mgn från dom utan stoppning i paketet = kantstötta o delvis trasiga , visade sig sedan att frontspoilern va snegjuten o helt åt helvete fel.

= Köp av Jana , Moss !
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: trimmning

Inlägg av johan_palm »

nä men man kan ha otur med alla. Jag har inte fått ngt bra bemötande av jana!
Sämsta jävla service jag varit med om...

Bscc har jävligt mycket att göra + att han är stort sett helt ensam.
Han tar nämligen an sig alla engelska bilar.
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Re: trimmning

Inlägg av Anders Bohman »

Men om man skall gå tillbaka till Englunds trådstart så får man nog be honom att förklara vad han har för motor och hur mycket han har tänkt sig i kostnader/effekt!

Tex. en vanlig 998 med ett steg 1 kit har jag kört och det går fint till en rimlig peng. Fast skall man upp till en stroker med över 1400cc och en KAD 16v med sprut så pratar man mycket effekt och därmed pengar. Sedan finns allt där i mellan att tillgå. Det fina med A-motorn är ju att allt finns att köpa på alla nivåer.

Så Englund precisera lite så blir du nog överöst med tips å råd om både inköpsställen/beg delar.

Anders
Englund_

Re: trimmning

Inlägg av Englund_ »

jag hade tänkt mig ca 100hk på min mini 998cc -68 priserna vill jag inte ha för höga men man får ju räkna med lite pengar när man vill ha så hög effekt men så billigt som möjligt och om nån har lust så skulle jag vara tacksam att få veta om jag måste byta vev och liknande oxå??
Mvh Robin Englund/ Englund_ tack på för hand =)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Re: trimmning

Inlägg av Snailspeed »

Om du vill ha ut 100 hk ur en 998 så måste du ta fram den feta plånboken. Tänk på att en state of the art big block ger 130-140 hk.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: trimmning

Inlägg av blacksaabrules »

Jag har nyligen köpt en ganska komplett 998 motor trimmad till strax över 90 vilda kusar, det blir fort dyrt för att komma upp i dom effekterna, det är inte billigt att trimma motorer :shock: . Då fick jag härdad och riktad vev, kolvar med högt komp, friska cylinderlopp, portat topplock, starkare koppling ,mm,mm....

/ Erik
Anders Bohman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2005 kl. 03:40
Ort: Mjölby

Re: trimmning

Inlägg av Anders Bohman »

Hej.
Man får tänka på att i 4-timmars race cupen för kojor så ligger effekten på 1000 bilarna på ca 90hk och då får man tänka på att det är nästan 100hk/liter ur en stötstångsmotor utan crossflowtoppar och det är väldigt mycket.
Undrar om en sådan överhuvudet taget funkar på "gatan".
Realistiskt så tror jag att en 65-75 hk är det mesta med användarvänlighet ur en 1000 motor. Jag vet att då det begav sig på tidiga 60-talet så tävlade man i hemlandet i främst i två klasser ( seven/mini miglia) och det var 850cc samt 1000cc. Man plockade ut ca 90 hk ur en 850 motor och då var det ett komp på bortåt 15kg samt varvtalet var på över 10.000rpm. Hur länge höll en sådan sprintmotor kan man undra?
Fast en 998 med en bigboretopp och portade lopp (för att det är anorlunda offsett på bigboretoppen) och en fint preppad vev, samt den helt underbara SWF 5 kammen. Ett maniflowinsug med ett par SU 1 1/4" och ett extraktor på det så har man en motor som går fint och med bra tillförlitlighet.

Anders
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: trimmning

Inlägg av Litenmentuff »

jag tänkte jag skulle ta den enkla vägen å fixa till en fräsh motor i min hundkoja.. så jag slog jana en pling och jag hade sett att han "bunkrat" en hel del motorer i hans verkstad så undra vad han ville ha för att göra i ordningen en 1275 motor fick en smärre chock när han sa att det kosta minst 20000kr men att det lätt kunde springa iväg till 25000kr +++ :shock: :shock: :shock:


Då hade man endast en nyrenoverad 1275... känns som att man får en hel del mer för pengarna om man fixar sina grejjer från england istället :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: trimmning

Inlägg av crowan »

Men det blir snabbt dyrt med motorn. Min minirenovering av min 1275:a i vinter sprang iväg på nästan 8000 innan allt var på plats. IOFS var 3300:- sw-7 kammen och ett ställbart kamdrev och 1700 slipning av vevaxeln.

Då har jag inte borrat om cylinderloppen eller bytt kolvar och stakar. Toppen fixade jag förra vintern och bara det kostade 2700:-

Så en egenhändigt "halvrenoverad" motor går lätt loss på 10 000.

Men fasen vad fint den spinner nu....
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: trimmning

Inlägg av Hylsan »

äsh, bättre köra orginal :P

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
p2p

Re: trimmning

Inlägg av p2p »

Jag jagar just nu efter en 1275gt motor att börja leka med någon som har någon aning om det går alls att få skiten att gå för att kunna köra 201 meters race me bilen nu jag tror jag hellre satsar på 100 kusar och får renovera då och då det är ju tänkt att denna ska ha en chans mot dvs trimmade hemska överladdade turbo bilar och annat jag har även börjar kolla på att turbo konvetera en motorn har sett iaf minst 1 gubbe som har det. funkar inte detta har jag även snackat med en om lustgas :mrgreen:
Skriv svar